Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Turun Messut 23.-25.8. – 90-vuotias Turun Messut katsoo myös tulevaisuuteen

Koko perheen tapahtuma Turun Messut täyttää Turun Messukeskuksen 23.-25. elokuuta. Joka toinen vuosi järjestettävä tapahtuma on liikkeellä Turku-teemalla.

Viihteellisen messutapahtuman ohjelmassa on myös Turun 1960-luvun jengien kohtaamisia, Turun Eurooppa-foorumin keskustelu EU-politiikasta ja Puolustusvoimien esityksiä.

Messukeskukseen rakennetaan mm. oma ”Aurajoki” eli kymmenen metriä pitkä vesiallas. Turun Messujen ohjelmaan kuuluvassa Aurajokinaarauksessa 500 ensimmäistä kävijää pääsee jokaisena messupäivänä onkimaan yritysten lahjakortteja mini-Aurajoesta.

Leikkimielinen ja hyvinkin turkumainen messurauha julistetaan A-hallin parvekkeelta avajaispäivänä 23.8. kello 12. Julistuksen lausuu turkulainen monitoimimies Jethro Rostedt.

Turku 1929 avautuu virtuaalilasien kautta

Messujen vetonaulana on Turun Messut 1929 -virtuaalielämys, joka on osa messuilla näkyvää Alvar Aalto -viikkoa. Turun Messut järjestettiin ensimmäisen kerran jo 1929 ja tuolloin messuarkkitehteina toimivat Alvar Aalto ja Erik Bryggman. Yleisö pääseekin nyt hypähtämään tähän messujen komeaan historiaan virtuaalilasien avulla.

Arkkitehti Eero Lundén joukkoineen on luonut näille messuille puolestaan tulevaisuuden messuja visioivan elämyksen.

Turkuseura järjestää messuilla todellisen murrespektaakkelin sunnuntaina 25.8., jolloin on vuorossa mm. murrekilpailu, jossa etsitään parhaita murreosaajia. Haussa on ”murrekunkku” ja ”murrekuninkatar”.

Turun Eurooppa-foorumin keskustelu EU-politiikasta käydään lauantaina 24.8. Paneelin juontaa Markku Jokisipilä, Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja ja panelisteina toimivat kansanedustajat SDP:n Eeva-Johanna Eloranta, Vasemmistoliiton Johannes Yrttiaho, Kokoomuksen Ilkka Kanerva ja Perussuomalaisten Ville Tavio.

Messujen ulkoalueella jännitetään hurjia ilmalentoja ja haistellaan palavaa kumia, kun freestyle motocross -kuskit tekevät kesällä harjoittelemiaan erittäin vaativia moottoripyörätemppuja.

Moottorisahajonglööri Janne Mustonen jongleeraa käynnissä olevilla moottorisahoilla sekä muilla erikoisilla esineillä. Moottorisahajonglööri yhdistää temppuihinsa niin taikuutta kuin stand up -komiikkaa.
Messuestradilla ihastellaan myös kansainvälisesti palkitun mentalisti Pete Poskiparran silmänkääntötemppuja.

Kalustoa esittelee tapahtumassa myös Puolustusvoimat. Puolustusvoimien mukana paikalla on myös ikisuosikki Sotilaskoti, jonka teltassa herkutellaan hernekeitolla ja kuuluisilla munkeilla. Nähtävänä on muun muassa raskas raketinheitin, kenttäkanuuna, rannikkojääkärien varustusta, merimiinoja ja miinantorjunnan kalustoa.

Turun vahvin mies ja nainen ratkaistaan messujen voimamieskilpailussa mikäli rohkeita osallistujia ilmoittautuu riittävästi kisaan. Kymmenen ensimmäistä mukaan ilmoittautunutta miestä ja naista ottavan toisistaan mittaa krusifiksissa, jossa painoja kannatellaan kädet suorina vartalon sivuilla. Tempauksen järjestää Suomen Voimalajiliitto. Vahvin lajien SM-finaali käydään puolestaan lauantaina.

Messuilla järjestettävillä Torikaffeilla yleisö pääsee puolestaan jututtamaan paikallisia julkkiksia ja merkkihenkilöitä. Kahvilassa voi kohdata mm. Turun Murren ja Förin äijän.

