Turun Ruoka- ja Viinimessuilla lanseerataan uusia oluita ja herkutellaan artesaanijäätelöllä

Turun Ruoka- ja Viinimessut tarjoaa nautintoja kaikille aisteille 4.-6.10. Samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa järjestettävä tapahtuma houkuttelee ruokakulttuurin ystäviä mm. monipuolisen lähiruuan ja uutuusviinien pariin. Messuilla Turun Messukeskuksessa esittäytyvät yritykset tarjoavat ostettavaksi ja maisteltavaksi herkkuja kuten juustoja ja suklaata.

Kuva: Jere Satamo

Uusia oluita lanseerataan Vakka-Suomen Panimon osastolla C/177. Alkoholijäätelöä on myynnissä Bad Santan osastolla C/152 ja Ice-Giant Ice-Cream Oyn osastolla C/176. Hedelmäisillä artesaanijäätelöillä herkutellaan kaarinalaisen POPS! Oy:n osastolla C/33. Uppopaistettuja ja paahdettuja kotisirkkoja tarjoillaan Konttisirkkojen osastolla C/92.

Tapahtumassa on mukana Lähiruokatuottajien monipuolinen yhteisosasto ohjelmalavoineen. Lähiruokalavalla yleisö pääsee myös maistamaan näytöksissä tehtyjä annoksia. Mukana on mm. lupiini- ja kvinoaherkkuja, syötäviä versoja ja kukkia sekä suoraan tiloilta tulevaa lihaa.

Ohjelmassa nähdään myös Turun yliopiston Artesaaniruoka-kisojen palkitut yrittäjät. Lisäksi Luonnonvarakeskus ja Maa- ja kotitalousnaiset kertovat FutureCrops-hankeesta.

Makuelämyksiä messuille saadaan myös kauempaa, mm. Kreikasta ja Italiasta.

Huippukokkien kavalkadi

Tapahtumassa esiintyy supersuosittu kokki, keittiömestari, keittokirjailija, tv-esiintyjä ja ravintoloitsija Kari Aihinen. Aihinen esittelee tapahtumassa myös uusinta kirjaansa Kapen parhaat. Kaihinen esiintyy yleisölle perjantaina 4.10.

Kokki, keittiömestari ja ravintoloitsija Henri Alén puolestaan lupaa laittaa lavalla arkikokkauksen kiemurat suoriksi. Alén nähdään tapahtumassa lauantaina.

Sunnuntaina kuullaan puolestaan parhaat reseptit kokki, ravitsemusvalmentaja ja ruokakirjailija Teresa Välimäeltä.

Lavalla myös kirjailijoita

Suositun tapahtuman lavalla nähdään päivien aikana myös keittiömestari Antti Vahtera, kirjailija Kati Tervo, kirjailija Outi Pakkanen ja juontaja Anni Hautala.

Turun Ruoka- ja Viinimessuilla on mukana ensimmäistä kertaa Saksan Viinitiedotus. Saksa on mukana tapahtumassa ensimmäistä kertaa ja tarjolla on monipuolisia viinejä. Messujen viinialueella voi viihtyä erityisen pitkään lauantaina 5.10. Tuolloin messut jatkuvat alueella kello 21 asti.

Turun Messukeskuksessa jaetaan jo neljännen kerran Kirja à la Carte – Book à la Carte -palkinto. Palkinnossa yhdistyvät molempien messutapahtumien ydinalueet, kirja ja ruoka. Tunnustus jaetaan kirjailijalle, jolta on vuotuisten messujen väliaikana ilmestynyt fiktiivinen teos, joka palkintoraadin mielestä parhaiten käsittelee ruokateemaa. Palkinnon ovat aiemmin saaneet Donna Leon, Heikki Valkama ja Eppu Nuotio. Palkinto jaetaan messulauantaina.

Messuilla jaetaan myös Turun Paistinkääntäjien haarukka-palkinto, Kaffeli-palkinto sekä Varsinais-Suomen paras hunaja 2019-palkinto.

4.-6.10. Turun Messukeskuksessa
Avoinna pe-la kello 10-18 ja su kello 10-17

www.turunruokamessut.fi
#turunruokamessut

Turun Messukeskus
puh. (02) 337 111

Tiina Heiskari
projektijohtaja
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Kuva: Jere Satamo

Terve Olo ja Osaava Nainen -tapahtuma 25.-27.10. - Hyvinvointi liikuttaa Turussa21.10.2019 14:24:22 EESTTiedote

Osaava Nainen -tapahtumassa saa tänä vuonna erilaista valmennusta mm. muutokseen, itsetuntemukseen, onnistumiseen, ajankäyttöön talouteen ja yrittämiseen. Paikalla on lähes 20 erilaiseen valmennukseen perehtynyttä asiantuntijaa. Luennot ja erilaiset työpajat jatkuvat kolme päivää 25.-27.10. Turun Messukeskuksessa. Osaava Nainen, Terve Olo ja Outlet -tapahtumiin osallistuu noin 160 näytteilleasettajaa.