Turun kauppakamarin Uudenkaupungin kauppakamariosaston uusi asiamies on Elina Siivonen

Turun kauppakamarin Uudenkaupungin kauppakamariosaston asiamiehenä aloittaa KTM Elina Siivonen pitkäaikaisen asiamiehen Raimo Rantasen siirryttyä eläkkeelle. Asiamies edistää työssään elinkeinoelämän ja seudun hyvinvointia.

Elina Siivonen toimii edelleen päätyönään liiketoiminnan opettajana Novidassa. Muutaman viime vuoden ajan hän on opetustehtävien lisäksi toiminut hankkeissa, jotka liittyvät etäopiskelumahdollisuuksiin sekä korkeakoulu- ja yritysyhteistyöhön. Uusiin tehtäviin hän tarttuu tarmolla.

Turun kauppakamarin yhtenä tavoitteena on edistää osaavan työvoiman saamista maakuntaan. Siivoselle työ mm. kotouttamisen, rekrytointiteemojen ja osaavan työvoiman kouluttamisessa on ollut tärkeää.

”Olen iloinen valinnastani ja tuon mielelläni oman työpanokseni seutukunnan toimintaedellytysten parantamiseen”.

”Olen myös itse ikuinen opiskelija. Sain juuri valmiiksi psykologian aineopinnot, ja nyt käynnissä ovat erityisopettajaopinnot”, hän kertoo.

Eläkkeelle yli 24 vuoden asiamiesuran jälkeen jäävä Raimo Rantanen kehuu asiamiehen toimea ankkurityöpaikaksi.

”Kauppakamari on ollut koko ajan ankkuritoimija – vakaa ja pysyvä”. Varsinaisen päätyönsä, Ukipolis Oy:n toimitusjohtajuuden, hän jätti taakseen jo yli vuosi sitten.

Työuran alkuvaihetta leimasi voimakas kansainvälistyminen ja mm. vientimarkkinointi, kun yritykset 1990-luvun laman jälkeen hakivat uusia markkinoita. Käynnissä oli kehittämistoimia, useita hankkeita ja EU-rahoitusta, joilla kammettiin laman vaikutuksia.

Rantasen mukaan työssä tärkeää ovat olleet verkostot niin alueellisesti, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Erityisesti innovaatiorahasto ja Vakka-Suomen alueen toimijoiden aikaansaama lahjoitusprofessuuri ovat jääneet aktiivisen asiamiehen mieleen.

Rantanen työskentelee Siivosen rinnalla vielä joulukuun. Sen jälkeen vuorossa on keskittyminen mm. harrastuksiin:

”Eniten odotan velvollisuuksista vapaata arkea”.

Lisätiedot:

Elina Siivonen, puh. 050 561 2220, elina.siivonen@turku.chamber.fi
Raimo Rantanen, puh. 040 546 4100, raimo.rantanen@turku.chamber.fi

Työelämän vaihto-oppilasvuosi: Satu Lindén Turun kauppakamarin edunvalvontapäälliköksi13.1.2022 09:19:04 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkönä on aloittanut kasvatustieteiden maisteri Satu Lindén. Hän toimii Pauliina Forsmanin äitiysloman sijaisena. Lindénin pääasiallisena tehtävänä on edunvalvonta sekä vaikuttaminen. Työpöydällä ovat mm. osaavan työvoiman saaminen alueelle sekä saavutettavuuteen liittyvät teemat. Lindén hypähtää tehtävään vuoden ajaksi päätyöstään Isännöintiliiton koulutuspäällikön tehtävästä ja on innoissaan päästessään oppimaan näin uutta. ”Edessäni on tavallaan aikuisiän ”vaihto-oppilasvuosi”. Ensimmäiset päivät lupailevat uusia oivalluksia, oppia, näkökulmia ja innostusta. On hienoa päästä edistämään Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämää, hän sanoo.

Kauppakamarikysely: Kolmasosa varsinaissuomalaisista yrityksistä on rekrytoinut osaajia ulkomailta12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Embargo 12.1. kello 8.30// Kauppakamareiden kyselyn mukaan 36 % varsinaissuomalaisista jäsenyrityksistä on rekrytoinut viimeisen viiden vuoden aikana osaajia ulkomailta. Hieman suurempi osa, noin 38 % vastaajista, aikoo tulevaisuudessa rekrytoida ulkomailta. Keskeisin syy kyselyn mukaan ulkomaiseen rekrytointiin on, ettei Suomesta ole löytynyt tarvittavaa työvoimaa. Ulkomaisilla rekrytoinneilla halutaan myös vahvistaa henkilöstön monimuotoisuutta.

Työmatkustamisen vähentymisen taustalla ovat Turun lentokentän heikentyneet yhteydet sekä koronapandemia15.12.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin toteuttamasta tuoreesta kyselystä selviää, että Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämä haluaa edelleen pitää Turun lentokentän elinvoimaisena. Lentokentän merkitys on talousalueen elinkeinoelämälle keskeinen. Noin 70 prosenttia vastanneista yritysten edustajista pitää vilkasta ja kansainvälistä lentoasemaa liiketoiminnalleen tärkeänä. Haasteena on kuitenkin mm. Turun lentoaseman heikko reittivalikoima.

Kysely: Digitalisaatiolla ja yhteistyöllä sujuvuutta rakennusvalvontaan26.11.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 26.11.2021 klo 00.01// Turun rakennusvalvonnan asiakkaat ovat keskimäärin tyytymättömämpiä kuin naapurikunnissa. Tämä selviää lokakuussa tehdystä alueen rakennusvalvonnan palveluita selvittäneestä kyselystä, jonka toteuttivat jäsenilleen Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piiri, Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä Turun kauppakamari. Vastaava kysely on tehty viimeksi marraskuussa 2019 Kiinteistöliiton jäsenille. Tällä kertaa kyselyyn saatiin yhteensä 130 vastausta, joista 85 koski Turkua ja 45 alueen muita kuntia.