Turvallisuus edellä myös asuntokaupoilla – digitaalinen asuntokauppa vahvassa kasvussa

Koronavirus on pistänyt ihmiset ottamaan toisiinsa fyysistä etäisyyttä, mutta se ei kuitenkaan estä asuntokauppoja, sillä asuntolainahakemuksesta aina lopulliseen kauppaan asti oman kodin osto hoituu jo digitaalisesti.

Koronavirusepidemia on nostanut digitaalisen asuntokaupan suosiota. Yhden viikon aikana digitaalisesti toteutettujen kauppojen määrä nousi Danske Bankissa 60 prosenttia.

”Vaikka moni asia tällä hetkellä hidastuukin maailmassa, monet ihmiset tarvitsevat uusia koteja myös tämän poikkeuksellisen tilanteen aikana tai juuri sen vuoksi. Digitaalisuus mahdollistaa asunnon hankinnan myös tällaisina aikoina”, toteaa henkilölainoista vastaava johtaja Sari Takala.

Kun myös lainan hakeminen onnistuu netissä, lainaneuvottelu verkkotapaamisena omalta kotisohvalta, asuntonäyttö virtuaalisena ja lainasopimusten allekirjoittaminen omassa verkkopankissa, voidaan sanoa, että asunnon hankinta hoituu digitaalisesti alusta loppuun.

”Meidän asiakkaidemme keskuudessa etänä käydyt lainaneuvottelut ovat todella suosittuja: Jo ennen koronaepidemiaa 80 prosenttia lainaneuvottelusta käytiin sujuvasti puhelimitse, mobiilisti tai verkossa. Myös valtaosa asunto-osakekaupoista voidaan jo tehdä digitaalisesti. Tarkista siis välittäjältäsi, onko se mahdollista sinun kotisi kohdalla”, Takala muistuttaa.

Koronaepidemian aikaan tämä on tietysti hyvä uutinen, sillä kun asunnon hankinta hoidetaan digitaalisesti, vältetään turhia fyysisiä kohtaamisia ja pidetään siten huolta kaikkien kauppaan osallistuvien terveydestä. Käytännössä digitaalinen asuntokauppa säästää myös aikaa, sillä asuntokauppatilaisuudelle ei enää tarvitse etsiä yhteistä ajankohtaa myyjän, ostajan ja pankin kalentereista vaan kaupan osapuolet voivat käydä allekirjoittamassa kauppakirjat, silloin kun se heille sopii.

Näin hoidat asuntokaupat digitaalisesti alusta loppuun:

1. Täytä lainahakemus nettisivuillamme. Lainatarjouksen saat verkkopankkiisi.
  2. Käy lainaneuvottelu verkkotapaamisena.
  3. Osallistu asunnon virtuaaliesittelyyn. Muista tarkistaa välittäjältä, että kauppa on mahdollista hoitaa digitaalisesti.
  4. Allekirjoita lainasopimus verkkopankissa.
  5. Tee asuntokaupat digitaalisesti.

Haastattelupyynnöt:
Sara Anttila, viestintäpäällikkö, Danske Bank, 050 564 1713, sara.anttila@danskebank.fi

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. danskebank.fi