Turun seudun yritykset toivovat lisää julkisia työpaikkaliikenneyhteyksiä

Yritykset toivovat lisää julkisia työpaikkaliikenneyhteyksiä erityisesti Kupittaan ja korkeakoulujen alueelle, Kaarinan Krossin seudulle sekä Turun telakan alueelle. Yritykset ja alueet näkevät julkisen työpaikkaliikenteen kilpailukykytekijänä.

Turun kauppakamari kysyi jäseniltään lokakuussa, mille alueille tarvittaisiin lisää tai parempia julkisia työpaikkaliikenneyhteyksiä. Kyselyn vastauksissa nousi selkeästi esille, että Kupittaan-Itäharjun ja korkeakoulujen ympäristö sekä Kaarinan, Raision ja Liedon suunnat koetaan osittain julkisen liikenteen katvealueiksi.

Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtaja Kaisa Leiwon mukaan Kupittaan ja korkeakoulujen alueella toivotaan erityisesti suoria reittejä myös muualta kuin Kauppatorilta.

”Vastauksissa mainitaan muun muassa Tykistökatu, Kalevantie, Kupittaan asema, TYKS ja yliopisto. Alueella on paljon työpaikkoja ja palveluja, ja tulevaisuudessa alueen merkitys tulee entisestään kasvamaan niin työpaikka- kuin asiointialueena”, hän kertoo.

Kaarinan suunnassa erityisesti Krossin alueelle toivotaan parempia yhteyksiä. Vastauksissa mainittiin myös Piispanristi, Piikkiön keskusta ja Littoinen. Kaarinasta toivotaan yhteyksiä Kupittaalle ja korkeakouluille. Raision suunnassa taas toiveet keskittyvät Kaanaalle ja telakan työmatkaliikenteeseen. Myös Myllyyn toivotaan yhteyksiä erityisesti Naantalin suunnasta. Liedon suunnassa toiveet keskittyvät Tuulissuolle.

”Yritykset ja alueet näkevät julkisen työpaikkaliikenteen kilpailukykytekijänä. Alueet houkuttavat yrityksiä ja yritykset osaavia työntekijöitä muun muassa hyvillä liikenneyhteyksillä. Nyt kun Varsinais-Suomen talous kasvaa ja yrityksiä vaivaa jopa työvoimapula, on kiinnostus työmatkaliikennettä kohtaan kasvussa”, Leiwo muistuttaa.

Turun seudun joukkoliikenteessä Fölissä tehtyjen matkojen määrä on kasvanut lähes 11 % kahdessa vuodessa. Fölin joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte kertoo, että joukkoliikennettä kehitetään aktiivisesti, ja Kupittaan alue on yksi keskeinen kehittämiskohde. Föliin suunnitellaan muun muassa tiheästi liikennöitävää kehälinjaa, joka kulkee Kupittaan kautta.

”Tavoitteena on, että toimivilla vaihtoyhteyksillä ja tiheällä vuorovälillä matka-aikoja saadaan lyhennettyä nykyisestä.  Föli pitää yhteistyötä seudun yritysten kanssa tärkeänä joukkoliikennetarjonnan suunnittelussa. Siellä missä on joukkoja, kulkee myös joukkoliikenne”, Korte huomauttaa.

vt. toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, 040 5566 697
joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte, Föli, 044 907 5121

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi