Tutka viitoittaa pk-yrityksen tietä tulevaisuuteen

Yritysten tulevaisuuden menestykseen tähtäävä Tutka-hanke lähtee liikkeelle täydellä teholla vuoden vaihteessa. Tavoitteena on tukea eri tavoin pieniä ja keskisuuria yrityk-siä kohtaamaan liiketoiminnan kehittämisen haasteita.

Samalla hankkeessa rakennetaan Uudenmaan laajuista mallia ammattikorkeakoulun, kehittämisyhtiöiden ja kuntien yhteistoiminnan resurssitehokkaaseen toteuttamiseen. Kehitystyössä on koordinaattorina toimivan Laurea-ammattikorkeakoulun lisäksi mukana kolme kehittämisyhtiötä, Keski-Uudenmaan kehittämisyhtiö Oy, Novago Yrityskehitys Oy Länsi-Uusimaalta sekä Postintra Oy Itä-Uusimaalta.

Maanantaina 17.12. ensimmäistä kertaa kokoontuneessa ohjausryhmässä ovat mukana myös Helsingin seudun kauppakamarin, Uudenmaan Yrittäjien sekä Keravan ja Lohjan kaupunkien edustajat. Hanketta rahoittaa Euroopan Aluekehitysrahasto ja Uudenmaan liitto.

Päätavoitteena on parantaa pk-yritysten kilpailukykyä

Valmennuksen ja muiden toimenpiteiden avulla tunnistetaan yrityskohtaisia kasvun mahdollisuuksia ja luodaan uutta liiketoimintaa.

Yhteistyössä ammattikorkeakoulun, kehittämisyhtiöiden ja yritysten kanssa luodaan alueellinen verkottunut toimintamalli, jonka avulla pk-yritysten kasvumahdollisuudet voidaan tunnistaa ja hyödyntää kehittämällä konkreettisia, yrityskohtaisia ratkaisuja palvelumuotoilun ja tulevaisuuden tutkimuksen menetelmien avulla, digitaalisuutta hyödyntäen.

Laurea-ammattikorkeakoulu tuo hankkeeseen tutkitun tiedon ja toteuttaa valmennuspäivät yrityksille. Kehittämisyhtiöt puolestaan kartoittavat yritysten valmennustarpeet ja toimivat yritysten tukena ja sparraajina. Yhteisen toimintamallin rakentaminen ammattikorkeakoulun ja kehittämisyhtiöiden kesken toteutetaan siten, että myös opiskelijat osallistetaan työhön. Hankkeessa opiskelijat ovat kehitysyhtiöiden lisäresurssina yrityskohtaisten kehittämisprojektien toteutuksessa.

Projektipäällikkö Anneli Manninen, Laurea-ammattikorkeakoulu

Puh. 040 553 1177, anneli.manninen@laurea.fi

Laurea-ammattikorkeakoulu toimii Uudellamaalla kuudella kampuksella. Opiskelussa Laureassa keskeistä ovat työelämän tarpeista tulevat aidot toimeksiannot, kuten projektit, joiden ansiosta opiskelijamme verkostoituvat jo opiskeluaikanaan ja oppivat tärkeitä työelämässä tarvittavia taitoja. Laurea-yhteisöön kuuluu noin 7 800 opiskelijaa, 500 henkilökunnan jäsentä ja 24 000 alumnia. Laurea on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton yhteisö.

Robotit helpottamassa hoitohenkilön arkea sairaaloissa21.11.2018 14:15Tiedote

Tutkimusten mukaan hoitohenkilöstön työajasta jopa 30 prosenttia menee muuhun kuin varsinaiseen hoitotyöhön. Siksi robotit voisivat soveltua erinomaisesti fyysistä työvoimaa vaativiin rutiininomaisiin tehtäviin. Carea ja Pohjola Sairaala ovat mukana Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun ja Laurea-ammattikorkeakoulun ylimaakunnallisessa yhteistyöhankkeessa, jossa kehitetään uutta ja innovatiivista ratkaisua pienten jätejakeiden keräämiseen, säilyttämiseen ja kuljettamiseen.