Turun Osuuskaupan vuosi 2020: Päivittäistavarakauppa ennätysvauhdissa – kasvua 13 prosenttia

- Investoinnit Varsinais-Suomeen yli 50 M€

- Liikevaihto 613 M€ (+2,4 %)

- Tulos ilman kertaluonteisia eriä pysyi edellisvuoden tasolla ja oli yli 5 M€

- Asiakasomistajille rahana maksettavia etuja lähes 22 M€

- Asiakasomistajia vuoden 2020 lopussa yli 164 000

- Henkilöstöä yli 2 300 vuoden 2020 lopussa

- Koronavuonna yli 400 matkailu- ja ravitsemiskaupan, tavaratalokaupan sekä liikennemyymäläkaupan ammattilaista siirtyi TOK:ssa kaupan alan tehtäviin – ketään ei lomautettu

- Koko henkilökunta sai maksimissaan 300 euron koronabonuksen

**

- Mittavat investoinnit maakuntaan jatkuivat suunnitellusti vuonna 2020 koronapandemiasta huolimatta. Yhteensä investoinnit kohosivat yli 50 miljoonaan euroon. Suurin yksittäinen investointi oli Itäharjun Prisman kiinteistön osto loppuvuodesta. Samalla sitouduimme vahvasti yhdessä Turun kaupungin ja muiden alueen kiinteistönomistajien kanssa Itäisen Turun ja sen palveluinfran kehittämiseen. Muita merkittäviä investointeja olivat uusi Original Sokos Hotel Kupittaa sekä S-market Manhattan Turun Pitkämäessä sekä useiden S-markettien sekä kolmen Prisman konseptiuudistukset, sanoo Turun Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen.

Koronapandemian vaikutus Turun Osuuskauppaan on ollut kahtalainen. Toisaalta marketkaupan myynti ja tulos olivat ennätystasolla, kun taas hotellit ja ravintolat sekä tavaratalokauppa kärsivät merkittävästi. Koronapandemiassa osuuskaupan monitoimialaisuus oli ehdoton vahvuus ja kannatteleva voima.

- Onnistuimme kehittämään liiketoimintaa haastavassa poikkeustilanteessa luomalla muun muassa uusia verkkokaupan palveluja sekä laajentamalla aukioloaikoja market-toimialalla. Myös ravitsemiskaupassa reagoitiin ketterästi uusiin toimintamalleihin. Turun Osuuskauppa ylsi poikkeusvuonna vuoden 2019 tulokseen, joka on erittäin hyvä suoritus koronapandemian haastaessa liiketoimintaa. Erityisen kiitoksen ansaitsee koko Turun Osuuskaupan henkilökunta. Kun korona sulki ravintoloita ja hotelleja ja työt uhkasivat loppua noin 400 majoitus- ja ravitsemiskaupan sekä tavaratalokaupan ammattilaiselta, niin henkilökuntamme hyppäsi rohkeasti uusien haasteiden pariin marketkaupan puolelle. Ketään ei lomautettu ja työt jatkuivat kaikilla, Heikkinen jatkaa.

Liikevaihto

Turun Osuuskaupan liikevaihto oli 613,4 miljoonaa euroa vuonna 2020 (ed.v. 599,2 M€) ja kasvoi edellisvuodesta 2,4 prosenttia.

2020 (M€)

+ 11,1

Yhteensä

+ 2,4

Päivittäistavarakauppa selviytyi koronavuodesta voittajana. Kauppa kävi vilkkaana koko vuoden ajan niin marketeissa kuin ruoan verkkokaupassakin. Päivittäistavarakaupan liikevaihdon kasvu, 13 prosenttia, oli koko kaupparyhmän vahvinta. Verkkokaupan myynti tuplaantui edellisvuoteen verrattuna. Koko market-toimialan liikevaihto oli 490,8 miljoonaa euroa (ed.v. 436,6 M€) ja se kasvoi edellisestä vuodesta 12,4 prosenttia. Nopea ja rohkea reagointi poikkeusoloihin, ruoan verkkokaupan palveluiden merkittävä lisääminen, aukiolojen laajentaminen, ruokakorin pysyvä edullisuus sekä myymäläkuntoisuuden systemaattinen parantaminen varmistivat liikevaihdon myönteisen kehityksen marketkaupassa vuonna 2020.

