Turun vuokrat nousevat tasaisesti – nousu nopeinta lähiöissä

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraoven kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Turun vuokratason nousu on maan nopeimpien joukossa. Vuodessa vuokrataso on noussut 1,6 prosenttia.

Erityisesti yksiöiden vuokrat ovat kasvaneet nopeasti. Yksiöiden vuokratason kasvuvauhti on ollut nopein sekä yhden (+2,2 %) että viiden (+9,8 %) vuoden tarkastelussa. Seuraavaksi nopeinta kehitys on ollut kaksioissa. Hitaimmin ovat kasvaneet kolmioiden ja isompien asuntojen vuokrat. Turussa keskineliövuokra on 14,23 €/m², joka on noin euron Tampereen tasoa alempi. Turussa vuokra-asuminen on suosituin asumismuoto.

”Turun seudun talous- ja työllisyyskehitys on ollut viime vuosina vahvaa. Telakkateollisuuden uudella tulemisella on ollut iso merkitys. Talouden veto heijastuu myös kasvulukuihin. Turun väkiluku on kasvanut viimeisen neljän vuoden aikana noin 7000 asukkaalla ja kasvun ennustetaan jatkuvan. Suuret kaupunkikehityshankkeet luovat hyvät edellytykset kasvun jatkumiselle. Riskin taas muodostaa erityisesti koronataantuman vaikutukset meriteollisuuteen,” toteaa Ville Valkonen, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö.

Turku jaetaan tilastokeskuksen tarkastelussa neliöhintojen perusteella kolmeen kalleusalueeseen. Erot sekä vuokratasossa että vuokrien kehityksessä ovat ensimmäisen ja toisen alueen välillä pieniä. Sen sijaan Turku 3 -alue, joka käsittää lähiöitä, erottuu selkeästi omaksi alueekseen muusta vuokramarkkinasta. Vuokrataso (12,61 €/m²) on selkeästi alhaisempi. Suhteellisesti vuokrien kasvu on kuitenkin viime vuosina ollut nopeinta Turun kolmosalueella eli lähiöissä.

Korona ei vaikuttanut vuokramarkkinoihin juurikaan. 2020 ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli 583 euroa. Vuokrapyynnit olivat keskimäärin välillä 520–645 euroa.

”Vuokrataso määrittyy kysynnän ja tarjonnan perusteella. Turussa kysyntä on todennäköisesti jatkossakin kovaa, kunhan meriteollisuusklusterille ei käy koronan kourissa huonosti. Suuren kysynnän takia asuntotarjonnan lisääminen on ensiarvoisen tärkeää. Kaavoitusta pitää nopeuttaa ja maata tarjota rakentamiseen, jos vuokratason nousua tahdotaan hillitä. Myöskään hoitokuluihin ei pidä luoda painetta, eli esimerkiksi nostaa kaukolämmön hintaa, ” Valkonen kiteyttää.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Harkitsetko Airbnb-vuokraamista? Tutustu ensin näihin oikeustapauksiin17.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Korkein hallinto-oikeus antoi viime viikolla kolme mielenkiintoista Airbnb-vuokrausta koskevaa ratkaisua. KHO:n mukaan oman asunnon tilapäinen ja lyhytkestoinen vuokraaminen katkaisee verovapaan myyntivoiton edellytyksenä olevan kahden vuoden yhtäjaksoisen asumisajan. Lisäksi KHO otti kantaa ns. salahotellitapauksiin. KHO painotti ratkaisuissaan olennaista olevan se, millaisia konkreettisia vaikutuksia toiminnalla kulloisessakin yksittäistapauksessa on. Airbnb-vuokranantajien näkökulmasta lyhytaikaisen vuokraustoiminnan riskit kasvoivat tuoreiden ennakkoratkaisujen myötä.

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen19.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.