Turun Kirjamessut 5.-7.10. juhlistaa Viroa ja katsoo tulevaisuuteen

Suurina teemoina Turun Kirjamessuilla ovat mm. Viron 100-vuotisjuhlat, kestävä kehitys, Itämeren suojelu ja ilmastonsuojelu. Nämä aiheet ovat esillä lukuisissa keskusteluissa Turun Messukeskuksessa. Teemamaasta, Virosta, tulee messuille parikymmentä keskustelua. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.

Istuta puu tulevalle kirjalle

Turun Kirjamessuilla mennään kirjan alkulähteille. Istuta kirja – sanaparin alla jaetaan mm. tuhat puunsiemenpussia messukävijöille.

−Itämereen, ilmastonsuojeluun ja kestävään kehitykseen liittyviä kauno- ja tietokirjakeskusteluja tulee toistakymmentä, kuvailee messujen ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen.

−Haluamme ajatella tulevaisuutta, ja siksi yhtenä ideana on istuttaa puu tulevalle kirjalle. Aiomme lahjoittaa messukävijöille kuusen siemeniä, joita he voivat istuttaa tulevaisuutta varten.

Kirjanistutussiemenet on lahjoittanut metsäbiotalouden asiantuntijayritys Tapio.

Avajaispäivänä kahdenkin eri keskustelun aiheena on yhteinen meremme, Itämeri. Itämerta tarkastellaan ympäristökysymyksenä, turvallisuustekijänä ja kulttuurin kulmakivenä. Miten pelastamme ympäristön ja säilytämme rauhan ja elinvoimaisen kulttuurin? Aihetta messuilla pohtivat Johan Tell ja Iiris Kalliola taustanaan teos Pelastetaan Itämeri (WSOY).

Perjantaina 5.10. Varsinais-Suomen liiton paneelissa Itämeren tulevaisuudesta keskustelevat EU-poliitikot Henna Virkkunen (Kokoomus), Sirpa Pietikäinen (Kokoomus), Petri Sarvamaa (EPP / Kokoomus) ja Virosta Yana Tooma (ALDE/Keskerakond). Perjantain aiheena on myös mm. kestävä kulutus. Aiheeseen liittyy mm. Zero waste – jäähyväiset jätteille (Kustantamo S&S), joka on Otso Sillanaukeen teos.

Lauantaina 6.10. kuullaan tietokirjailijoiden näkemyksiä politiikkapaneelissa. Esillä ovat muun muassa EU:n ympäristöasiat. Messulauantaina ilmastonmuutoksen äärellä ovat puolestaan arkkipiispa Tapio Luoma, professori Markku Kulmala ja TT Panu Pihkala.

Turun Kirjamessujen lopullinen ohjelma julkaistaan 3.9.2018 osoitteessa www.kirjamessut.fi TS Opus ilmestyy 26.9.2018 Turun Sanomien liitteenä.

#istutakirja #kirjamessut

Turun Kirjamessut

Seppo Puttonen
Ohjelmapäällikkö
puh. 0400 415 687
seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

Tiina Heiskari
Projektijohtaja
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.

Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Digitalisaatio, ympäristöasiat ja osaajatarpeet meriteollisuudessa7.5.2018 11:43Tiedote

Navigate-messut, 16.-17.5., on kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen. Joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa järjestettävä tapahtuma on aikaisempaa suurempi. Tapahtumassa on mukana noin 200 alan yritystä. Tapahtumaan on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.