Turun Musiikkijuhlat / Turun Musiikkijuhlasäätiö srTurun Musiikkijuhlat / Turun Musiikkijuhlasäätiö sr

Turun musiikkijuhlat mukana SHIFT Business Festivalilla

SHIFT Business Festival saapuu Turun Kakolanmäelle 24.-25.8.2022. Saman aikaisesti vietetään myös Turun musiikkijuhlia 15.-28.8.2022. Nämä kaksi Turun alueen vahvaa toimijaa aloittaneet yhteistyön ja sen myötä Turun musiikkijuhlat tuo Ilkka Arola Sound Tagine Duon esiintymään SHIFT:in avajaisiin.

Toimialarajat ylittävä yhteistyö on innovaatioiden polttoainetta

Turun musiikkijuhlat ja SHIFT Business Festival jakavat monia yhteisiä arvoja. Tällaisia arvoja ovat esimerkiksi kansainvälistyminen, edelläkävijyys ja vahvat yhteistyöt. Tänä vuonna Turun musiikkijuhlat ja SHIFT Business Festival päättivät yhdistää voimansa, jonka myötä TMJ tuo Ilkka Arola Sound Tagine Duon esiintymään SHIFT:in avajaisiin.

”Olemme koko pandemian ajan ja sen jälkeen halunneet käyttää aikaa innovointiin ja uusien kumppanuuksien ja tuotteiden miettimiseen. Yhteistyö paikallisen bisnesfestivaalin kanssa on siis mitä luontevin tapa laajentaa yhteistyökenttäämme ja tehdä tapahtumastamme entistä lähestyttävämpi uusillekin yleisöille. Meillä on samat tavoitteet: tehdä Turusta kiinnostava ideoiden ja luovuuden keskus, joka näkyy ja kuuluu Suomen rajojen ulkopuolelle. Toivotamme Shiftille paljon menestystä ja haluamme ehdottomasti syventää yhteistyötä tulevaisuudessa.”, sanoo Turun musiikkijuhlien toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

SHIFT Business Festival kokoaa yhteen kasvuhakuiset yritykset suuntaamaan katseensa tulevaisuuteen. SHIFT tarjoaa näkemyksiä, verkostoja ja työkaluja edelläkävijyyteen tähtääville yrityksille. Tänä vuonna SHIFT Business Festivalin kaksi vahvaa teemaa ovat johtajuus digitalisoituneessa maailmassa sekä ilmastonmuutos ja teknologia. Nopeat muutokset, joita koko maailma on kokenut viime vuosina, ovat nostaneet johtamisen ja muutoksenhallinnan merkityksen etualalle.

"Toimialarajat ylittävä yhteistyö on innovaatioiden polttoainetta. Siksi SHIFTissä laadukas taideohjelma on tärkeä osa festivaalia ja kävijäkokemusta, ja on erityisen hienoa tehdä yhteistyötä paikallisen, kansainvälisesti tunnetun musiikkitapahtuman kanssa", sanoo SHIFT Business Festivalin toimitusjohtaja Jutta Ruusunen.

SHIFT Business Festivalin avajaisissa vastustamattoman tarttuvia grooveja

”Tällaiset yhteistyöt ovat erittäin tärkeitä alamme ja alueemme toimijoille. SHIFT Business Festival on edelläkävijä, aivan kuten Turun musiikkijuhlatkin. Ilkka Arola Sound Tagine Duo vastaa myös tähän edelläkävijyyden arvoon mielikuvituksellisella, poikkeuksellisella ja tarttuvalla musiikillaan”, kertoo Turun musiikkijuhlien myynti- ja markkinointipäällikkö Eveliina Salminen.

Ilkka Arola Sound Tagine soittaa elämyksellistä musiikkia, joka on täynnä tunnetta ja vastustamattoman tarttuvia grooveja. Mielikuvitustaan ja maailman kiehtovia ääniä tutkiskeleva Ilkka Arola kirjoittaa vahvaa visuaalista musiikkia, joka vie kuulijat tutkimusmatkalle erilaisiin paikkoihin. Uusimalla albumillaan Blue & Golden (Flame Jazz Records 2022) Ilkka Arola Sound Tagine jatkaa perinteisten akustisten soittimiensa soinnista nauttimista, mutta maustaa sekoitusta myös omaksumalla turkkilaisen psykedelian ja Lähi-Idän tanssilattiamusiikin elektronisia ääniä.

SHIFT Business Festivalin avajaisia vietetään 24.8.2022 kello 10:30 alkaen. Ilkka Arola Sound Tagine Duo esiintyy heti Jutta Ruususen avajaispuheen jälkeen päälavalla.

TURUN MUSIIKKIJUHLAT ON SUOMEN VANHIN YHTÄJAKSOISESTI TOIMINUT MUSIIKKIFESTIVAALI. MONIPUOLINEN KAUPUNKI-FESTIVAALI TARJOAA KORKEATASOISTA MUSIIKKIA MONEEN MAKUUN.

Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia ja konsertteja lapsille. Juhlilla käy vuosittain niin kotimaisia kuin ulkomaisia huippuartisteja. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä.

Amerikkalaissopraano Nadine Sierra on sairastunut, mutta Turun musiikkijuhlille saapuu pikaisesti Pariisista hälytetty huippusopraano Pretty Yende15.8.2022 08:46:03 EEST | Tiedote

Amerikkalaissopraano Nadine Sierra on sairastunut ja lääkärin määräyksellä estynyt lentämästä Suomeen. Sierran piti esiintyä Turun musiikkijuhlien konsertissa torstaina 18.8. yhdessä Turun filharmonisen orkesterin ja heinäkuussa Toscan Savonlinnan Oopperajuhlilla johtaneen Lorenzo Passerinin kanssa. Tilalle on kuitenkin hyvin lyhyellä varoitusajalla saatu huippusopraano Pretty Yende.

Klaus Mäkeläs sista Åbo musikfestspel som konstnärlig ledare startar på måndagen12.8.2022 10:56:14 EEST | Tiedote

Stjärnsopranen Lise Davidsen och pianisten Leif Ove Andsnes öppnar officiellt Åbo musikfestspel måndag 15 augusti 2022. Festivalens sista konsert går av stapeln 28.8, då amerikanska barytonen Thomas Hampson och pianisten Vlad Iftinca framför melodier med frihetstema vid konserten Songs of America. För sista gångenhar programmet planerats av konstnärliga ledaren Klaus Mäkelä. Förutom de traditionella konserterna ingår flera nya samarbetsproduktioner, som man satsat på att utveckla speciellt under pandemitiden och som även kommer att synas och höras i framtiden.

Klaus Mäkelän viimeistä kertaa suunnittelema Turun musiikkijuhlat käynnistyy maanantaina12.8.2022 10:43:11 EEST | Tiedote

Huippusopraano Lise Davidsen ja pianisti Leif Ove Andsnes avaavat virallisesti Turun musiikkijuhlat maanantaina 15. elokuuta 2022. Festivaalin viimeinen konsertti kuullaan 28.8., kun amerikkalaisbaritoni Thomas Hampson ja pianisti Vlad Iftinca esittävät vapausteemaisia melodioita Songs of America -konsertissa. Ohjelmiston on viimeistä kertaa suunnitellut festivaalin taiteellinen johtaja Klaus Mäkelä. Perinteisten konserttien lisäksi mukana on uusia yhteistyötuotantoja, joita on haluttu erityisesti pandemian aikana kehittää ja joita tullaan tulevaisuudessakin kuulemaan.