Lapsille muumikonsertti, parhaat tanssimuuvit ja isoja pomppulinnoja

Lapset ja lapsenmieliset saavat Muumilaakson terveiset Naantalista. Muumiperheen musiikkiretki -esitys toteutetaan interaktiivisena ja se sisältää runsaasti musiikkia. Konsertissa messusunnuntaina muumihahmot esittävät kukin oman lempikappaleensa. Muumiperheen musiikkiretkessä mukana ovat Pikku Myy, Muumipeikko, Nuuskamuikkunen, Muumimamma ja Muumipappa.

Muumien kainaloon pääsee Messukeskuksen C-hallin Muumit torilla -halihetkissä. Muumikonsertin lisäksi lapset ja nuoret pääsevät testaamaan parhaita tanssimuuveja tanssinopettajien johdolla. Liikkeet tehdään tämän hetken hittibiisien tahdissa. Messuilla on myös aikuisille omat tanssikokeilunsa, joissa ohjaajana on mm. Mikko Ahti.

Lapsille riittää puuhaa myös koko messujen ajan ohjelmaan sisältyvässä Pomppulinnamaailmassa.

Retromuotinäytöksissä 1960-luvulle

Aitoa vintage-muotia 1960-luvulta nähdään Turku Goes Fashion muotinäytöksissä. Muotinäytöksen toteuttaa mallitoimisto Modelpoint.

Loppukesän rytmeihin villitsee myös Samba Carioca, jonka kulkue tanssii läpi messukeskuksen lauantaina 24.8. Suomen turkulaisimmassa tapahtumassa on tietenkin mukana myös laaja kirjo eri alojen yrityksiä, joiden osastoilla shoppaillaan ja bongataan hyviä messulöytöjä.

www.turunmessut.fi #turunmessut

23.-25.8. Avoinna pe-su kello 10-18

Lisätiedot:

Krista Ahonen
projektijohtaja
Turun Messukeskus Oy
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus
Messukentänkatu 9-13
20210 Turku

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Lue lisää julkaisijalta Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Kädentaitomessut Turun Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna13.3.2024 10:25:39 EET | Tiedote

Varsinaissuomalaisten käsityön ystävien paljon odottama tapahtuma palaa välivuoden jälkeen Turun Messukeskukseen. Mediapro Messut on järjestänyt kädentaitomessuja Turussa 16 kertaa vuodesta 2004 alkaen ja kaiken kaikkiaan 110 kertaa eri puolilla Suomea. Käsityön arvostus on edelleen korkealla ja käsin tekeminen harrastuksena kasvaa vuosi vuodelta. Turun Kädentaitomessuilla 16.-17.3. on laaja kattaus upeita näytteilleasettajia. Mukana on käsityöläisiä valmiine tuotteineen. Esillä on mm. vaatteita, asusteita, käyttö- ja sisustusesineitä, grafiikkatuotteita, koruja ym. Valmistuotteet ovat kotimaisen käsityön taidonnäytteitä. Messujen väriloistoa edustaa myös esimerkiksi kankaat, langat, askartelutarvikkeet ja muut materiaalit itse tekeville. Harrastajat saavat paljon ideoita omiin luomuksiinsa. Torilla tavataan – nimittäin Taitotorilla. Tapahtuman keskellä olevalla Taitotorilla tapahtuu koko messujen ajan, ja työnäytöksissä pääsee tutustumaan vaikkapa kuvanveistoon, piilosilmukkavirkkauks

Navigate 2024 kokoaa merenkulkualan ja logistiikan ammattilaiset Turun Messukeskukseen29.2.2024 08:10:00 EET | Tiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään Suomen suurin merenkulkualan tapahtuma, Navigate, 15.–16.5.2024. Messut on suunnattu kaikille alan toimijoille laivanrakennuksesta logistiikka-alan yrityksiin. Sisällöltään uudistunut ja monipuolistunut tapahtuma tarjoaa laadukkaan kattauksen kansainvälistä ja kotimaista huippuosaamista. Tänä vuonna keskitytään erityisesti kannattavaan liiketoimintaan ja kestävän kehityksen investointeihin.