Turun kauppatorin kehittämiselle tunnustus

Embargo 22.11.2022 kello 15.30// Turun kauppatorin kehittäminen palkittiin vuoden elinkeinopoliittisena kuntatekona. Palkinnon myönsi Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta syyskokouksen yhteydessä 22.11.2022. Tunnustus jaettiin nyt jo 12:nnen kerran. Tunnustuksen vastaanotti Turun kaupungin edustajana elinvoimajohtaja Niko Kyynäräinen.
(Kuva: Turun kauppakamari)
Syyskuussa avatulla torilla on jälleen elämää. Turun pormestari Minna Arve kiittää elinkeinoelämää torin kehittämiselle myönnetystä tunnustuksesta. (Kuva: Turun kauppakamari)

Vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko -tunnustus myönnetään vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle, henkilölle tai projektille, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi, elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

”Turun ydinkeskustan ja torin kehittyminen on merkittävä vetovoimatekijä Turun kaupungille. Kaupungin vetovoima muodostuu muun muassa ihmisistä, monimuotoisista palveluista, yrityksistä ja työpaikoista, tapahtumista, elämyksistä ja hyvästä saavutettavuudesta. Nyt uusittu kaupungin sydän mahdollistaa kaiken tämän”, toteaa elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Olli Aakula.

Turun uudistettu kauppatori avattiin yleisölle syyskuussa. Uudistunut tori tuo valiokunnan mukaan modernia eurooppalaista ilmettä kaupunkiin luoden mahdollisuuksia yrittäjyydelle. Ravintolat, kahvilat ja monet palvelut torilla ja sen ympäristössä tuovat elämää, vetovoimaa ja sykettä, joita kaupunkikeskus kaipaa menestyäkseen ja kehittyäkseen.

Keskustan kehittäminen on yksi Turun kaupungin strategisista kärkihankkeista, ja uudistunut kauppatori tähän liittyvä keskeinen toimenpide. Keskustan kehittämisen tavoitteena on lisätä kaupungin vetovoimaa ja kaupallista elinvoimaa. Kauppatorin uudistus tarjoaa mahdollisuuden niin viihtyisään oleiluun kuin aktiiviseen kaupunkielämään eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioiden.

"Olemme hyvin otettuja tästä elinkeinoelämän myöntämästä tunnustuksesta. Uusi kauppatori on tärkeä osa keskustan kärkihanketta ja kaupallisen keskustan elinvoiman vahvistamista. Investoinnit kauppatoriin ja sen ympäristöön lisäävät keskustan viihtyisyyttä, luovat sen ympäristöön toimeliaisuutta ja tuovat tapahtumat osaksi kauppatorin toimintaan. Turun sydän sykkii jälleen", tiivistää pormestari Minna Arve

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turun kaupunki
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Kaupunkifestivaali SHIFT
2018: Salo IoT Campus
2019: Meriverkostot-tapahtuma, Naantalin kaupunki ja elinkeinoasiamies Jorma Ranta
2020: Liedon kunta