Turun kauppatorin kehittämiselle tunnustus

Embargo 22.11.2022 kello 15.30// Turun kauppatorin kehittäminen palkittiin vuoden elinkeinopoliittisena kuntatekona. Palkinnon myönsi Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta syyskokouksen yhteydessä 22.11.2022. Tunnustus jaettiin nyt jo 12:nnen kerran. Tunnustuksen vastaanotti Turun kaupungin edustajana elinvoimajohtaja Niko Kyynäräinen.

(Kuva: Turun kauppakamari)
Syyskuussa avatulla torilla on jälleen elämää. Turun pormestari Minna Arve kiittää elinkeinoelämää torin kehittämiselle myönnetystä tunnustuksesta. (Kuva: Turun kauppakamari)

Vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko -tunnustus myönnetään vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle, henkilölle tai projektille, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi, elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.

”Turun ydinkeskustan ja torin kehittyminen on merkittävä vetovoimatekijä Turun kaupungille. Kaupungin vetovoima muodostuu muun muassa ihmisistä, monimuotoisista palveluista, yrityksistä ja työpaikoista, tapahtumista, elämyksistä ja hyvästä saavutettavuudesta. Nyt uusittu kaupungin sydän mahdollistaa kaiken tämän”, toteaa elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Olli Aakula.

Turun uudistettu kauppatori avattiin yleisölle syyskuussa. Uudistunut tori tuo valiokunnan mukaan modernia eurooppalaista ilmettä kaupunkiin luoden mahdollisuuksia yrittäjyydelle. Ravintolat, kahvilat ja monet palvelut torilla ja sen ympäristössä tuovat elämää, vetovoimaa ja sykettä, joita kaupunkikeskus kaipaa menestyäkseen ja kehittyäkseen.

Keskustan kehittäminen on yksi Turun kaupungin strategisista kärkihankkeista, ja uudistunut kauppatori tähän liittyvä keskeinen toimenpide. Keskustan kehittämisen tavoitteena on lisätä kaupungin vetovoimaa ja kaupallista elinvoimaa. Kauppatorin uudistus tarjoaa mahdollisuuden niin viihtyisään oleiluun kuin aktiiviseen kaupunkielämään eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioiden.

"Olemme hyvin otettuja tästä elinkeinoelämän myöntämästä tunnustuksesta. Uusi kauppatori on tärkeä osa keskustan kärkihanketta ja kaupallisen keskustan elinvoiman vahvistamista. Investoinnit kauppatoriin ja sen ympäristöön lisäävät keskustan viihtyisyyttä, luovat sen ympäristöön toimeliaisuutta ja tuovat tapahtumat osaksi kauppatorin toimintaan. Turun sydän sykkii jälleen", tiivistää pormestari Minna Arve

Turun kauppakamarin elinkeinopoliittisen kuntapalkinnon saajat:

2011: Uusikaupunki
2012: Loimaa
2013: Salo
2014: Kemiönsaaren kunta
2015: Turun kaupunki
2016: tekninen johtaja Antti Korte, Raision kaupunki
2017: Kaupunkifestivaali SHIFT
2018: Salo IoT Campus
2019: Meriverkostot-tapahtuma, Naantalin kaupunki ja elinkeinoasiamies Jorma Ranta
2020: Liedon kunta
2021: Timo Hintsanen
2022: Turun kauppatorin kehittäminen

Elinkeinopolitiikan valiokunnan puheenjohtaja Olli Aakula, puh. 0400 525 066, olli.aakula@lahitapiola.fi
Turun kaupunki, pormestari Minna Arve, minna.arve@turku.fi

(Kuva: Turun kauppakamari)

Yritysten verojalanjälki mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan palvelut1.12.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Yritystoiminnan yhteydessä maksettavien ja tilitettävien verojen määrä nousee vuosittain kymmeniin miljardeihin euroihin. Varsinais-Suomessa yritysten viimeisin laskettu kokonaisverojalanjälki (2019) oli noin 3 miljardia euroa. ”Veroilla ja maksuilla kustannetaan hyvinvointiyhteiskunnan palvelut. Vaikka osa maksuista peritään asiakkailta tuotteiden hinnan yhteydessä ja työntekijöiltä palkanmaksun yhteydessä, ei mitään näistä tuloista syntyisi ilman yritystoimintaa”, muistuttaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Turun kauppakamari kartoitti jäsenyritystensä viestintätarpeita: Viestinnän ja markkinoinnin tärkeys tiedostetaan alueella hyvin10.11.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamari kartoitti ensimmäistä kertaa jäsenyritystensä viestinnän ja markkinointiviestinnän nykytilaa ja tulevaisuutta. Markkinointi- ja viestintävaliokunnan toteuttamaan kyselyyn vastasi 113 varsinaissuomalaista yritysjohtajaa. Yritysten vastauksissa korostuivat erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuden, osaamisen ja taloudellisten resurssien puute.

Varsinais-Suomen alueen yrityksistä yli 70 prosenttia hyödyntäisi oppisopimuskoulutusta, jos sitä tuettaisiin taloudellisesti enemmän  2.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Embargo 2.11. kello 06 // Liki 73 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä voisi hyödyntää enemmän oppisopimuskoulutusta, mikäli sitä tuettaisiin taloudellisesti nykyistä paremmin. Kauppakamarien mukaan oppisopimuskoulutuksen haasteena on alkuvaiheen palkkauskustannusten suuruus suhteessa saatuun tuottavuushyötyyn. Keskuskauppakamari esittää, että seuraavalla hallituskaudella yritysten palkkauskustannuksia kevennetään oppisopimuskoulutuksen alkuvaiheessa ja kasvatetaan tätä kautta oppisopimuskoulutuspaikkojen määrää erityisesti nuorille.

Valtaosa yrityksistä haluaa luopua maahanmuuton saatavuusharkinnasta20.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Embargo 20.10. kello 06.00 // Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä lähes puolet (44,9 %) ilmoittaa, että nykyisestä saatavuusharkinnasta luopuminen helpottaisi ulkomaalaisten työntekijöiden rekrytointia. Noin 17 prosenttia varsinaissuomalaisista vastaajista arvioi, että saatavuusharkinta on vaikeuttanut tai estänyt ulkomaalaisen työntekijän rekrytoinnin. Keskuskauppakamari esittää saatavuusharkinnasta luopumista mahdollisimman pian, ja toivoo, että viimeistään seuraavassa hallitusohjelmassa tämä on asetettava tavoitteeksi ja toteutettava. Kyselyyn vastasi Turun kauppakamarin 188 jäsenyritystä Varsinais-Suomen alueelta.