Tavaratalokaupan liikevaihto oli 14,8 miljoonaa euroa (ed.v. 21,8 M€) ja se laski edelliseen vuoteen verrattuna 32,1 prosenttia. Tavaratalokaupassa vuosi oli haastava. Myynti leikkaantui heti keväällä koronan ensimmäisessä aallossa. Kesällä kauppa piristyi hetkellisesti, mutta jäi silti merkittävästi edellisvuodesta. Sokos Wiklundilla Turun keskusta-alueen uudistukset haastavat vielä hetken liiketoimintaa. Sokos Mylly suljettiin keväällä Kauppakeskus Myllyssä ja vapautuneeseen tilaan avattiin toukokuussa Emotion Mylly.

Koronapandemia kuritti erityisesti majoitus- ja ravitsemiskauppaa. Matkailu- ja ravitsemistoimialan liikevaihto oli 25,1 miljoonaa euroa (ed.v. 41,2 M€), jossa oli laskua edellisvuoteen 39 prosenttia. Majoituskaupassa liikevaihto laski edellisestä vuodesta 35,2 prosenttia. Turun Osuuskaupan hotelleista Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone ja Original Sokos Hotel Wiklund olivat kiinni koronakevään ja alkukesän ajan. Kesäkuun lopulla hotellitarjonta täydentyi uudella Original Sokos Hotel Kupittaalla, jonka avausta lykättiin usealla kuukaudella koronan vuoksi. Radisson Blu Marina Palace Hotel piti ovensa avoinna läpi vuoden. Ravintolakaupan liikevaihto sukelsi ja laski 41,4 prosenttia ravintoloiden väliaikaisten sulkemisten ja koronarajoitteiden seurauksena. Sopeuttamistoimien ohessa ravitsemiskaupassa reagoitiin kuitenkin nopeasti kasvavaan ruoan verkkotilaamiseen sekä kotiinkuljetuksen kysyntään.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa liikevaihto oli 77,7 miljoonaa euroa (ed.v. 95,1 M€), jossa oli laskua edellisvuoteen 18,3 prosenttia. Ihmisten liikkumisen väheneminen sekä ravintolakaupan rajoitukset vaikuttivat negatiivisesti toimialan liikevaihtoon.

Investoinnit ja tulos

Vuoden 2020 investoinnit maakuntaan olivat yhteensä 51,2 miljoonaa euroa (ed.v. 36,6 M€), joka oli 8,3 prosenttia liikevaihdosta (ed.v. 6,1 %).

Vuoden suurin yksittäinen investointi oli Prisma Itäharjun kiinteistön osto loppuvuodesta. Se mahdollistaa tulevaisuudessa itäisen Turun vahvan kehittämisen yhdessä Turun kaupungin sekä alueen muiden kiinteistönomistajien kanssa.

Market-toimialalla panostettiin edelleen vahvasti toimipaikkaverkoston kehittämiseen. Koronavuoden aikana investoitiin myös ruoan verkkokaupan palvelujen laajentamiseen koko toimialueella. Toukokuussa avattiin uusi S-market Manhattan Turun Pitkämäessä. Lisäksi uudistettiin täysin S-market Parainen ja S-market Lieto. Turun Osuuskaupan alueella jo 12 S-marketia on uusittu uuden konseptin mukaisiksi ja loputkin uusitaan seuraavien vuosien aikana. Prisma Myllyssä, Itäharjulla ja Länsikeskuksessa toteutettiin mittavat osastouudistukset hedelmä- ja vihannesosastoilla sekä leipä- ja panimo-osastoilla. Prisma Myllyyn ja Itäharjulle avattiin lisäksi Itsedemon sushibaarit. Vuoden aikana käynnistettiin myös S-market Wiklund Herkun mittavien laajennus- ja uudistustöiden suunnittelu.

S-market Paraisten yhteyteen avattiin Turun saariston ensimmäinen ABC-veneasema. Lisäksi loppuvuonna aloitettiin ABC Carwash Myllyn uudistukset, jotka valmistuivat tammikuun 2021 lopulla.

Original Sokos Hotel Kupittaan rakennustyöt valmistuivat keväällä 2020, mutta koronan vuoksi uusi hotelli päästiin avaamaan vasta heinäkuussa. Hotellissa palvelee myös ruoka- ja seurusteluravintola Bistro Elli, kattobaari Kuppis Rooftop Bar sekä Deli Takeaway. Turun katuruokaravintoloiden tarjonta täydentyi kesällä, kun Turun keskustaan avattiin uusi Fafa´s. Lisäksi avattiin Bar No 8 Turun Feel Vegasin yhteyteen.

