Turun musiikkijuhlat vie musiikin Paimion parantolaan

Alvar ja Aino Aallon uran läpimurtona pidetty Paimion parantola on avannut jälleen ovensa koko kansalle. Turun musiikkijuhlat vie musiikin Paimion parantolaan ja järjestää parantolassa upean konsertin 12. elokuuta, jossa esiintyy kansainvälisesti menestynyt pianisti Paavali Jumppanen.

Paimioon tuberkuloosiparantolaksi vuonna 1933 valmistunut, arkkitehtien Aino ja Alvar Aallon suunnittelema rakennus muodostui erääksi funktionalismin merkittävimmäksi rakennukseksi maailmalla. Sairaala on myös yksi Museoviraston määrittelemistä valtakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä Suomessa. Paimion sairaala on vuodesta 2004 lähtien ollut Unescon maailmanperintösopimuksen Suomen aieluettelossa. Tällä hetkellä rakennuksesta vastaa Paimion parantola -säätiö, joka kuvailee rakennuksen kunnostuksen jälkeistä aikaa Paimion parantolan toisen matkan aluksi. Turun kaupunki on yksi säätiön perustajista.

Turun musiikkijuhlat vie musiikin Paimion parantolaan vuoden 2022 elokuussa, kun parantolan salissa nähdään pianisti Paavali Jumppanen. Jumppanen on yksi ikäpolvensa aktiivisimmista ja kansainvälisesti menestyneimmistä suomalaispianisteista. Hän heittäytyy mielellään suurten teoskokonaisuuksien esittämiseen. Kuluvalla kaudella Jumppanen konsertoi kotimaan lisäksi Kiinassa ja Yhdysvalloissa sekä eri puolilla Eurooppaa. Hän vierailee säännöllisesti merkittävimpien suomalaisorkesterien solistina ja on esiintynyt useiden maineikkaiden eurooppalaisorkestereiden kanssa. Näistä mainittakoon BBC-Symphony Orchestra sekä Oslon filharmonikot.

”Paimion parantola on upea paikka. Olemme hyvin iloisia mahdollisuudesta järjestää parantolan tiloissa konsertti. Konsertin yhteydessä on mahdollisuus tutustua upeaan arkkitehtuuriin ja siellä järjestettäviin näyttelyihin ja ylipäänsä nauttia miljööstä. Tulemme varmasti järjestämään muitakin konsertteja parantolassa tulevina vuosina”, toteaa Turun musiikkijuhlasäätiön toimitusjohtaja Liisa Ketomäki.

Ohjelmiston vahva yhteys Alvar Aaltoon

Turun musiikkijuhlien konsertin ohjelmistossa kuullaan Paavali Jumppasen esittämänä esimerkiksi Joonas Kokkosen Viisi bagatellia. Joonas Kokkonen nimitettiin vuonna 1963 Suomen Akatemiaan, jossa hän tutustui akateemikkokollegaansa, arkkitehti Alvar Aaltoon. Keskustelut Aallon kanssa syvensivät Kokkosen entuudestaan arkkitehtonista ajattelutapaa. Säveltäjä ei lämmennyt ajatukselle arkkitehtuurista ”jähmettyneenä musiikkina”. Yhteistä on pikemminkin laajojen kokonaisuuksien kasvattaminen pienistä alkusoluista ja motiiveista.

Aalto suunnitteli Kokkoselle vuonna 1967 nykyisin Villa Kokkosena tunnetun asuintalon Järvenpäähän. Samoihin aikoihin, vuonna 1968, Kokkoselta tilattiin Göteborgin konservatoriota varten uusi pianoteos, Viisi bagatellia pianolle. Bagatelli viittaa sanana johonkin epäoleelliseen ja vähämerkityksiseen, mikä Kokkosen tapauksessa tarkoitti lyhyitä, mutta ytimekkäitä kappaleita. Viisi bagatellia valmistui vuonna 1969 Kokkosen muutettua Aallon suunnittelemaan taloon.

Festivaalin taiteellisen johtajan Klaus Mäkelän suunnittelema konsertti onkin nimetty miljöön ja sisällön mukaan nimellä Arkkitehtuuri.

Joonas Kokkosen Viisi bagatellia -teoksen lisäksi ohjelmassa kuullaan Ludwig van Beethovenin Pianosonaatti nro 29 lisänimeltään Hammerklavier sekä Pierre Boulezin tuotantoa. Konsertti kuullaan Paimion parantolan Metsäsalissa 12. elokuuta 2022 klo 13 ja liput ovat myynnissä Lippupisteellä nyt.

Esityksen kesto noin 1 h 45 min väliajan kanssa.

