Turun Kirjamessut 5.-7.10. juhlistaa Viroa ja katsoo tulevaisuuteen

Suurina teemoina Turun Kirjamessuilla ovat mm. Viron 100-vuotisjuhlat, kestävä kehitys, Itämeren suojelu ja ilmastonsuojelu. Nämä aiheet ovat esillä lukuisissa keskusteluissa Turun Messukeskuksessa. Teemamaasta, Virosta, tulee messuille parikymmentä keskustelua. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.

Istuta puu tulevalle kirjalle

Turun Kirjamessuilla mennään kirjan alkulähteille. Istuta kirja – sanaparin alla jaetaan mm. tuhat puunsiemenpussia messukävijöille.

−Itämereen, ilmastonsuojeluun ja kestävään kehitykseen liittyviä kauno- ja tietokirjakeskusteluja tulee toistakymmentä, kuvailee messujen ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen.

−Haluamme ajatella tulevaisuutta, ja siksi yhtenä ideana on istuttaa puu tulevalle kirjalle. Aiomme lahjoittaa messukävijöille kuusen siemeniä, joita he voivat istuttaa tulevaisuutta varten.

Kirjanistutussiemenet on lahjoittanut metsäbiotalouden asiantuntijayritys Tapio.

Avajaispäivänä kahdenkin eri keskustelun aiheena on yhteinen meremme, Itämeri. Itämerta tarkastellaan ympäristökysymyksenä, turvallisuustekijänä ja kulttuurin kulmakivenä. Miten pelastamme ympäristön ja säilytämme rauhan ja elinvoimaisen kulttuurin? Aihetta messuilla pohtivat Johan Tell ja Iiris Kalliola taustanaan teos Pelastetaan Itämeri (WSOY).

Perjantaina 5.10. Varsinais-Suomen liiton paneelissa Itämeren tulevaisuudesta keskustelevat EU-poliitikot Henna Virkkunen (Kokoomus), Sirpa Pietikäinen (Kokoomus), Petri Sarvamaa (EPP / Kokoomus) ja Virosta Yana Tooma (ALDE/Keskerakond). Perjantain aiheena on myös mm. kestävä kulutus. Aiheeseen liittyy mm. Zero waste – jäähyväiset jätteille (Kustantamo S&S), joka on Otso Sillanaukeen teos.

Lauantaina 6.10. kuullaan tietokirjailijoiden näkemyksiä politiikkapaneelissa. Esillä ovat muun muassa EU:n ympäristöasiat. Messulauantaina ilmastonmuutoksen äärellä ovat puolestaan arkkipiispa Tapio Luoma, professori Markku Kulmala ja TT Panu Pihkala.

Turun Kirjamessujen lopullinen ohjelma julkaistaan 3.9.2018 osoitteessa www.kirjamessut.fi TS Opus ilmestyy 26.9.2018 Turun Sanomien liitteenä.

#istutakirja #kirjamessut

Turun Kirjamessut

Seppo Puttonen
Ohjelmapäällikkö
puh. 0400 415 687
seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

Tiina Heiskari
Projektijohtaja
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Turun Kirjamessuilla syksyn puheenaiheet dekkareista demokratiaan - Sauli Niinistö, Liza Marklund, teemamaa Viron eturivin kirjailijat Turun Messukeskuksessa 5.-7.10.4.10.2018 11:00Tiedote

Tiedote 4.10.2018. Merkkivuottaan viettävä Viro juhlii teemana myös Turun Kirjamessuilla 5.-7.10. Turun Messukeskuksessa. Kirjamessuilla nähdään kaikkiaan yli 450 ohjelmanumeroa, ja keskusteluissa nousevat esiin ajankohtaiset aiheet niin suomalaisesta kuin virolaisesta yhteiskunnasta. Samanaikaisesti Turun Messukeskuksessa nautiskellaan myös Turun Ruoka- ja Viinimessuista sekä Levymessuista.