Toukokuussa avattiin uusi Emotion Mylly Kauppakeskus Myllyyn entisen Sokos Myllyn paikalle. Vuoden aikana käynnistettiin myös suunnittelutyö Wiklund-keskuksen kaupallisen toiminnan laajentamiseksi.

Turun Osuuskaupan tulos ilman kertaluonteisia eriä oli 5,4 miljoonaa euroa (ed.v. 5,4 M€). Vakavaraisuus on edelleen vahva, 43,9 prosenttia (edv. 46,8 %).

Asiakasomistajuus

Kuluttajaosuuskuntana Turun Osuuskaupan tarkoitus on tarjota vastuullisia ja kilpailukykyisiä palveluja ja hyötyjä asiakasomistajilleen. Viime vuonna Turun Osuuskaupan asiakasomistajat saivat Bonusta21,1 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,6 miljoonaa euroa eli yhteensä 21,7 miljoonaa euroa (ed.v. 22 M€) rahana maksettavia etuja. Keskimäärin tämä tekee noin 130 euroa asiakasomistajaa kohden. Vuonna 2020 Turun Osuuskauppa ei maksanut osuuspääoman korkoa vuodelta 2019.

Turun Osuuskauppaan liittyi vuoden aikana 6 602 uutta asiakasomistajaa (ed.v. 6 852). Asiakasomistajamäärä vuoden lopussa oli 164 049 (ed.v. 160 915). Toimialueen kotitalouksista Turun Osuuskaupan asiakasomistajia oli vuodenvaihteessa 67,4 prosenttia (ed.v. 66,9 %).

Hyvien palveluiden ja etujen lisäksi asiakasomistajille tarjotaan yhä enemmän tietoa ja valinnanmahdollisuuksia vaikuttaa vastuullisesti omaan ja koko yhteisönsä elämään sekä kuluttamiseen. Tämän ytimessä on S-mobiili ja sovelluksesta löytyvä Omat ostot -palvelu hiilijalanjälki- ja kotimaisuuslaskureineen. Turun Osuuskaupan alueella 35,2% prosenttia asiakasomistaja-asiakkaista on ottanut S-mobiilin käyttöönsä.

Henkilöstö

Turun Osuuskaupan henkilöstö on ollut merkittävässä roolissa koronakriisin aikana ja mahdollistanut tuloskehityksen myös poikkeuksellisena aikana. Vaikka matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä tavaratalokauppa lähestulkoon pysähtyivät, niin henkilökunnan lomautuksilta vältyttiin. Koronavuonna yli 400 matkailu- ja ravitsemiskaupan, tavaratalokaupan sekä liikennemyymäläkaupan ammattilaista siirtyi TOK:ssa kaupan alan tehtäviin.

Marraskuussa Turun Osuuskauppa maksoi koko henkilökunnalleen maksimissaan 300 euron koronabonuksen.

Turun Osuuskauppa on yksi Varsinais-Suomen suurimmista työllistäjistä ja henkilöstön määrä oli vuoden 2020 lopussa 2 308 henkilöä (ed.v. 2 228). Kesällä 2021 Turun Osuuskauppaa työllistää noin 400 nuorta sekä noin 400 Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijaa myymälöissä, ABC liikenneasemilla, ravintoloissa ja hotelleissa. Kesätyöntekijöiden määrä on samalla tasolla kuin ennen koronakriisiä.

Näkymät vuodelle 2021

Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan bruttokansantuotteen odotetaan kasvavan 2,5 prosenttia vuonna 2021. Talouden toipuminen alkaa koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden poistuessa vuoden 2021 kuluessa.

Turun Osuuskaupassa marketkaupan liikevaihdon erityisesti päivittäistavarakaupan osalta odotetaan kasvavan edelleen vuonna 2021. Majoitus- ja ravitsemistoimialan osalta koronasta toipumisen arvioidaan alkavan kesän kynnyksellä ja näkyvän liikevaihdon myönteisenä kehityksenä kesän ja loppuvuoden aikana, mutta jäävän edelleen pandemiaa edeltävästä tasosta. Myös tavaratalokaupassa sekä liikenne- ja polttonestekaupassa liikevaihdon toipumisen odotetaan alkavan kuluvan vuoden aikana.

