Turun seudun kiinteistömarkkinat: Tuotannollisten kiinteistöjen vuokra- ja sijoituskysyntä vahvaa Turussa

Turun kiinteistömarkkinoiden positiivinen vire jatkui vuonna 2021. Asuntorakentamisen volyymit pysyivät korkeina ja vuoden aikana tehtiin useita merkittäviä kiinteistökauppoja. Etenkin tuotannollisten kiinteistöjen sijoitus- ja vuokranäkymät olivat positiivisia. Toimistomarkkinoillakin tilakysynnän ennakoitiin kääntyvän nousuun, mutta liiketilamarkkinoiden tilanne pysyi haasteellisempana. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.

Turku ylläpiti vuonna 2021 vahvaa asemaansa kiinteistösijoitusmarkkinoilla. Merkittävien kiinteistökauppojen vuosivolyymi nousi noin 325 miljoonaan euroon, joka oli kymmenen prosenttia vuotta 2020 korkeampi lukema. Kauppavolyymi on ollut Turun seudulla vuodesta 2016 lähtien melko tasaisesti 260–380 miljoonan euron välillä. Eniten kauppoja tehtiin asunto- ja yhteiskuntakiinteistöistä, ja myös muutama suuri logistiikkakiinteistö vaihtoi omistajaa. Liike- ja toimistokiinteistöjen kaupankäynti oli viime vuonna Turun seudulla melko vähäistä.

Ukrainan sota ei näyttäisi vaikuttaneen Suomen kiinteistömarkkinoiden houkuttelevuuteen ainakaan välittömästi. Uusia ulkomaisia toimijoita on tullut Suomeen viime kuukausien aikana, ja sijoittajien ja konsulttien näkemykset ovat säilyneet ainakin toistaiseksi melko luottavaisina. Kriisin vaikutukset kiinteistömarkkinoihin tullevat näkymään pääosin yleisen talous- ja rahoitusmarkkinakehityksen kautta, mutta vaikutusten syvyyttä on toistaiseksi varsin hankala arvioida.

Tuotannollisten tilojen näkymät positiivisia

Voimakkaan sijoittajakysynnän myötä parhaiden logistiikkakiinteistöjen tuottovaatimukset ovat olleet voimakkaassa laskussa Turun seudulla ja kaikissa muissakin suurimmissa kaupungeissa. Tuotannollisten tilojen houkuttelevuus näkyy myös positiivisina vuokraodotuksina ja aktiivisena rakentamisena. KTI:n seurannan mukaan vuoden 2021 lopussa Turun seudulla oli käynnissä lähes 50 000 tuotannollisen neliön rakennustyöt. Tammikuussa 2022 toteutetussa Alueellisessa toimitilabarometrissa lähes kaikki vastaajat odottivat Turun seudun tuotannollisten kiinteistöjen tilakysynnän kasvavan vuoden 2022 aikana.

Toimistovuokrat pienessä nousussa keskustassa ja Kupittaalla

Turun toimistojen käyttöaste on edelleen pysytellyt vahvana. Catellan mukaan Turun toimistojen vajaakäyttöaste nousi vain aavistuksen vuoden 2021 aikana, ja oli vuoden lopussa 7,0 prosenttia. Toimistojen tilakysyntäodotukset kääntyivät Alueellisessa toimitilabarometrissa positiivisiksi ja parhaiden alueiden toimistojen vuokrataso nousi hieman viime vuoteen verrattuna. Alueellisen barometrin vastaajat arvioivat hyvän toimistotilan markkinavuokratasoksi Turun keskustassa keskimäärin 19,7 euroa ja Kupittaalla 20,1 euroa. Nämä arviot olivat 0,2–0,3 euroa viime vuoden vastaavaa kyselyä korkeammat. Kupittaan-Itäharjun alueella yli puolet barometrin vastaajista arvioi toimistovuokrien nousevan vuonna 2022. Myös ydinkeskustassa toimistovuokrien nousuun uskoi selkeästi useampi vastaaja kuin niiden laskuun.

Liiketiloissa näkymät negatiivisempia

Liiketilavuokrien tulevaisuudennäkymät ovat puolestaan edelleen pääosin negatiivisia, vaikka vuokrien kehitysodotusten saldoluvut nousivatkin kaikilla alueilla hieman viime vuoteen verrattuna ja vajaakäyttöaste on pysynyt maltillisena. Keskeisistä liiketila-alueista ainoastaan Raisiossa Haunisen alueella vuokraodotusten saldoluku kääntyi hieman plussan puolelle. Liiketiloissa tilakysynnän laskua ennakoi edelleen hieman useampi vastaaja kuin nousua.

