Turun seudun matkailuala katsoo rajoitusten keskellä jo kesäsesonkiin. Rekrytilaisuudessa yli 800 avointa paikkaa.

Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta on mukana Varsinais-Suomen TE-toimiston Back to Business – Töitä saaristossa! -virtuaalisessa rekrytointitapahtumassa tiistaina 1.2.2022. Yritykset hakevat yli 800 tekijää kesäksi, ja myös pidempiin työsuhteisiin.

Matkailualalla työskentelee Varsinais-Suomen alueella tuhansia nuoria. Kuva on Naantalin Muumimaailmasta (Kuva: © Moomin Characters™ Theme Park created by Dennis Livson)

”Matkailualan toimijat odottavat valtavalla innolla alkavaa matkailusesonkia ja uskomme vahvasti, että kesällä 2022 matkailijat löytävät sankoin joukoin kotimaisiin kohteisiin Turun seudulla ja saaristossa”, kertoo Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan puheenjohtaja ja Muumimaailman toimitusjohtaja Tomi Lohikoski

”Ihmiset kaipaavat pitkän tauon jälkeen uusia elämyksiä, iloista huolettomuutta sekä ihmisten tapaamista. Tiedetään, että etätyöt, jatkuvat rajoitukset sekä huoli omasta terveydestä kasvattavat kaipuuta ihan tavalliseen kesään, jonka aikana voi kyläillä ja sukuloida, käydä tapahtumissa ja festivaaleilla, viihtyä terassilla tai huvitella teema- tai huvipuistossa.”

Kaikista kauppakamarien jäsenyrityksista noin 75 % potee työvoimapulaa, ja matkailualalla tilanne on nyt erityisen haastava.

”Matkailuyritysten palveluksessa tulee Varsinais-Suomessa työskentelemään kesällä tuhansia nuoria, jotka työllistyvät mm. erilaisiin asiakaspalvelutehtäviin. Heiltä odotamme innokasta otetta työhön, ripauksen kielitaitoa sekä hyppysellisen seikkailunhalua heittäytyä uuteen, antoisaan työhön”, Lohikoski kertoo.

Poikkeustilanteessa työnhakijat kohtaavat työnantajat verkon välityksellä.

”TE-toimiston Back to Business -rekrytointitapahtumassa yhdistyvät virtuaalinen alusta ja videotapaamiset. Yritykset esittäytyvät videoilla ja haastatteluissa - hakijat puolestaan voivat varata videotapaamisia kiinnostavien matkailualan toimijoiden kanssa”, kertoo Eija Erlamo Varsinais-Suomen TE-toimistosta.

”Odotamme innolla millaisen vastaanoton virtuaalinen tapahtuma saa työnhakijoilta ja toisaalta rekrytoivilta yrityksiltä. Nyt ei välimatka ole ongelma hakea kesän sesonkitöitä Varsinais-Suomesta.”

Back to Business – Töitä saaristossa! -virtuaalinen rekrytointitapahtuma järjestetään 1.2. ja tapahtuman verkkoalusta on käytössä 2.2. asti osoitteessa:

Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan yritykset: https://turunkauppakamari.fi/vaikuttaminen/valiokunnat/matkailuvaliokunta/

Tomi Lohikoski, puheenjohtaja, Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta;
toimitusjohtaja, Muumimaailma Oy, puh. 040 590 0712

Eija Erlamo, asiantuntija, Varsinais-Suomen TE-toimisto, puh. +358 295 044 635

Olli Hakala, yhteyspäällikkö, Turun kauppakamari, puh. 050 60177

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:17:59 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, joista moni haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelu sekä työtä kaipaavia ukrainalaisia.