Turun Messukeskuksella on noin 20 M€:n tulovaikutus Turun alueelle Turun Messukeskus modernisoi tilojaan tulevana kesänä

Tiedote julkivapaa 1.2.2018. Turun Messukeskus Oy aloittaa messukiinteistön kohennuksen ja tilojen ilmeen modernisoinnin tulevana kesänä. Muutokset näkyvät pääsisäänkäynnissä, aulassa sekä kokoustiloissa. Hankkeen suunnittelusta vastaa LPR-arkkitehdit. Hankkeen investointikustannukset ovat 2,5 M€. Yhtiön talous on vakaalla pohjalla, ja hanke rahoitetaan itse ilman avustuksia. Messuyhtiön Turun Artukaisissa sijaitseva kiinteistö on rakennettu vuonna 1987.

TMK julkisivu

- Turulle tämä tilojen uudistaminen on yksi valttikortti houkutella kaupunkiin valtakunnallisia ja myös kansainvälisiä tapahtumia, kuvailee Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila.

Turun Messukeskuksen vuoden 2017 messut ja suuret tapahtumat tuottivat Turun seudulle 19,8 miljoonan euron tulovaikutuksen. Messujen tuoma välitön työllisyysvaikutus on 160 henkilötyövuotta. Tiedot selviävät Haaga-Helian ammattikorkeakoulun juuri toteuttamasta selvityksestä. Tutkimuksesta selviää myös, että messukävijät käyttävät käyntinsä yhteydessä rahaa 10,6 M€, näytteilleasettajat 6,6 M€ ja kongressidelegaatit 2,6 M€.

Messukäynnistä hyötyvät monet alueen yritykset

Turun Messukeskuksen vuoden 2017 messut ja muut talossa järjestetyt tapahtumat lisäsivät Turun seudun hotellien ja ravintoloiden myyntiä 5,4 miljoonalla eurolla.

- Suurimmat hyötyjät ovat selvityksen mukaan ravintola- ja kahvilapalvelut, päivittäistavarakauppa ja kestokulutustavaroiden kauppa, summaa tutkimustuloksia palveluliiketoiminnan yliopettaja Teemu Moilanen Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta.

Turun Messukeskuksen messutapahtumissa vierailleista reilusta 172 000 kävijästä ulkopaikkakuntalaisia on vähän yli 113 000. Tutkimuksen mukaan keskimääräinen messukävijä käyttää matkoihin noin 62 euroa. Näytteilleasettajat eli messuille osaston rakentavat yritykset käyttivät rahaa viime vuonna osallistumiseensa yhteensä 8,6 miljoonaa euroa.

Haaga-Helian tutkimuksessa olivat mukana Turun Messukeskus Oy:n omat tapahtumat, messukeskuksessa järjestetyt muut messutapahtumat sekä yli 100 henkilön tilaisuudet.

Pääaula näyttelykäyttöön, uusia kokoustiloja

Syksyllä Turun Messukeskuksen uusitut tilat vastaavat asiakkaiden esittämiä toiveita. Tilojen ulkoasun lisäksi toiminnallisuutta ja esteettömyyttä parannetaan. Myös tekniikkaa ajanmukaistetaan lisäämällä opastusta ja mainontaa varten LED-näyttöjä sekä sisälle aulatiloihin että ulos julkisivuun.

- Suunnittelun lähtökohtana on ollut hyvin monikäyttöiset tilat, jotka tarjoavat erinomaiset puitteet messutapahtumien lisäksi niin yritystilaisuuksille kuin ilta-aikaan pidettäville gaalajuhlillekin, kertoo arkkitehtisuunnittelusta vastannut arkkitehti Hannu Tenho LPR-arkkitehdit Oy:stä.

Turun Messumessukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila iloitsee siitä, ettätilat päivittyvät ja viihtyvyys paranee merkittävästi uusimalla mm. kokoustilojen sisustusta, aulaa, sisääntuloa ja palvelutiloja.

- Pääaula tulee olemaan loistava tila mm. pienemmille näyttelykokonaisuuksille, Wolf-Mannila mainitsee.

- Alakerran tiloihin syntyy myös kaksi uutta kokoustilaa 30-50 henkilön tilaisuuksiin.

