Turun Kirjamessut lähtee treffeille

Haluaisitko kuulla Turun Kirjamessuilla kiinnostavia lukukokemuksia ja siinä samalla tutustua myös kiehtoviin, uusiin ihmisiin? Syksyllä se on mahdollista, sillä WSOY, Tammi ja Turun Kirjamessut järjestävät yhdessä messuilla Kirjalliset treffit.

WSOY:n kotimaisen kaunokirjallisuuden kustantaja Anna-Riikka Carlsonin lisäksi tilaisuutta johdattelevat eteenpäin kirjailijat Elina Hirvonen ja Joni Pyysalo. Paikalla vierailee myös muita Tammen ja WSOY:n kirjailijoita.
Kirjallisille treffeille päästään messuilla sekä perjantaina 30.9. että lauantaina 1.10. klo 17-18 messukeskuksen kahviossa. Tilaisuus on kaikille avoin, ja paikalle toivotaankin sankoin joukon treffiläisiä.

Ajatuksen kirjan ympärille luodusta treffitapahtumasta toi Suomeen WSOY:n Anna-Riikka Carlson:

- Idea sinkkujen kirjallisista sokkotreffeistä lähti pariisilaisesta Shakespeare&Co.-kirjakaupasta. Tämä on kiehtova tapa kohdata uusia ihmisiä ja synnyttää keskusteluja. Kirjallisille treffeille voi hyvin tulla avoimin mielin vain tutustumaan saman henkisiin ihmisiin ja puhumaan kirjoista. Emme tietysti pane pahaksemme, jos täällä syntyy jotain muutakin, naurahtaa Carlson.

Kirjallisten treffien ideana on, että tulijat ottaisivat mukaan lempikirjansa, jonka on myös valmis kierrättämään. Tapahtumassa on luvassa lyhyitä kohtaamisia ja sen aikana kirjat vaihtavat omistajaa. Luvassa onkin lukuvinkkejä ja varmasti kiinnostavia tarinoita, jotka kätkeytyvät lempikirjan valinnan taakse.

Turun Kirjamessujen monivuotinen tunnuslause on ollut Tapahtuma, jolla on sydän. Kirjalliset treffit tukevat ajatusta ihmisen kokoisesta tapahtumasta, jossa tärkeää ovat kohtaamiset ja ihmiset itsessään.

www.kirjamessut.fi
Turun Kirjamessut 30.9.-2.10. Turun Messukeskuksessa

Kirjalliset treffit

Anna-Riikka Carlson, WSOY Kotimainen kaunokirjallisuus, anna-riikka.carlson@wsoy.fi, puh. 010 506 0256

Turun Kirjamessut, Turun Messukeskus Oy
ohjelmapäällikkö Jenni Haukio, jenni.haukio@turunmessukeskus.fi
projektijohtaja Päivi Järvelä, paivi.jarvela@turunmessukeskus.fi puh. 040 742 7920
viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen, taina.parko@turunmessukeskus.fi, puh. 040 505 6424

www.kirjamessut.fi

Media-akkreditointi: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi/

Anna-Riikka Carlson:
PARIISILAISTUNNELMIA TURUN KIRJAMESSUILLE

”Tykkään sellaisista ihmisistä, jotka osaa kysyä kysymyksiä”, totesi 12-vuotias poikani taannoin. Sellaisista, joita kiinnostaa, mitä toiselle kuuluu, mistä tämä tykkää ja mitä haluaisi seuraavaksi tehdä. Kampaajan tuolissa osa hemmottelua on se, kun kysytään, onko vesi riittävän lämmintä, eikö olekin hyväntuoksuista shampoota, mitä perheelle kuuluu, mitä kesältä odotat. Moni ei saa kertoa kenellekään, miten päivä on sujunut ja mitä illalla olisi mukava tehdä.

Kirjalliset treffit syntyivät ajatuksesta, ettei kohtaamisia, joissa pysähdytään kysymään toiselta tärkeitä kysymyksiä, ole koskaan liikaa. Ja siitä, että keskustelu olisi helppo aloittaa vaikka lempikirjasta tai siitä, mitä parhaillaan lukee. Lukeminen on samaan aikaan syvästi henkilökohtaista ja kuitenkin niin monia yhdistävää, että kertomalla kirjallisista mieltymyksistään voi kertoa samallaan itsestään juuri sen verran kuin haluaa.

