Turvallisuudesta tinkiminen ei saa tuoda kilpailuetua kuljetuksissa

Metsäteollisuus ja puunhankintaorganisaatiot korostavat, että maantiekuljetusten turvallisuusperiaatteista ei voida tinkiä missään olosuhteissa. Kuormaamista, kuormansidontaa, massoja sekä työ-, ajo- ja lepoaikoja koskevia säädöksiä sekä ohjeita tulee noudattaa kaikissa kuljetusvaiheissa ja toimituskohteissa.

Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Outi Nietola korosti kuljetusten turvallisuuden ja vastuullisuuden merkitystä toimialalle tänään järjestetyssä Skal ry:n Reilu kuljetus 2020 -seminaarissa.

- Metsäteollisuus haluaa olla osaltaan vaikuttamassa siihen, että lain asettamien vaatimusten rikkominen – yksi harmaan talouden ilmenemismuoto – ei tuo kilpailuetua rehellisesti toimiviin kuljetusyrittäjiin nähden, Nietola sanoo.

Alalla on Suomessa yli 150 tuotantolaitosta ja maamme teillä kulkee päivittäin tuhansia raakapuuta ja metsäteollisuuden tuotteita kuljettavia rekkoja. Toimialan investoinnit eri puolilla Suomea lisäävät kuljetusmääriä.

Maantiekuljetuksia koskeva sääntely on uudistunut merkittävästi 2010-luvulla. Esimerkiksi raskaan kaluston mittoihin ja massoihin, ajoneuvon kuormaamiseen ja kuormansidontaan sekä ajo- ja lepoaikoihin on tullut paljon uudistuksia. Säädökset luovat puitteet entistä tehokkaammille, turvallisemmille ja ympäristöystävällisemmille kuljetuksille. Esimerkiksi aiempaa raskaampien ajoneuvojen salliminen vähentää ajoneuvojen määrää liikenteessä ja tuo hyötyä ilmastolle pienentämällä kuljetusten tonnikohtaista polttoaineen kulutusta.

Kuljetuspalvelun tilaajat ovat olleet aktiivisesti mukana turvallisuuden edistämisessä ja laatineet koulutusmateriaalia säädöksistä ja hyvistä käytännöistä. Ajantasaiset lainsäädännöstä johdetut vaatimukset sekä muut raakapuun maantiekuljetuksia koskevat ohjeistukset on koottu muun muassa Metsätehon autokuljetusoppaaseen. Koulutus ja tiedottaminen ovat myös jatkossa keskeisiä turvallisuustoimien painopisteitä. Näiden toimien riittävyyttä ja suuntaamista arvioidaan esimerkiksi turvallisuushavaintoja seuraamalla.

Positiivisen kehityksen turvaamiseksi kuljetuksen tilaajat seuraavat säädösten ja ohjeistuksen noudattamista ja puuttuvat havaitsemiinsa poikkeamiin. Lainvastaisia toimituksia ei vastaanoteta ja toistuvat laiminlyönnit johtavat yrityskohtaisiin ajokieltoihin.

Metsäteollisuuden ja kuljetuspalvelun tuottajien yhteinen etu on, että turvallisuuden eteen tehdään aktiivista seuranta- ja valvontatyötä. Vastuullinen toimintatapa on pohja kuljetusten toimintaympäristön kehittämiselle yhteistyössä eri toimijoiden kesken.

Outi Nietola, logistiikkapäällikkö, p.040 194 4776, outi.nietola@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Teollisuusliitto viittaa kintaalla sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukyvylle26.1.2020 20:37:06 EETTiedote

Metsäteollisuus ry pitää Teollisuusliiton sunnuntaina antamaa ilmoitusta kaksiviikkoisen lakon pidentämisestä viikolla vastuuttomana. Teollisuusliitto on jo pitempään osoittanut toimillaan, että sitä ei kiinnosta sopiminen vaan pelkästään lakkoilu. – Metsäteollisuus ry on valmis hakemaan ratkaisua myös Teollisuusliiton kanssa mahdollisimman nopealla aikataululla. Neuvottelutulos syntyy vasta, kun saamme sovittua kustannuskilpailukykyä parantavista työehdoista, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen sanoo. Teollisuusliito ei ole ryhtynyt aitoihin neuvotteluihin ja yhdessä sopimiseen, vaan se alkujaankin katkaisi mekaanisen metsäteollisuuden neuvottelut kesken yhdessä sovittua neuvotteluprosessia. Teollisuusliitto on levittänyt virheellisiä tietoja työnantajien esityksistä, ja yrittänyt rajata tes-kierroksen koskemaan pelkästään kiky-tuntien kohtaloa. Sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukykyä pitää parantaa työajan lisäksi muita työehtoja kehittämällä. Suomalaiset sahat

Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistä26.1.2020 15:26:11 EETTiedote

Metsäteollisuus haluaa turvata suomalaisen kilpailukyvyn ja pitää työpaikat Suomessa. Neuvottelut ammattiliittojen kanssa polkevat kuitenkin paikoillaan ja lakot lamauttavat metsäteollisuuden tuotannon eri puolella Suomea. Tilanteen vakavuuden korostamiseksi Metsäteollisuus ry on päättänyt kolmen vuorokauden työsulusta paperi-, kartonki- ja selluteollisuudessa. Työsululla pyritään vauhdittamaan neuvotteluja kohti sopimusratkaisua, joka parantaa kustannuskilpailukykyä. Takamatkaa on vähintään 30%.