Turun Kirjamessuilla syksyn puheenaiheet dekkareista demokratiaan - Sauli Niinistö, Liza Marklund, teemamaa Viron eturivin kirjailijat Turun Messukeskuksessa 5.-7.10.

Tiedote 4.10.2018. Merkkivuottaan viettävä Viro juhlii teemana myös Turun Kirjamessuilla 5.-7.10. Turun Messukeskuksessa. Kirjamessuilla nähdään kaikkiaan yli 450 ohjelmanumeroa, ja keskusteluissa nousevat esiin ajankohtaiset aiheet niin suomalaisesta kuin virolaisesta yhteiskunnasta. Samanaikaisesti Turun Messukeskuksessa nautiskellaan myös Turun Ruoka- ja Viinimessuista sekä Levymessuista.

Kuva: Viro. Turun Messukeskuksen arkisto.

Mukana Kirjamessuilla ovat Viron eturivin kirjailijat kuten Kai Aareleid, Jaak Jõerüüt, Andrei Ivanov ja Valdur Mikita. Keskusteluissa kohtaavat toisensa myös Suomen ja Viron huippunimet. Juha Hurme ja Kätlin Kaldmaa pohtivat, mitä löytyy juuriltamme ja millaisissa yhteiskunnissa tänään elämme. Rosa Liksom ja Paavo Matsin ruotivat Venäjän merkitystä Suomen ja Viron kirjallisuudessa.

Viron ohjelmaa tuottavat mm. Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto.

Esiintyjiä Kirjamessuilla on kaikkiaan yli 700. Ulkomaisiksi kirjailijavieraiksi saapuvat Ruotsin dekkarikuningatar Liza Marklund ja meksikolainen esikoiskirjailija Laia Jufresa.

Uutuusteoksillaan mukana ovat syksyn kotimaiset kirjailijat kuten Kari Hotakainen, Tommi Kinnunen, Heli Laaksonen, Anja Snellman ja Jari Tervo. Lauluntekijä Mariska debytoi lastenrunoilijana ja sanavalmis Maria Veitola on mukana kertomassa omaelämäkerrastaan.

Kirjallisuus, demokratia ja raha puhuttavat

Messuilla puhutaan myös politiikasta ja kirjoittamisesta. Presidentti Sauli Niinistön kanssa politiikan kirjoista keskustelevat messulauantaina Risto Uimonen, Tuomo Yli-Huttula ja Lauri Nurmi. Miksi poliitikot vihaavat toimittajia, kysytään Toimittajat ilman rajoja -järjestön paneelikeskustelussa, jossa vastakkain ovat toimittaja Jessikka Aro ja poliitikko Ilkka Kanerva.

Messusunnuntain keskusteluissa ruoditaan, miten valemedia ja erilaiset some-aikakauden ilmiöt ovat vaikuttaneet suomalaiseen mediaan ja demokratiaan. Kansanedustaja Anna Kontulan Eduskunta-teos (Into) ilmestyy suoraan Turun Kirjamessuille.

Huomion kohteena Turun Kirjamessuilla on totta kai myös kirjallisuuden tila. Kirjailijaliiton juuri julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin kirjailijoiden toimeentuloa. Entä millaisia ovat puolueiden kulttuuripoliittiset tavoitteet ja millaisia vaikutuksia niillä on kirjailijoiden työskentelymahdollisuuksiin? Kirjailijaliiton puheenjohtajan Sirpa Kähkösen kanssa keskustelevat sivistysvaliokunnan jäsenet Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Jani Toivola (vihr.), kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok.) sekä kirjailija Markku Karpio.

Kirjallisuuskeskusteluissa myös muistellaan kotimaista kirjailijaa ja yhteiskunnallista vaikuttajaa Minna Canthia. Mitä Minna tekisi, kysytään Jenni Haukion moderoimassa keskusteluissa, jossa mukana ovat Elina Knihtilä, Jouko Jokinen ja Minna Rytisalo.

Luonnon tulevaisuus nousee myös runoudessa - keskustelemassa Jenni Haukio

Päivänpolttavana aiheena korostuu ympäristö ja kestävä kehitys. Kirjamessujen paneelikeskusteluissa puhutaan ilmastonmuutoksesta ja Itämeren tilasta. Myös Saaristomeri saa oman keskustelunsa. Kestävään kulutukseen antaa vinkkejä Otso Sillanaukee kirjassaan Zero Waste - jäähyväiset jätteille (Kustantamo S&S).

Messukävijöille jaetaan Suomen luonnonsuojeluliiton osastolla A28 joka päivä kuusen ja männyn siemeniä istutettavaksi. Istuttamalla puita istutetaan myös tulevaisuuden kirjoja.

