Turun Osuuskaupan edustajistoon 34 uutta jäsentä

Turun Osuuskaupan vaaleissa annettiin 28 488 ääntä ja äänestysaktiivisuus nousi edellisten vaalien 13,7 prosentista 18,1 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 jäsentä, joista 34 oli uusia. Edustajiston yhtenä tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään asiakasomistajien toiveita kuunnellen.

- Saimme Turun Osuuskaupan edustajistoon paljon uusia jäseniä, kun edustajistosta yli puolet vaihtuu. Uusien jäsenten joukossa on myös muutama opiskelija ja onkin todella hienoa huomata, että osuustoiminta ja oman osuuskaupan toiminnan kehittäminen kiinnostavat myös nuoria, Turun Osuuskaupan hallintoneuvoston puheenjohtaja Mika Rantanen toteaa.

Yhteensä osuuskaupan edustajiston vaaleissa oli ehdolla 370 jäsentä. Osuuskaupan edustajistoon valittiin 60 henkilöä, joista 29 oli naisia ja 31 miehiä. Uusia edustajiston jäseniä on 34.

Äänestäneistä 35 prosenttia äänesti verkossa ja 65 postitse.

Eniten ääniä vaaleissa saivat:

1. Heli Paasio, lista G, äänimäärä 552
  2. Ville Tavio, lista C, äänimäärä 529
  3. Aki Linden, lista G, äänimäärä 449
  4. Ritva, Kike Elomaa, lista C, äänimäärä 384
  5. Maija Perho, lista H, äänimäärä 345
  6. Johannes Yrttiaho, lista E, äänimäärä 319
  7. Hanna Helin-Luotonen, lista L, äänimäärä 292
  8. Janina Andersson, lista J, äänimäärä 281
  9. Juha Kännö, lista A, äänimäärä 271
  10. Niina Ratilainen, lista J, äänimäärä 266

Täydellinen lista valituista henkilöistä löytyy tämän tiedotteen lopusta ja osoitteesta osuuskauppavaalit.fi/turunosuuskauppa.

Jäsenillä todellista valtaa

Turun Osuuskauppa on jäsentensä omistama yritys, jonka päätöksentekoon jäsenet voivat ottaa monella tapaa osaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan jäsenistä eli asiakasomistajista joka neljäs vuosi.

Edustajisto muun muassa päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja päättää ylijäämän käytöstä sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista.

Edustajistoa vielä tiiviimmin osuuskaupan päätöksentekoon pääsee osallistumaan hallintoneuvostossa, jonka kokoonpanon päättää edustajisto. Hallintoneuvoston jäsenet valitaan usein edustajiston jäsenistä. Hallintoneuvosto mm. vahvistaa osuuskaupan strategian.

Ehdokasasettelun yhteydessä kaikilta ehdokkailta kysyttiin heidän paikallistoiveitaan, eli niitä ajatuksia, joita he valituksi tulleessaan haluaisivat edistää. Myös muut osuuskaupan jäsenet saivat esittää omia paikallistoiveitaan evästykseksi tuleville osuuskauppapäättäjille.

- Saimme ehdokasasettelun yhteydessä ehdokkailta ja muilta osuuskaupan jäseniltä useita paikallistoiveita muun muassa verkkokaupan palvelujen ja lähiruoan lisäämiseen sekä ruoan hävikinhallintaan. Paikallistoiveet kertovat, että osuuskaupalla nähdään olevan tärkeä rooli koko alueen kehityksessä. Paikallistoiveet toimivat hyvänä evästyksenä tulevalle edustajistolle ja hallintoneuvostolle heidän työssään, Mika Rantanen sanoo.

Turun Osuuskauppa, hallintoneuvoston puheenjohtaja Mika Rantanen, puh. 0400 260 419, mika.rantanen@sok.fi

Turun Osuuskauppa, asiakkuuspäällikkö Jaana Evesti, puh. 010 764 4051, jaana.evesti@sok.fi

EDUSTAJISTOON VALITUT HENKILÖT

Edustajistoon valittiin seuraavat henkilöt lopullisen vertailuluvun mukaisessa järjestyksessä:

JÄSENALUE 1

ESKO

KIVIRANTA

437,29

*) Janina Andersson ja Jukka Kärkkäinen ovat ilmoittaneet luopuvansa edustajistopaikastaan ja jatkavat edelleen Turun Osuuskaupan hallintoneuvoston jäseninä.

Lähes 29 000 ääntä Turun Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – noin puolet valituksi tulleista uusia jäseniä15.4.2024 11:37:15 EEST | Tiedote

Turun Osuuskaupan edustajistoon on valittu 60 uutta jäsentä, jotka huolehtivat, että osuuskaupan alueellista roolia, palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen. Turun Osuuskaupan edustajiston vaaleissa annettiin yhteensä 28 872 ääntä, mikä on 384 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänioikeuttaan käytti 16,6 prosenttia jäsenistä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa ja niiden omistama Suomen osuuskauppojen keskuskunta eli SOK. Tänä keväänä edustajiston vaalit pidetään kymmenessä alueosuuskaupassa. - Osuuskauppavaalit kiinnostivat mukavasti Turun Osuuskaupan asiakasomistajia. Tästä kertoo sekin, että saimme edustajistoon yhteensä 31 uutta jäsentä. Iso kiitos kaikille äänestäneille, sanoo Turun Osuuskaupan asiakkuuspäällikkö Anna Sainio. Yhteensä osuuskaupan edustajiston vaaleissa oli ehdolla 365 jäsentä. Osuuskaupan edustajistoon tuli valituksi yhteensä 60 henkilöä, joista 34 oli naisia ja 26 miehiä. Uusia edustajiston jäseniä on joukossa 31. Valittujen keski-ikä

Turun Osuuskauppa valmistautuu tulevaisuuden kiinteistöhankkeisiin - Anniina Savisalo hankekehityspäälliköksi Turun Osuuskauppaan12.4.2024 15:42:21 EEST | Tiedote

Arkkitehti Anniina Savisalo on nimitetty Turun Osuuskauppaan hankekehityspäälliköksi 8.4.2024 alkaen. Savisalo vastaa yhdessä kiinteistöjohtaja Janne Alhon kanssa uusien ja vanhojen liikepaikkojen kaavoitus-, kiinteistökehitys- ja hankekehitysprojekteista. Savisalolla on pitkä kokemus hankeprojektien suunnittelijana ja vetäjänä. Viimeksi hän toiminut suunnittelupäällikkönä Turun Teknologiakiinteistöt Oy:ssä. Turun Osuuskauppa on investoinut toimipaikkaverkostonsa kehittämiseen noin 200 M€ viimeisen viiden vuoden aikana ja jatkaa samanlaisella investointiohjelmalla myös tulevaisuudessa. - Meillä on parhaillaan meneillään lukuisia kaava- ja kiinteistökehityshankkeita. Lisäksi tulossa on uusia market- ja hotelliuudistuksia. Myös Wiklundin korttelin kehittäminen ja Turun kaupungin kanssa yhteinen innovaatiokumppanuus raitiotien pysäkkien kaupallisiin mahdollisuuksiin on valmisteilla. On hienoa saada Anniina meidän tiimiimme. Hän tuo juuri sellaista osaamista ja asiantuntemusta, joita näiss