Turun kauppatorin kehittämiselle tunnustus

Embargo 22.11.2022 kello 15.30// Turun kauppatorin kehittäminen palkittiin vuoden elinkeinopoliittisena kuntatekona. Palkinnon myönsi Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta syyskokouksen yhteydessä 22.11.2022. Tunnustus jaettiin nyt jo 12:nnen kerran. Tunnustuksen vastaanotti Turun kaupungin edustajana elinvoimajohtaja Niko Kyynäräinen.

(Kuva: Turun kauppakamari)
Syyskuussa avatulla torilla on jälleen elämää. Turun pormestari Minna Arve kiittää elinkeinoelämää torin kehittämiselle myönnetystä tunnustuksesta. (Kuva: Turun kauppakamari)

Vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko -tunnustus myönnetään vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle, henkilölle tai projektille, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi, elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

”Turun ydinkeskustan ja torin kehittyminen on merkittävä vetovoimatekijä Turun kaupungille. Kaupungin vetovoima muodostuu muun muassa ihmisistä, monimuotoisista palveluista, yrityksistä ja työpaikoista, tapahtumista, elämyksistä ja hyvästä saavutettavuudesta. Nyt uusittu kaupungin sydän mahdollistaa kaiken tämän”, toteaa elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Olli Aakula.

Turun uudistettu kauppatori avattiin yleisölle syyskuussa. Uudistunut tori tuo valiokunnan mukaan modernia eurooppalaista ilmettä kaupunkiin luoden mahdollisuuksia yrittäjyydelle. Ravintolat, kahvilat ja monet palvelut torilla ja sen ympäristössä tuovat elämää, vetovoimaa ja sykettä, joita kaupunkikeskus kaipaa menestyäkseen ja kehittyäkseen.

Keskustan kehittäminen on yksi Turun kaupungin strategisista kärkihankkeista, ja uudistunut kauppatori tähän liittyvä keskeinen toimenpide. Keskustan kehittämisen tavoitteena on lisätä kaupungin vetovoimaa ja kaupallista elinvoimaa. Kauppatorin uudistus tarjoaa mahdollisuuden niin viihtyisään oleiluun kuin aktiiviseen kaupunkielämään eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioiden.

"Olemme hyvin otettuja tästä elinkeinoelämän myöntämästä tunnustuksesta. Uusi kauppatori on tärkeä osa keskustan kärkihanketta ja kaupallisen keskustan elinvoiman vahvistamista. Investoinnit kauppatoriin ja sen ympäristöön lisäävät keskustan viihtyisyyttä, luovat sen ympäristöön toimeliaisuutta ja tuovat tapahtumat osaksi kauppatorin toimintaan. Turun sydän sykkii jälleen", tiivistää pormestari Minna Arve

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turun kaupunki
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Kaupunkifestivaali SHIFT
2018: Salo IoT Campus
2019: Meriverkostot-tapahtuma, Naantalin kaupunki ja elinkeinoasiamies Jorma Ranta
2020: Liedon kunta
2021: Timo Hintsanen
2022: Turun kauppatorin kehittäminen

Elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Olli Aakula, puh. 0400 525 066, olli.aakula@lahitapiola.fi
Turun kaupunki, pormestari Minna Arve, minna.arve@turku.fi

(Kuva: Turun kauppakamari)

Kysely Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämälle: Enemmistö alueen yrityksistä uskoo tunnin junan vaikuttavan liiketoimintaan myönteisesti31.1.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 31.1.2023 kello 00.01 // Enemmistö Turun kauppakamarin jäsenistä näkee tunnin junalla olevan toteutuessaan myönteisiä vaikutuksia liiketoimintaan. Joulukuussa toteutettuun kyselyyn vastanneista toimitusjohtajista 60,1 % arvioi, että tunnin juna tulee vaikuttamaan positiivisesti yrityksen liiketoimintaan. Kielteistä vaikutusta yritykselleen povaa kyselyn mukaan vain 4,6 % vastaajista. Kyselyyn vastasi lähes 200 varsinaissuomalaista toimitusjohtajaa.

Kohonneet kustannukset ja palkankorotuspaineet heikentävät yritysten kannattavuutta 20.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Embargo 20.12. kello 6 // Yritysten arviot suhdannekehityksestä jatkoivat heikkenemistään joulukuussa toteutetussa kauppakamarikyselyssä. Oman toimialansa tunnelmia optimistisina pitää vain vajaa 20 prosenttia vastanneista. Syinä ovat muun muassa kohonneet kustannukset ja palkkojen korotuspaineet, jotka koettelevat yrityksiä. Yli 40 prosenttia arvioi yrityksen kannattavuuden heikkenevän ensi vuonna. Varsinais-Suomen alueella heikkenemistä ennakoi yli 45 prosenttia yrityksistä.

Lähes 90 prosenttia yrityksistä ilmoittaa sähkökatkoista aiheutuvan yritykselle haittaa 15.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Embargo 15.12.2022 klo 7.00// Mahdolliset kiertävät sähkökatkokset aiheuttavat yrityksille merkittävää haittaa, selviää kauppakamarien tekemästä kyselystä. Liki 89 prosenttia Turun kauppakamarin alueen jäsenyrityksistä kertoi, että kiertävät sähkökatkokset aiheuttavat joko merkittävää tai vähintäänkin hieman haittaa. Yrityksistä 47 prosenttia on varautunut katkoksiin, mutta noin 49 prosenttia ei ole varautunut.