Runouskeskustelu ottaa sekin kantaa luonnon tilaan. Millaisena luonto ja luonnon tulevaisuus runoudessa näyttäytyvät? Suomen kirjailijaliiton tuottamassa ohjelmassa lauantaina aiheesta keskustelevat ja runojaan lukevat Jenni Haukio, Risto Rasa, Pauliina Haasjoki ja Sauli Sarkanen.

Lorutusta vauvoille, cosplay-asukisa, Paleface runomittelössä

Messuperjantaina paikalle odotetaan tuhansia koululaisia. Turun kaupunki, Suomen tietokirjailijat sekä Äidinkielen opettajain liitto tukevat lasten ja nuorten osallistumista Turun Kirjamessuille.

Lasten alueen näyttämönä nähdään tänä vuonna Ilonin ihmemaa. Ruotsalais-virolainen Ilon Wikland muistetaan Astrid Lindgrenin kirjojen iki-ihanista kuvituksista. Ilonin ihmemaassa lapsille on puuhaa erilaisissa työpajoissa. Lähiluonnosta kirjoittava lastenkirjailija Reetta Niemelä puolestaan toteuttaa käsityönä messuille pienen lukumajan, jonka sisälle mahtuvat lukemaan ainoastaan lapset.

Messuohjelmassa kirjailijat lukevat lapsille niin Ilonin ihmemaassa kuin omalla Luemme lapsille -lavalla. Lukijoina ovat mm. Sinikka ja Tiina Nopola sekä Paula Noronen.

Perjantain ohjelmassa on mm. Poetry Slam -runomittelö, jossa nuorten raati arvioi erilaisia runotyylejä ja valitsee voittajan. Ottelussa toisistaan ottavat mittaa Paleface, Harri Hertell ja Juho Kuusi.

Niin ikään perjantaina paljastetaan Messumysteeri, jossa nuoret pääsevät testaamaan ratkaisutaitojaan eri puolilla messuhallia. Messumysteeri liittyy Ilkka Mattilan Mysteerinmurtajat-kirjaan, jossa lukija ratkoo tosielämän rikoksia (Reuna).

Suomen Nuorisokirjailijat ry:n tuottamassa keskustelussa Seksiä röh seksuaalisuudesta ja sen kuvaamisesta tämän päivän nuortenkirjallisuudessa puhuvat Siri Kolu, Magdalena Hai ja Siiri Enoranta.

Vauvalorutusta kuullaan mukana Suomen kirjastoseuran tuottamassa keskustelussa, jossa puhutaan vauvojen aivojen kehityksestä sekä siitä, mitä vauvoille kannattaa lukea. Mukana mm. koordinaattori Sanna-Kaisa Talola Helsingin yliopiston Lukivauva -hankkeesta.

Kaikkien cossaajien huippuhetki, cosplay-asukisa, järjestetään sunnuntaina. Tuolloin Kirjamessuille pääsee ilmaiseksi sisään cosplay-asuun pukeutuneena.

Messukaveri neuvoo ja kulkee mukana

Kirjamessujen avajaistilaisuudessa perjantaina klo 13 puhuvat mm. Viron parlamentin puhemies Eiki Nestor, Jenni Haukio ja Heli Laaksonen.

Messuilla kokeillaan ensimmäistä kertaa Messukaveri-konseptia. Turun ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun opiskelijat tarjoavat perjantaina ja sunnuntaina muutaman tunnin ajan mahdollisuutta olla messukaverina seuraa kaipaaville. Messukaveri neuvoo kirjan tai lavan etsinnässä, tarjoaa kantoapua kasseille tai keskusteluseuraa messukäynnin ajaksi. Messukaveri löytyy messukeskuksen pääaulasta.

Kirjamessuilla julkistetaan useita palkintoja: Suomen Arvostelijain liiton Kritiikin punnukset, Lastenkirjainstituutin Onnimanni-palkinto, Suomen Nuorisokirjailijoiden Pääskynen-palkinto, Vuoden ulkosuomalaispalkinto, Runo-Kaarina -kilpailun 2018 voittaja, Nihil Interit -runouspalkinnot, Okka-säätiön novellikilpailun voittaja ja Kustannus Aarnin 2018 novellikilpailun voittaja.

Messut poikii myös useita oheistapahtumia ympäri kaupungin. Avajaisaamu aloitetaan suosioon nousseella runousaamiaisella Pienessä Kirjapuodissa. Iltatapahtumiin kuuluu perjantaina suomalais-virolainen karaokeilta ja lauantaina vietetään iltamia VPK:n talolla.

