Turun Kirjamessut 5.-7.10. juhlistaa Viroa ja katsoo tulevaisuuteen

Suurina teemoina Turun Kirjamessuilla ovat mm. Viron 100-vuotisjuhlat, kestävä kehitys, Itämeren suojelu ja ilmastonsuojelu. Nämä aiheet ovat esillä lukuisissa keskusteluissa Turun Messukeskuksessa. Teemamaasta, Virosta, tulee messuille parikymmentä keskustelua. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.

Istuta puu tulevalle kirjalle

Turun Kirjamessuilla mennään kirjan alkulähteille. Istuta kirja – sanaparin alla jaetaan mm. tuhat puunsiemenpussia messukävijöille.

−Itämereen, ilmastonsuojeluun ja kestävään kehitykseen liittyviä kauno- ja tietokirjakeskusteluja tulee toistakymmentä, kuvailee messujen ohjelmapäällikkö Seppo Puttonen.

−Haluamme ajatella tulevaisuutta, ja siksi yhtenä ideana on istuttaa puu tulevalle kirjalle. Aiomme lahjoittaa messukävijöille kuusen siemeniä, joita he voivat istuttaa tulevaisuutta varten.

Kirjanistutussiemenet on lahjoittanut metsäbiotalouden asiantuntijayritys Tapio.

Avajaispäivänä kahdenkin eri keskustelun aiheena on yhteinen meremme, Itämeri. Itämerta tarkastellaan ympäristökysymyksenä, turvallisuustekijänä ja kulttuurin kulmakivenä. Miten pelastamme ympäristön ja säilytämme rauhan ja elinvoimaisen kulttuurin? Aihetta messuilla pohtivat Johan Tell ja Iiris Kalliola taustanaan teos Pelastetaan Itämeri (WSOY).

Perjantaina 5.10. Varsinais-Suomen liiton paneelissa Itämeren tulevaisuudesta keskustelevat EU-poliitikot Henna Virkkunen (Kokoomus), Sirpa Pietikäinen (Kokoomus), Petri Sarvamaa (EPP / Kokoomus) ja Virosta Yana Tooma (ALDE/Keskerakond). Perjantain aiheena on myös mm. kestävä kulutus. Aiheeseen liittyy mm. Zero waste – jäähyväiset jätteille (Kustantamo S&S), joka on Otso Sillanaukeen teos.

Lauantaina 6.10. kuullaan tietokirjailijoiden näkemyksiä politiikkapaneelissa. Esillä ovat muun muassa EU:n ympäristöasiat. Messulauantaina ilmastonmuutoksen äärellä ovat puolestaan arkkipiispa Tapio Luoma, professori Markku Kulmala ja TT Panu Pihkala.

Turun Kirjamessujen lopullinen ohjelma julkaistaan 3.9.2018 osoitteessa www.kirjamessut.fi TS Opus ilmestyy 26.9.2018 Turun Sanomien liitteenä.

#istutakirja #kirjamessut

Turun Kirjamessut

Seppo Puttonen
Ohjelmapäällikkö
puh. 0400 415 687
seppo.puttonen@turunmessukeskus.fi

Tiina Heiskari
Projektijohtaja
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Vihersukellus kevääseen maaliskuussa - Piha & Puutarha -messuilla kukkasidontakilpailu16.1.2019 14:15Tiedote

Tiedote 16.1.2019. Piha & Puutarha -messut Turun Messukeskuksessa tarjoavat jälleen aikaisen kevään tuoksuineen, yleiskoristeluineen ja väreineen. Odotettu kevättapahtuma järjestetään 29.-31.3. Järjestelyissä ovat mukana Lounais-Suomen Puutarhayhdistys, Ammattiopisto Livia, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piiri ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piiri. Luvassa on todellinen vihersukellus. Maa, ilma ja vesi ovat kaikki huomioituja puutarhamessujen ilmeessä.

Caravan Show -messuilla aiheina tänä vuonna mm.: Suomalaiset automatkalla maailman ympäri, koiraystävällisin leirintäalue ja kaupankäyntiä11.1.2019 12:00Tiedote

Turun Messukeskuksen pihalle leiriytyneiden matkailuautojen ja -vaunujen ikkunoista loistaa tunnelmallinen valo. Caravan Show kerää paitsi halleihin myös messukentällä runsaan joukon automatkailun harrastajia Caravan-treffeille. Turun Messukeskuksen hallit ovat täynnä nähtävää, sillä alan myynti vetää tällä hetkellä hyvin. Messujen erikoisuutena on jo pitkään ollut suosittu Caravan-treffitapahtuma, joka sijoittuu Turun Messukeskuksen piha-alueelle. Tähän SF-Caravan Turku ry:n junailemaan tapahtumaan odotetaan jälleen satoja vaunu- ja autokuntia viikonlopuksi. Talvisen tapahtuman sosiaalinen ulottuvuus on merkittävässä roolissa tapahtumassa.

Kutsu medialle Caravan Show -messujen infoon perjantaina 11.1.19.12.2018 12:53Kutsu

Caravan Show -messut järjestetään Turun Messukeskuksessa 11.-13.1. Tapahtuman järjestää Turun Messukeskus Oy yhdessä harrastuksen kattojärjestön SF-Caravan ry:n kanssa. Vuoden ensimmäinen automatkailutapahtuma esittelee uudet matkailuautot ja -vaunut sekä tarjoaa mukavan kohtaamispaikan reissaajille talven keskellä. Nähtävää on erityisen paljon, sillä hallit ovat täynnä ja mm. ensiesittelyjäkin on luvassa.

Caravan Show -messuilla matkataan maailman ympäri ja puhutaan myös ilmastonmuutoksesta12.12.2018 09:43Tiedote

Tiedote 12.12.2018. Caravan Show kerää yhteen automatkailun ystävät 11.-13.1. Näytteilleasettajia ja kalustoa on tulossa esille paljon, sillä Turun Messukeskuksen messuhallit ovat käytännössä loppuunmyydyt. Alalla menee tällä hetkellä hyvin ja Turussa nähdään useita ensiesittelyjä. Tammi-marraskuun myyntimäärä 1929 kappaletta on 139 enemmän kuin koko viime vuonna 2017. Toimialan kasvu on lähes 9 %, kertoo Matkailuajoneuvotuojat ry.