Turun kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Tapani Pulli

Turun kauppakamarin syyskokous valitsi Meyer Turku Oy:n varatoimitusjohtaja Tapani Pullin jatkamaan hallituksen puheenjohtajan tehtävässään. Pulli on toiminut Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2020 lähtien. Ennen puheenjohtajuuttaan hän on toiminut puheenjohtajistossa vuodesta 2019 ja kauppakamarin hallituksessa vuodesta 2017.

Turun kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Tapani Pulli

Turun kauppakamarin ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa hallitusammattilainen, hallituksen puheenjohtaja, Syväranta Group Oy Panu Routila. Toisena varapuheenjohtajana puolestaan aloittaa nyt valittu Bayer Oy:n tuotantojohtaja Tomi Penttilä.

Turun kauppakamaria johtaa hallitus ja kolmen henkilön puheenjohtajisto. Vuoden 2023 hallituksen jäsenet valitaan valtuuston kokouksessa 9.12.

Turun kauppakamarin vahvisti syyskokouksessaan myös ensi vuoden teemansa, joka on Yhdessä kestävään kasvuun.

Turun kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Tapani Pulli

Yritysten verojalanjälki mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan palvelut1.12.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Yritystoiminnan yhteydessä maksettavien ja tilitettävien verojen määrä nousee vuosittain kymmeniin miljardeihin euroihin. Varsinais-Suomessa yritysten viimeisin laskettu kokonaisverojalanjälki (2019) oli noin 3 miljardia euroa. ”Veroilla ja maksuilla kustannetaan hyvinvointiyhteiskunnan palvelut. Vaikka osa maksuista peritään asiakkailta tuotteiden hinnan yhteydessä ja työntekijöiltä palkanmaksun yhteydessä, ei mitään näistä tuloista syntyisi ilman yritystoimintaa”, muistuttaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Turun kauppakamari kartoitti jäsenyritystensä viestintätarpeita: Viestinnän ja markkinoinnin tärkeys tiedostetaan alueella hyvin10.11.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamari kartoitti ensimmäistä kertaa jäsenyritystensä viestinnän ja markkinointiviestinnän nykytilaa ja tulevaisuutta. Markkinointi- ja viestintävaliokunnan toteuttamaan kyselyyn vastasi 113 varsinaissuomalaista yritysjohtajaa. Yritysten vastauksissa korostuivat erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuden, osaamisen ja taloudellisten resurssien puute.

Varsinais-Suomen alueen yrityksistä yli 70 prosenttia hyödyntäisi oppisopimuskoulutusta, jos sitä tuettaisiin taloudellisesti enemmän  2.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Embargo 2.11. kello 06 // Liki 73 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä voisi hyödyntää enemmän oppisopimuskoulutusta, mikäli sitä tuettaisiin taloudellisesti nykyistä paremmin. Kauppakamarien mukaan oppisopimuskoulutuksen haasteena on alkuvaiheen palkkauskustannusten suuruus suhteessa saatuun tuottavuushyötyyn. Keskuskauppakamari esittää, että seuraavalla hallituskaudella yritysten palkkauskustannuksia kevennetään oppisopimuskoulutuksen alkuvaiheessa ja kasvatetaan tätä kautta oppisopimuskoulutuspaikkojen määrää erityisesti nuorille.

Valtaosa yrityksistä haluaa luopua maahanmuuton saatavuusharkinnasta20.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Embargo 20.10. kello 06.00 // Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä lähes puolet (44,9 %) ilmoittaa, että nykyisestä saatavuusharkinnasta luopuminen helpottaisi ulkomaalaisten työntekijöiden rekrytointia. Noin 17 prosenttia varsinaissuomalaisista vastaajista arvioi, että saatavuusharkinta on vaikeuttanut tai estänyt ulkomaalaisen työntekijän rekrytoinnin. Keskuskauppakamari esittää saatavuusharkinnasta luopumista mahdollisimman pian, ja toivoo, että viimeistään seuraavassa hallitusohjelmassa tämä on asetettava tavoitteeksi ja toteutettava. Kyselyyn vastasi Turun kauppakamarin 188 jäsenyritystä Varsinais-Suomen alueelta.