Ohjelmapäällikkönä Kirjamessuilla toimii tänä vuonna kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen. Ensi vuoden Kirjamessuilla ohjelmajohtajan tehtävästä vastaa jälleen Jenni Haukio, joka palaa äitiyslomaltaan.

www.kirjamessut.fi

www.facebook.com/turunkirjamessut/

#kirjamessut #istutakirja #turunruokamessu

Lisätiedot ohjelmasta:
ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen
puh. 0400 415 687
seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

Lisätiedot messuista:
projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen
taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

Kuva: Viro. Turun Messukeskuksen arkisto.
Kuva: Turun Messukeskuksen arkisto.
Kuva: Turun Messukeskuksen arkisto.

Varsinais-Suomen suuret rakennusmessut 8.-10.2. – Messutalo ja uutuudet houkuttelevat remontoijia ja rakentajia messuille Turkuun8.2.2019 10:31:44Tiedote

Rakenna & Sisusta -messut tuovat Turun Messukeskuksen 8.-10.2. täyteen rakentamisen ja remontoinnin tuotteita ja palveluita. Viikonlopun aikana Turun Messukeskuksessa järjestetään mm. rakentaja- ja remonttikouluja (Prkk ry) sekä ammattilaisille suunnattu Lounais-Suomen Rakennuspäivä. 2019 tulee olemaan alueella vireän rakentamisen aikaa.

Turun Kirjamessut 4.-6.10. uudistuu - Ensi syksyn messuteemoiksi nousevat teatteri, ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset ja lukutaito31.1.2019 13:00:00Tiedote

Turun Kirjamessujen tiedote, julkivapaa 31.1.2019 kello 13. Turun Kirjamessujen teemoittelu uudistuu - tulevina vuosina messuteemoiksi nostetaan kirjallisuuden lisäksi rinnalle myös muita taiteenlajeja. Turun Kirjamessut järjestetään 4.-6.10. Turun Messukeskuksessa. Uudistuksen myötä Kirjamessut siirtyy teemoitteluun, jossa poikkitaiteellisen pääteeman ohella on vuosittain yksi tai muutamia keskeisiä ajankohtaisteemoja, jotka käsittelevät kulloinkin ajassa liikkuvia ilmiöitä ja puheenaiheita.

Kutsu: Turun Kirjamessut uudistuu28.1.2019 09:18:29Kutsu

Mediakutsu 28.1. / Turun Kirjamessut 2019. Turun Kirjamessut järjestetään 4.-6.10. Turun Messukeskuksessa. Tämä, vuodesta 1990 järjestetty messutapahtuma, kerää vuosittain yli 20 000 kirjan ystävää saman katon alle. Sadat ajankohtaiset ohjelmanumerot ja kirja- ja kulttuurivieraat kiinnostavat yleisöä. Vuosittain vaihtuvat aiheet ja teemat esittelevät elämän kirjon. Kiinnostavat keskustelut messuilla tuovat esille niin pieniä kuin suuriakin puheenaiheita. Samaan aikaan Kirjamessujen kanssa järjestetään myös Turun Ruoka- ja Viinimessut.

Luontoteemainen messutalo kohoaa Rakenna & Sisusta -messuille21.1.2019 12:45:16Tiedote

Tiedote 21.1.2019. Rakenna & Sisusta -messut Turun Messukeskuksessa esittelevät yleisölle rakennusalan yrityksiä ja osaamista 8.-10.2. Näytteilleasettajia on tapahtumassa noin 250 yritystä, ja tapahtuma onkin lounaisen Suomen alan suurin messutapahtuma. Esillä on mm. lukuisia kauden uutuustuotteita. Rakentajien ja remontoijien tietopaketille on käyttöä, sillä Varsinais-Suomen alueella on myönteistä liikehdintää ja mm. työpaikkoja on hyvin tarjolla.

Vihersukellus kevääseen maaliskuussa - Piha & Puutarha -messuilla kukkasidontakilpailu16.1.2019 14:15:22Tiedote

Tiedote 16.1.2019. Piha & Puutarha -messut Turun Messukeskuksessa tarjoavat jälleen aikaisen kevään tuoksuineen, yleiskoristeluineen ja väreineen. Odotettu kevättapahtuma järjestetään 29.-31.3. Järjestelyissä ovat mukana Lounais-Suomen Puutarhayhdistys, Ammattiopisto Livia, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piiri ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piiri. Luvassa on todellinen vihersukellus. Maa, ilma ja vesi ovat kaikki huomioituja puutarhamessujen ilmeessä.