Messukeskuksen tilat ovat olleet vuosikymmenien aikana varsin ahkerassa käytössä. Wolf-Mannilan mukaan noin kolme neljästä Turun seudulla asuvasta on käynyt Turun Messukeskuksessa ainakin joskus, ja kaksi viidestä kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Uusia pintoja ja monia sisustuksellisia ratkaisuja päästään ihailemaan ensimmäisen kerran syksyn Turun Kirjamessuilla ja Turun Ruoka- ja Viinimessuilla sekä pian näiden jälkeen järjestettävillä Valtakunnallisilla Yrittäjäpäivillä.

Turun Messukeskus on yksi Suomen suurimmista messu- ja tapahtumapaikoista. Turun Messukeskus omistaa Artukaisissa sijaitsevan kiinteistön. Yhtiön suurin omistaja on Turun kauppakamari. Turun Messukeskus Oy:n liikevaihto oli vuonna 2017 4 M€.

- Hankekuvat (LPR-Arkkitehdit Oy)
- Selvitys Turun Messukeskuksen tulo- ja työllisyysvaikutukset 2017 tutkimuksesta (Haaga-Helian ammattikorkeakoulu)
- Infograafi

Materiaalit osoitteessa: http://www.turunmessukeskus.fi/turun-messukeskuksella-20-men-tulovaikutus-turun-alueelle/

Kuvat ja Turun Messukeskuksen logot: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/

Yhteystiedot:

Hannele Wolf-Mannila
puh. 0400 522 595
hannele.wolf-mannila@turunmessukeskus.fi

LPR-arkkitehdit Oy
arkkitehti SAFA
Hannu Tenho

Turun Messukeskuksen tulo-
ja työllisyysvaikutukset vuonna 2017
yliopettaja Teemu Moilanen

TMK julkisivu
Aulaa

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Urbaani kaupunkikeidas avautuu Piha & Puutarha -messuilla19.2.2018 12:24Tiedote

Tiedote 19.2.2018. Turun Piha & Puutarha -messut 6.-8.4. hätkähdyttävät tänä vuonna yleisöä muun muassa vehreällä kaupunkipuutarhalla. Ammattiopisto Livian toteuttama yleiskoristelu sisältää mm. viihtyisän oleskelutilan, lyhtyjä, räsymattoja sekä upeita istutuksia. Piha & Puutarha -messut ovat kokonaisuutena jälleen omaperäinen ja uutuusarvoltaan tuore. Luvassa on mm. yllätyksellistä hyggeilyä lattiatasolta korkeuksiin.

Taidetta ja antiikkia maaliskuussa14.2.2018 11:49Tiedote

Tiedote 14.2.2018. Turun Taide- ja Antiikkimessuille kannattaa ottaa arviointia kaipaava esine mukaan. Taidetta tapahtumassa arvioi Helena Laakso ja designia Dan von Koskull. Molemmat ovat tunnettuja ja pitkän kokemuksen omaavia Stockholms Auktionsverkin asiantuntijoita. Messujen antiin kuuluvat myös Turun Rahan Päivä, Nukkekoti- ja Nukkemessut sekä Old Toy Swap Leikkikalumarkkinat. Turun Rahan Päivässä on esillä mm. uransa lopettaneen tennistähden Jarkko Niemisen mittava arvokisakokoelma. Nukkekoti- ja Nukkemessuille puolestaan osallistuu lähes 30 myyjää.

Rakenna & Sisusta -messut 9.-11.2. - Varsinais-Suomen rakentajat ja remontoijat koolla Turussa9.2.2018 12:55Tiedote

Tiedote 9.2.2018. Yli 260 yritystä on paikalla Turun Messukeskuksessa, kun alueen suurin rakennusalan tapahtuma Rakenna & Sisusta -messut järjestetään 9.-11.2. Rakentamisen ja remontoinnin näytteilleasettajien tuotevalikoimassa ovat mm. lattiat, tontit, keittiöt, kylpyhuoneet, saunat sekä lukuisat uutuustuotteet. Tämän vuoden tarjonnasta esille nousevat mm. kodin sisäpinnat sekä terveellinen koti.

Mässcentrets ekonomiska effekter i Åboregionen är cirka 20 miljoner euro Åbo Mässcentrum moderniserar sina lokaler i sommar1.2.2018 11:22Tiedote

Pressmeddelande 1.2.2018. Åbo Mässcentrum Ab kommer i sommar att renovera och modernisera sina mässlokaler. Särskilt huvudentrén, entréhallen och mötesrummen kommer att förändras. Projektet planeras av LPR-arkkitehdit och investeringskostnaderna uppgår till 2,5 miljoner euro. Företaget har en stabil ekonomi och finansierar projektet själv, helt utan några understöd. Mässcentret i Artukais i Åbo byggdes år 1987.