Turun Osuuskaupan liikevaihdon ja operatiivisen tuloksen ennakoidaan kasvavan vuonna 2021 hieman edellisvuodesta.

Tiedotteessa ilmoitetut luvut ovat tilintarkastamattomia.

Lisätietoja antaa:
Toimitusjohtaja Antti Heikkinen, puh. 010 764 4003

Sale Pöytyän uudistus on valmis25.3.2024 13:32:13 EET | Tiedote

Sale Pöytyän myymälä uudistettiin uuden Sale-konseptin mukaiseksi. Uudistuneen myymälän avajaisia vietetään tiistaina 26.3. − Muutaman kuukauden remontti eteni hyvin ja aikataulussa ja saimme pidettyä kaupan auki remontin läpi. Asiakkaat ymmärsivät tilanteen hyvin ja henkilökuntamme on tehnyt todella upean työn remontin keskellä, toteaa Salen ketjujohtaja Olli Saarinen Turun Osuuskaupasta. Sale-lähikauppojen valtteja ovat helppo saavutettavuus, pitkät aukiolot, asiakastarpeeseen osuva valikoima ja ennen kaikkea hyvä asiakaspalvelu. Uudistetussa ja viihtyisämmässä myymälässä on myös mukava asioida. - Uudistuksessa panostettiin erityisesti kaupan energiatehokkuuteen. Lisäksi myymälän kalustus ja kaikki kylmälaitteistot on päivitetty vastaamaan nykyisiä vaatimuksia, ja samalla myymäläilme on raikastunut. Myös valikoimia on päivitetty vastaamaan alueen asiakkaiden tarpeita ja kysyntää entistä paremmin. Uskon, että uudistettu kauppa otetaan Pöytyällä hyvin vastaan, Saarinen iloitsee. Lisäti

Äänestäminen Turun Osuuskaupan edustajiston vaaleissa alkaa – ehdolla 365 ehdokasta18.3.2024 09:00:50 EET | Tiedote

Osuuskauppa näkyy monella tavalla jäsentensä arjessa ja alueellisen elinvoiman kehittäjänä. Mitä osuuskauppa voisi tehdä paremmin ja mihin sen tulisi keskittyä alueen kehittämisessä? Tähän pääsee osaltaan vaikuttamaan osuuskaupan edustajisto, jonka jäsenten äänestäminen alkaa nyt. Ehdolle on asettunut yhteensä 365 ehdokasta. - Turun Osuuskauppa on jäsentensä omistama yritys, jonka päätöksentekoon jäsenet voivat ottaa monella tapaa osaa. Joka neljäs vuosi valittavan edustajiston roolina on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia siitä, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen, kertoo asiakkuuspäällikkö Anna Sainio Turun Osuuskaupasta. Osuuskaupan vaaleissa ehdokkaaksi on voinut asettua jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella. - Edustajistoon valitaan Turun Osuuskaupan omistajien keskuudesta vaaleilla 60 jäsentä

Kaupunkilaisten uusi kohtaamispaikka BAR W avataan Wiklundin kulmaan14.3.2024 11:59:36 EET | Tiedote

BAR W on enemmän kuin vain baari. Se on kutsuva, eläväinen ja tunnelmallinen kohtaamispaikka kaupunkilaisuuden ytimessä. Se sopii päivään ja iltaan, arkeen ja viikonloppuun. BAR W avataan torstaina 21.3.2024. - BAR W:n sijainti kauppatorin laidalla on aivan loistava ja se suorastaan houkuttelee viihtymään. BAR W:n hyväntuulinen puheensorina hyvien juomien äärellä houkuttelee niin kaupunkilaisia kuin hotellivieraitakin. Sinne voi poiketa shoppailun lomassa ja työmatkustajakin voi sulkea läppärinsä rentoutuakseen hyvän juoman ääressä. Sään salliessa nautitaan ja tunnelmoidaan ravintolan terassilla. ​BAR W on myös illanviettopaikka ja treffipaikka kaupungin ytimessä. Loppuviikosta dj vauhdittaa menoa pitkälle yöhön, maalailee Turun Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Timo Hällfors ravintolan tunnelmaa. BAR W:n myötä Wiklundin katutasossa aiemmin toimineen Wine Bar Axel W:n toiminta päättyy ja se on suljettuna 17.3.2024 alkaen. - Toteutamme Wiklundin 1. kerroksen ravintoloiden tiloissa pieniä uudis