Koko ohjelma: https://www.turunmusiikkijuhlat.fi/tapahtuma/arkkitehtuuri/

Tutustu Paimion parantolaan: https://paimiosanatorium.com/

Turun musiikkijuhlat on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut musiikkifestivaali. Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia ja konsertteja lapsille. Juhlilla käy vuosittain niin kotimaisia kuin ulkomaisia huippuartisteja. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä.

Turun musiikkijuhlat julkaisee lisää konsertteja vuosille 2022 ja 202319.5.2022 09:37:16 EEST | Uutinen

Elokuun musiikkijuhlilla 19.8. kuullaan vihdoin alun perin vuodelle 2020 suunniteltu englantilaisen Peter Maxwell Davies’n musiikillinen monodraama ”Eight Songs for a Mad King”, jonka hulluna kuninkaana on amerikkalaisbaritoni Thomas Florio. Sellisti Senja Rummukainen ja pianisti Naoko Sonoda konsertoivat ranskalaisella ohjelmalla Sibelius-museossa 16.8. Samana iltana Turun konserttitalossa konsertoi maailman arvostetuimpiin kuuluvan Operalia-kilpailun vuoden 2019 voittaja tenori Xabier Anduaga pianisti Giulio Zappan kanssa. Kyseessä on Anduagan Suomen-debyytti ja häntä pidetään seuraavana suurena kansainvälisenä tenoritähtenä. Hannu-Pekka Björkman ja Jukka Perko Avara esiintyvät Sigynissä 20.8. kuolemantanssi-teemaisella kokonaisuudella. Vuoden 2022 Turun musiikkijuhlien joulukonsertin solisteina ovat sopraano Tuuli Takala ja baritoni Waltteri Torikka. 16. toukokuuta 2023 Ylösnousemuskappelissa kuullaan arvostettua Belcea-jousikvartettia.

Åbo musikfestspel kungör fler konserter: Matti Salminen, Lilli Paasikivi och Mari Palo samt Erin vid Runsalavarvet. Hemkonsertserien fortsätter.28.4.2022 12:14:13 EEST | Tiedote

Åbo musikfestspel kungör fler augustikonserter. Vid Runsalavarvet arrangeras konserten Matti och flickorna, där kungabasen Matti Salminen uppträder tillsammans med mezzosopranen Lilli Paasikivi och sopranen Mari Palo. Åbo musikfestspel ordnar också en konsert med Erin vid Runsalavarvet, och kompletterar därmed en helhet på fyra konserter som ordnas vid Runsalavarvet denna sommar. Tidigare har två konserter med Olavi Uusivirta kungjorts. Också hemkonsertserien fortsätter. Det blir hemkonsert hos ärkebiskopen i traditionell stil samt en hemkonsert hos Aino och Jarkko Ruohola. Fler konserter kungörs under maj månad.

Turun musiikkijuhlat julkaisee lisää konsertteja: Matti Salminen, Lilli Paasikivi ja Mari Palo sekä Erin Ruissalon telakalla. Kotikonserttien sarja jatkuu.28.4.2022 08:56:12 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlat julkaisee lisää konsertteja elokuulle. Ruissalon tapahtumatelakalla kuullaan Matti ja tytöt -konsertti, jossa loistavat kuningasbasso Matti Salminen, mezzosopraano Lilli Paasikivi ja sopraano Mari Palo. TMJ vie Ruissalon telakalle myös Erinin ja täydentää näin Ruissalon telakalle tänä kesänä vietävän konserttien kokonaisuuden neljään. Jo aiemmin on julkaistu kaksi Olavi Uusivirran konserttia. Myös kotikonserttien sarja jatkuu ja nyt julkaistaan perinteinen arkkipiispan kotikonsertti sekä Aino ja Jarkko Ruoholan kotikonsertti. Lisää julkistuksia on luvassa pitkin toukokuuta.

Åbo cellotävling flyttas till sensommaren21.1.2022 14:05:00 EET | Tiedote

Åbo cellotävling flyttas från februari till slutet av sommaren. Ny tidpunkt är 26.8.–2.9.2022. Orsaken är det pågående coronavirusläget. De restriktioner Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland fastställt för offentliga tillställningar är för tillfället i kraft till 29.1 och just nu är offentliga tillställningar förbjudna. Med tanke på tävlingsarrangemangen måste beslutet om att flytta tävlingen fattas nu, då under en månad återstår till planerad tävlingsstart. Dessutom är publikens medverkan av yttersta vikt för att arrangera tävlingen. Därför finns inga planer på att förverkliga tävlingen i strömmad form utan publik. ”Det är förstås tråkigt att flytta tävlingen, men vi är glada och tacksamma gentemot alla våra samarbetspartners över att vi lyckats hitta en ny tidpunkt för tävlingen. De tävlande får nu förbereda sig i lugn och ro”, konstaterar Erkki Lahesmaa, ordförande för Åbo cellotävlings tävlingskommitté. Ytterligare information: Liisa Ketomäki, tävlingssekreterar, Åbo cellot