Treffeillä on myös esikuvansa. Olin toukokuussa 2012 Pariisissa ja kävin jokaisen kirjanystävän pyhiinvaelluskohteessa, Shakespeare & Company -kirjakaupassa, ja huomasin ikkunassa sydämin koristellun A4:n, jossa kerrottiin yksinäisten sydänten kirjallisista tiistai-illoista. Joka kuun ensimmäisenä tiistaina kirjakauppa täyttyi ihmisistä, jotka halusivat kohdata jonkun, jonka kanssa jutella kirjoista ja jonka kanssa löytyisi ehkä muutakin yhteistä kuin kirjat. Minua alkoi viehättää idea järjestää mahdollisuuksia kohtaamisiin kirjojen keskellä.

Olen tuon kevään jälkeen saanut olla mukana järjestämässä ainakin kymmenen kirjallista treffi-iltaa, ja syksyllä on Turun kirjamessujen vuoro! Turku on etenkin syysvalaistuksessaan Suomen Pariisi, rakkauden kaupunki, ja messut ovat jo valmiiksi paikka, jossa vilisee kirjoista kiinnostuneita ihmisiä. Kuvittelen, että moni haluaisi pysähtyä juttelemaan jollekin, jota ei vielä tunne mutta joka selailee itselle tärkeitä kirjoja ja tuntuu siksi jo tutulta. Mutta tohtiiko sitä kuitenkaan. Ei kovin usein, ja siksikin tuntuu hyvältä järjestää tällaisille keskusteluille oma aikansa ja paikkansa. Ettei tulisi vain kuljetuksi satojen ihmisten ohi vaan pysähdyttyä hetkeksi kuulemaan, mitä kirjaa kukin kantaa mukanaan ja miten päivä on sujunut. Ehkä moni päätyy vaihtamaan lempikirjansa jonkun kanssa ja sopimaan palauttamista varten uuden tapaamisen…

Romantikkona haaveilen, että jotkut päätyvät lukemaan kirjoja toisilleen ääneen tai lukemaan kaikki toisen lempikirjat. Mutta näistä emme järjestäjinä pidä sentään kirjaa! Emmekä muutenkaan rajaa tapahtumaa vain niille, jotka haaveilevat yhteisestä kirjahyllystä tai kirjallista kävelyretkistä Aurajoen rannalla. Treffit on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat messupäivän päätteeksi laittaa lempikirjansa kiertoon ja kohdata toisia lukijoita. Vastata toisen kysymyksiin, tulla nähdyksi. Sellaista on hälyssä liian vähän, sellaista on etuoikeus olla järjestämässä.

Anna-Riikka Carlson
WSOY Kotimainen kaunokirjallisuus

Tiedote ja kolumni ovat osoitteessa: http://www.turunmessukeskus.fi/turun-kirjamessut-lahtee-treffeille/

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Kädentaitomessut Turun Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna13.3.2024 10:25:39 EET | Tiedote

Varsinaissuomalaisten käsityön ystävien paljon odottama tapahtuma palaa välivuoden jälkeen Turun Messukeskukseen. Mediapro Messut on järjestänyt kädentaitomessuja Turussa 16 kertaa vuodesta 2004 alkaen ja kaiken kaikkiaan 110 kertaa eri puolilla Suomea. Käsityön arvostus on edelleen korkealla ja käsin tekeminen harrastuksena kasvaa vuosi vuodelta. Turun Kädentaitomessuilla 16.-17.3. on laaja kattaus upeita näytteilleasettajia. Mukana on käsityöläisiä valmiine tuotteineen. Esillä on mm. vaatteita, asusteita, käyttö- ja sisustusesineitä, grafiikkatuotteita, koruja ym. Valmistuotteet ovat kotimaisen käsityön taidonnäytteitä. Messujen väriloistoa edustaa myös esimerkiksi kankaat, langat, askartelutarvikkeet ja muut materiaalit itse tekeville. Harrastajat saavat paljon ideoita omiin luomuksiinsa. Torilla tavataan – nimittäin Taitotorilla. Tapahtuman keskellä olevalla Taitotorilla tapahtuu koko messujen ajan, ja työnäytöksissä pääsee tutustumaan vaikkapa kuvanveistoon, piilosilmukkavirkkauks

Navigate 2024 kokoaa merenkulkualan ja logistiikan ammattilaiset Turun Messukeskukseen29.2.2024 08:10:00 EET | Tiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään Suomen suurin merenkulkualan tapahtuma, Navigate, 15.–16.5.2024. Messut on suunnattu kaikille alan toimijoille laivanrakennuksesta logistiikka-alan yrityksiin. Sisällöltään uudistunut ja monipuolistunut tapahtuma tarjoaa laadukkaan kattauksen kansainvälistä ja kotimaista huippuosaamista. Tänä vuonna keskitytään erityisesti kannattavaan liiketoimintaan ja kestävän kehityksen investointeihin.