Turun asuntovuokrat nousivat 1,3 prosenttia vuonna 2021

Turun asuntovuokrien nousu jatkui, mutta kasvuvauhti hidastui hivenen vuonna 2021. KTI:n uusia asuntovuokrasopimuksia kuvaava Turun vuokraindeksi nousi 1,3 prosenttia vuonna 2021. Nousuvauhti oli melko tasainen koko vuoden ajan eikä huoneistotyyppienkään välillä ollut suuria eroja. Turun seudulla asuntomarkkinoiden kehitysnäkymät ovat Tampereen ja pääkaupunkiseudun ohella edelleen muuta maata positiivisempia, ja Turun asuntovuokrien arvioidaan jatkavan kasvuaan myös lähitulevaisuudessa. Turun vuokra-asunnot houkuttelevat sekä kotimaisia että kansainvälisiä kiinteistösijoittajia.

Asuntorakentaminen on pysynyt Turussa 2000-luvun ennätystasolla. Sekä vuonna 2020 että 2021 aloitettiin yli 2 600 asunnon rakentaminen, ja myönnettyjen asuntorakennuslupien määrä nousi viime vuonna yli 3 200 asuntoon. Vuokra-asuntojen osuus rakentamisesta on merkittävä. KTI:n rakennushanketilastojen mukaan Turussa oli vuoden 2022 alussa rakenteilla yli 2 200 asuntoa kokonaan vuokrakäyttöön tulevissa rakennuksissa.

Turun seudun kiinteistömarkkinat -katsaus luettavissa täältä.

Mikko Soutamo, johtava asiantuntija, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 050 5480 480
Eva Elston-Hämäläinen, lakimies, RAKLI ry, puh. 043 825 6073

Tiedote perustuu KTI Kiinteistötieto Oy:n RAKLIn toimeksiannosta toteuttamaan katsaukseen Turun seudun kiinteistömarkkinoista. Tietojen lähteinä on käytetty mm. KTI:n tietokantoja ja kiinteistöalan ammattilaisille suunnattuja barometrikyselyjä.

Rakli on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Tampereen seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Kiinteistösijoittajien kiinnostus Tamperetta kohtaan säilyy vahvana19.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote

Aloitettujen asuntojen määrässä rikottiin Tampereella 2000-luvun ennätyslukemat vuonna 2021. Myös asuntovuokrien nousu on jatkunut. Kiinteistökauppaa käydään aktiivisesti ja prime-kohteiden tuottovaatimukset ovat laskeneet ennätyksellisen matalalle tasolle. Tampereen Ratikan valmistuminen on tuonut positiivista virettä kaupungin liiketilamarkkinoille. Toimistojen tilakysynnän arvioidaan puolestaan pienenevän. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta koko Suomessa.

Kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin18.5.2022 15:07:58 EEST | Tiedote

Juuri lausunnoilla oleva kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin yksittäisten kiinteistöjen kohdalla. Samalla lainsäädännöllä luodaan kiinteistö- ja rakentamisalalle suurta epävarmuutta, sillä maapohjan verotusarvon määrittelyn hintakartat on tarkoitus julkaista vasta vuoden 2023 aikana. Raklin mielestä kiinteistöverouudistus tulee palauttaa valmisteluun siihen saakka, kunnes veron vaikutuksia voidaan aidosti tarkastella.

Oulun seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Toimitilojen ja vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui Oulussa vuonna 202111.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoittamisen suosio on jatkunut vahvana ja ammattimaiset kiinteistösijoittajat tekivät Oulussa kauppoja noin 200 miljoonan euron arvosta vuonna 2021. Tilakysynnän näkymät ovat toimistoissa ja tuotannollisissa tiloissa maltillisen positiivisia, mutta liiketiloissa tilakysynnän arvioidaan edelleen vähenevän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut, mutta hidastuen. Asuntorakentamisen aloitukset hipoivat 2000-luvun ennätyksiä vuonna 2021. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö lievässä laskussa13.4.2022 04:00:00 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum päivitti pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoaluiden vajaakäyttöasteen sekä tarkastelussa olevan toimistokannan. Vajaakäyttöistä toimistotilaa oli maaliskuun 2022 lopulla yli 516 000 neliömetriä. Tilakantaan otettiin mukaan uusia alueita Helsingin keskustasta. Laajennus nosti tarkastelun alla olevaa toimistokantaa 666 000 neliömetrillä ja laski vajaakäyttöasteen reiluun 12 prosenttiin.