Turun kauppakamarin Uudenkaupungin kauppakamariosaston uusi asiamies on Elina Siivonen

Turun kauppakamarin Uudenkaupungin kauppakamariosaston asiamiehenä aloittaa KTM Elina Siivonen pitkäaikaisen asiamiehen Raimo Rantasen siirryttyä eläkkeelle. Asiamies edistää työssään elinkeinoelämän ja seudun hyvinvointia.

Elina Siivonen toimii edelleen päätyönään liiketoiminnan opettajana Novidassa. Muutaman viime vuoden ajan hän on opetustehtävien lisäksi toiminut hankkeissa, jotka liittyvät etäopiskelumahdollisuuksiin sekä korkeakoulu- ja yritysyhteistyöhön. Uusiin tehtäviin hän tarttuu tarmolla.

Turun kauppakamarin yhtenä tavoitteena on edistää osaavan työvoiman saamista maakuntaan. Siivoselle työ mm. kotouttamisen, rekrytointiteemojen ja osaavan työvoiman kouluttamisessa on ollut tärkeää.

”Olen iloinen valinnastani ja tuon mielelläni oman työpanokseni seutukunnan toimintaedellytysten parantamiseen”.

”Olen myös itse ikuinen opiskelija. Sain juuri valmiiksi psykologian aineopinnot, ja nyt käynnissä ovat erityisopettajaopinnot”, hän kertoo.

Eläkkeelle yli 24 vuoden asiamiesuran jälkeen jäävä Raimo Rantanen kehuu asiamiehen toimea ankkurityöpaikaksi.

”Kauppakamari on ollut koko ajan ankkuritoimija – vakaa ja pysyvä”. Varsinaisen päätyönsä, Ukipolis Oy:n toimitusjohtajuuden, hän jätti taakseen jo yli vuosi sitten.

Työuran alkuvaihetta leimasi voimakas kansainvälistyminen ja mm. vientimarkkinointi, kun yritykset 1990-luvun laman jälkeen hakivat uusia markkinoita. Käynnissä oli kehittämistoimia, useita hankkeita ja EU-rahoitusta, joilla kammettiin laman vaikutuksia.

Rantasen mukaan työssä tärkeää ovat olleet verkostot niin alueellisesti, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Erityisesti innovaatiorahasto ja Vakka-Suomen alueen toimijoiden aikaansaama lahjoitusprofessuuri ovat jääneet aktiivisen asiamiehen mieleen.

Rantanen työskentelee Siivosen rinnalla vielä joulukuun. Sen jälkeen vuorossa on keskittyminen mm. harrastuksiin:

”Eniten odotan velvollisuuksista vapaata arkea”.

Lisätiedot:

Elina Siivonen, puh. 050 561 2220, elina.siivonen@turku.chamber.fi
Raimo Rantanen, puh. 040 546 4100, raimo.rantanen@turku.chamber.fi

Kannattavuus elinkeinoelämän isona huolena – Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa liikevaihtonsa kasvavan viime vuodesta21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat hieman parantuneet Varsinais-Suomessa. Tunnelmat kuitenkin vaihtelevat laidasta laitaan, ja muun muassa toiminnan kannattavuuden uskotaan monissa yrityksissä heikkenevän edelleen. Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa kuitenkin liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna, ja runsas kolmannes myös henkilöstön määrän kasvavan. Investointien määrän odotetaan pysyvän ennallaan yli puolessa vastanneista yrityksistä. Tiedot selviävät Kauppakamarien kesäkuussa jäsenilleen toteuttamasta kyselystä.

Jopa 76 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien jäsenilleen tekemästä kyselystä. Turun kauppakamarilla nostoaikeita on 76 prosentilla yrityksistä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, kuten metalli-, paperin- ja kemianteollisuus, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.