Turvallinen julkisen liikenteen käyttö vaatii linjauksia - komission ohjeet julki

Euroopan komissio julkaisi tänään käytännönläheiset ohjeet jäsenmaille henkilöliikenteen rajoitusten purkamisesta. ”Komissio ehdottaa matkustajille hengityssuojaimien käyttöä, matkalippujen ostomahdollisuutta mobiililaitteilla ja desinfiointipisteitä julkisessa liikenteessä. Komissio myös kehottaa jäsenmaita harkitsemaan vapaaehtoisia koronatartuntoja jäljittävien mobiilisovellusten käyttöönottoa lisätoimenpiteenä”, Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood sanoo.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari korostaa, että ihmisten terveys ja taudin leviämisen estäminen on edelleen tärkein tavoite, kun rajoituksia aletaan purkamaan. Koulujen aloittaessa ja ihmisten liikkuessa on tärkeä rakentaa luottamusta siihen, että ihmiset uskaltavat lähteä liikkeelle.  “Suomen tulee julkaista omat linjauksensa heti, jotta ihmiset voivat kulkea työ- ja koulumatkansa turvallisesti”, Wood sanoo.

Suomen toimien tulee olla yhteensovitettavat komission linjausten kanssa, muutoin vaarannetaan rajat ylittävä liikenne. Yleisten ohjeiden lisäksi, komissio on listannut lento-, laiva-, juna ja linja-autoliikenteelle yksityiskohtaisempia ohjeita. Komissio korostaa luottamuksen rakentamista. Matkustajille on selkeästi kerrottava vaaditut toimet ja yhteistyötä tarvitaan terveysviranomaisten kanssa.

”Esimerkiksi lentoliikenteessä vaadittavien käytänteiden tulisi olla yhdenmukaisia lähtö- ja saapumisasemilla. EU-tasolla työstetään parhaillaan suosituksia ilmailun terveyssuosituksiksi, jotka tullaan antamaan lähiaikoina”, Wood sanoo.  Jäsenmaiden päätökset rajoitusten purkamiseksi tulisi perustua komission tänään antamaan suositukseen sisärajojen avaamisesta. Kansainvälisen henkilöliikenteen osalta on tärkeää, että jäsenmaat toimivat yhteistyössä ja koordinoidulla tavalla kun rajoituksia puretaan.

Koronakriisin vaikutukset henkilöliikenteeseen ovat olleet merkittäviä. Lentoliikenne ja laivamatkustaminen on vähentynyt 90 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna ja kansainvälinen junaliikenne on pysähtynyt lähes kokonaan. Liikennettä avattaessa matkustajien turvallisuuden lisäksi on huolehdittava alan ammattilaisista.

Kuljetusalan ammattilaisia tulee suojella henkilökohtaisten suojien ja matkustajista erottavien pleksien avulla. Operaattoreiden ja palveluntarjoajien tulee noudattaa yleisiä ohjeita kuljettajien suojauksesta sekä huomioida kuljetusten erityispiirteet, kuten linja-autoissa matkustajien tulee käyttää takaovea ja taksien kuljettajille tulisi antaa hengityssuojaimet ja desinfiointiaineet käyttöön”, Wood sanoo.

Lisätietoja:

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.

Keskuskauppakamarin Raisa Harju jatkaa Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttajana Suomessa22.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu, euroopanlaajuinen koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Kuluttajansuojasääntely pyrkii suojaamaan kuluttajaa moninaisin tavoin. Yrittäjää voi kuitenkin odottaa ikävä yllätys, jos hän ei ole perillä kuluttajansuojasäännöksiin liittyvistä velvoitteistaan.

Kauppakamarikysely: Yrityksiltä tuki voimakkaalle veroelvytykselle20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Voimakkaat verotoimenpiteet, kuten tuloveron alennukset, kotitalousvähennyksen kasvattaminen ja ravintolaruoan ja anniskelun tilapäinen alv-alennus ovat kauppakamarien jäsenyritysten mielestä tehokkaat elvytyskeinot, kun koronan jäädyttämää taloutta yritetään polkaista taas käyntiin. Myös tiestön ja raideliikenteen korjaus- ja parannusinvestoinnit saivat kyselyyn vastanneilta myönteisen tai erittäin myönteisen arvion.

Keskuskauppakamari: Luotetaan ravintoloiden ja asiakkaiden vastuullisuuteen19.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

Ravintola-alan 70.000 työntekijästä lähes kaikki ovat lomautettuna. Ravintoloita ei pidä avata sellaisella sääntelyllä, joilla ne eivät ole kannattavia. Muuten vaarana on menettää nämä työpaikat. Liian yksityiskohtaisen sääntelyn sijaan harkinnanvaraa on jätettävä myös vastuullisille yrityksille ja asiakkaille. Anniskelua tulee voida jatkaa aluksi klo 23 asti ja ravintolaa pitää auki 24 saakka.