Turun Kirjamessuille uuden näytelmän kantaesitys kolmen teatterin yhteistyönä

Tiedote 6.6.2019.

Turun Kirjamessujen tämän vuoden pääteema, teatteri, tarjoaa suuren joukon unohtumattomia elämyksiä. Mukaan on tulossa kotimaisen teatteritaivaan tähtiä ja esille nousee mm. näytelmäkirjallisuus. Odotettavissa on myös täysin ainutlaatuinen uuden näytelmän projekti The 24 Hour Plays: Turku Book Fair. Ideana on kirjoittaa, säveltää ja harjoitella uusi kantaesittämätön näytelmä esityskuntoon vain vuorokauden aikana. Kansainvälisen konseptin mukaan rakennetun kokonaisuuden tuottavat messuille yhteistyössä Turun Kaupunginteatteri, Åbo Svenska Teater ja Linnateatteri. Näytelmän käsikirjoittaa Turun Kaupunginteatterin dramaturgi Satu Rasila ja ohjauksesta vastaa Åbo Svenska Teaterin dramaturgi Tove Appelgren.

Ohjaaja Tove Appelgren lähtee toteutukseen mielenkiinnolla. Konsepti on hänelle uusi, mutta aikaisempi pikaohjauskokemus löytyy festariolosuhteista.

-Tähän on vaikea valmistua ja ehkä se on juuri se juju. Pitää pystyä käyttämään omaa taiteellista potentiaaliaan sata lasissa ja intensiteetillä. Yhteistyö teattereiden väillä on mahtava ajatus, miettii Appelgren.

Yleisö pääsee seuraamaan heti aloitustapaamista, joka on perjantaina 4.10. Tuolloin työryhmä keskustelee ajatuksistaan ja toiveistaan tulevan näytelmän suhteen. Tämän jälkeen näytelmäkirjailija siirtyy kirjoittamaan tekstiä, ja lauantaina työryhmä saakin jo uunituoreen näytelmän käsiinsä. Näyttelijät aloittavat tekstin ulkoa opettelemisen, ohjaaja tekee ohjaussuunnitelman ja myös esityksessä käytettävän musiikin sävellystyö alkaa. Päivän aikana työryhmä harjoittelee näytelmän esityskuntoon. Yleisö voi seurata läheltä näytelmän harjoittelua ja valmistumista lauantain 5.10. aikana. Odotettu ja jännittävä ensi-ilta koittaa tasan vuorokauden kuluttua aloituksesta.

Satu Rasilalle The 24 Hour Plays -konsepti on tuttu Rakastajat Teatterin tuottamilta Lainsuojattomat -festivaaleilta.

-Tämä on pähkähullu konsepti ja siksi todella mielenkiintoinen. Kyseessä on teatterileikki, jonka tekijät ottavat täysin tosissaan. Mahdottomasta tulee mahdollista, mutta kyllä siinä tuskanhiki ehtii ohimoille aika monta kertaa, sanoo Satu Rasila.

Turun Kirjamessut järjestetään 4.-6.10. Ohjelma julkistetaan 2.9.

www.kirjamessut.fi

Dramaturgi Satu Rasila, satu.rasila@turku.fi puh. 040 5826383

Ohjaaja Tove Appelgren, tove.appelgren@abosvenskateater.fi, puh. 041 5175995

Tiedote: https://www.turunmessukeskus.fi/turun-kirjamessuille-uuden-naytelman-kantaesitys-kolmen-teatterin-yhteistyona/

Turun Kirjamessut:

Tiina Heiskari, projektijohtaja
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Jenni Haukio, ohjelmajohtaja
jenni.haukio@turunmessukeskus.fi

Taina Pärkö-Luotonen, viestintäpäällikkö
taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

Median akkreditointi messuille:

KUTSU MEDIALLE: Esirippu nousee! On aika julkistaa Turun Kirjamessujen 2019 ohjelma27.8.2019 11:52:08 EESTKutsu

Turun Kirjamessut yhdessä Turun Ruoka- ja Viinimessujen kanssa järjestetään Turun Messukeskuksessa 4.-6.10. Ohjelmajohtaja Jenni Haukio uudisti tapahtuman sisällöllisen teemoituksen tähän vuoteen. Pääteemana on teatteri ja ajankohtaisteemoina lukutaito sekä ilmastonmuutokset kulttuurivaikutukset. Kirjailijavieraat, teatterintekijät, keskustelut ja täysin ainutlaatuiset kohtaamiset tuovat yleisön eteen tekstejä, kuvia, henkilöitä, musiikkia ja draamaa. Tapahtuma on täyteläisempi ja moniulotteisempi kuin koskaan aiemmin!

Kutsu Turun Messujen mediainfoon 22.8.15.8.2019 13:04:57 EESTKutsu

Turun Messut järjestettiin ensimmäistä kertaa 90 vuotta sitten. Perinne jatkuu Turun Messukeskuksessa edelleen! Joka toinen vuosi järjestettävä yleismessutapahtuma on tänä vuonna vahvasti turkulainen. Tarjolla on mm. leikkimielistä Aurajokinaarausta, Turun Vahvin -kilpailu, messurauhan julistusta parvekkeelta, sambaa, Puolustusvoimien osasto, torikaffet, murrekisaa, pomppulinnoja ja Muumeja. Tapahtuma järjestetään Turun Messukeskuksessa kolmipäiväisenä.

Turun Messut luo karnevalistisen mini-Turun elokuussa9.8.2019 12:38:22 EESTTiedote

Koko perheen tapahtuma Turun Messut täyttää Turun Messukeskuksen 23.-25. elokuuta. Tapahtuman kantavana teemana on tänä vuonna rikas paikallinen kulttuuri, eli turkulaisuus. Elokuun viimeisenä viikonloppuna Turun Messukeskuksesta tuleekin mini-Turku, kun messuhalleista löytyy mm. alueelle tuttuja paikkoja. Messukeskukseen rakennetaan mm. oma ”Aurajoki” eli kymmenen metriä pitkä vesiallas. Turun Messujen ohjelmaan kuuluvassa Aurajokinaarauksessa 500 ensimmäistä kävijää pääsee jokaisena messupäivänä onkimaan yritysten lahjakortteja mini-Aurajoesta.