Turun Messukeskuksella on noin 20 M€:n tulovaikutus Turun alueelle Turun Messukeskus modernisoi tilojaan tulevana kesänä

Tiedote julkivapaa 1.2.2018. Turun Messukeskus Oy aloittaa messukiinteistön kohennuksen ja tilojen ilmeen modernisoinnin tulevana kesänä. Muutokset näkyvät pääsisäänkäynnissä, aulassa sekä kokoustiloissa. Hankkeen suunnittelusta vastaa LPR-arkkitehdit. Hankkeen investointikustannukset ovat 2,5 M€. Yhtiön talous on vakaalla pohjalla, ja hanke rahoitetaan itse ilman avustuksia. Messuyhtiön Turun Artukaisissa sijaitseva kiinteistö on rakennettu vuonna 1987.

TMK julkisivu

- Turulle tämä tilojen uudistaminen on yksi valttikortti houkutella kaupunkiin valtakunnallisia ja myös kansainvälisiä tapahtumia, kuvailee Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila.

Turun Messukeskuksen vuoden 2017 messut ja suuret tapahtumat tuottivat Turun seudulle 19,8 miljoonan euron tulovaikutuksen. Messujen tuoma välitön työllisyysvaikutus on 160 henkilötyövuotta. Tiedot selviävät Haaga-Helian ammattikorkeakoulun juuri toteuttamasta selvityksestä. Tutkimuksesta selviää myös, että messukävijät käyttävät käyntinsä yhteydessä rahaa 10,6 M€, näytteilleasettajat 6,6 M€ ja kongressidelegaatit 2,6 M€.

Messukäynnistä hyötyvät monet alueen yritykset

Turun Messukeskuksen vuoden 2017 messut ja muut talossa järjestetyt tapahtumat lisäsivät Turun seudun hotellien ja ravintoloiden myyntiä 5,4 miljoonalla eurolla.

- Suurimmat hyötyjät ovat selvityksen mukaan ravintola- ja kahvilapalvelut, päivittäistavarakauppa ja kestokulutustavaroiden kauppa, summaa tutkimustuloksia palveluliiketoiminnan yliopettaja Teemu Moilanen Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta.

Turun Messukeskuksen messutapahtumissa vierailleista reilusta 172 000 kävijästä ulkopaikkakuntalaisia on vähän yli 113 000. Tutkimuksen mukaan keskimääräinen messukävijä käyttää matkoihin noin 62 euroa. Näytteilleasettajat eli messuille osaston rakentavat yritykset käyttivät rahaa viime vuonna osallistumiseensa yhteensä 8,6 miljoonaa euroa.

Haaga-Helian tutkimuksessa olivat mukana Turun Messukeskus Oy:n omat tapahtumat, messukeskuksessa järjestetyt muut messutapahtumat sekä yli 100 henkilön tilaisuudet.

Pääaula näyttelykäyttöön, uusia kokoustiloja

Syksyllä Turun Messukeskuksen uusitut tilat vastaavat asiakkaiden esittämiä toiveita. Tilojen ulkoasun lisäksi toiminnallisuutta ja esteettömyyttä parannetaan. Myös tekniikkaa ajanmukaistetaan lisäämällä opastusta ja mainontaa varten LED-näyttöjä sekä sisälle aulatiloihin että ulos julkisivuun.

- Suunnittelun lähtökohtana on ollut hyvin monikäyttöiset tilat, jotka tarjoavat erinomaiset puitteet messutapahtumien lisäksi niin yritystilaisuuksille kuin ilta-aikaan pidettäville gaalajuhlillekin, kertoo arkkitehtisuunnittelusta vastannut arkkitehti Hannu Tenho LPR-arkkitehdit Oy:stä.

Turun Messumessukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila iloitsee siitä, ettätilat päivittyvät ja viihtyvyys paranee merkittävästi uusimalla mm. kokoustilojen sisustusta, aulaa, sisääntuloa ja palvelutiloja.

- Pääaula tulee olemaan loistava tila mm. pienemmille näyttelykokonaisuuksille, Wolf-Mannila mainitsee.

- Alakerran tiloihin syntyy myös kaksi uutta kokoustilaa 30-50 henkilön tilaisuuksiin.

Messukeskuksen tilat ovat olleet vuosikymmenien aikana varsin ahkerassa käytössä. Wolf-Mannilan mukaan noin kolme neljästä Turun seudulla asuvasta on käynyt Turun Messukeskuksessa ainakin joskus, ja kaksi viidestä kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Uusia pintoja ja monia sisustuksellisia ratkaisuja päästään ihailemaan ensimmäisen kerran syksyn Turun Kirjamessuilla ja Turun Ruoka- ja Viinimessuilla sekä pian näiden jälkeen järjestettävillä Valtakunnallisilla Yrittäjäpäivillä.

Turun Messukeskus on yksi Suomen suurimmista messu- ja tapahtumapaikoista. Turun Messukeskus omistaa Artukaisissa sijaitsevan kiinteistön. Yhtiön suurin omistaja on Turun kauppakamari. Turun Messukeskus Oy:n liikevaihto oli vuonna 2017 4 M€.

- Hankekuvat (LPR-Arkkitehdit Oy)
- Selvitys Turun Messukeskuksen tulo- ja työllisyysvaikutukset 2017 tutkimuksesta (Haaga-Helian ammattikorkeakoulu)
- Infograafi

Materiaalit osoitteessa: http://www.turunmessukeskus.fi/turun-messukeskuksella-20-men-tulovaikutus-turun-alueelle/

Kuvat ja Turun Messukeskuksen logot: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/

Yhteystiedot:

Hannele Wolf-Mannila
puh. 0400 522 595
hannele.wolf-mannila@turunmessukeskus.fi

LPR-arkkitehdit Oy
arkkitehti SAFA
Hannu Tenho

Turun Messukeskuksen tulo-
ja työllisyysvaikutukset vuonna 2017
yliopettaja Teemu Moilanen

TMK julkisivu
Aulaa

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.