Onnettomuustietoinstituutti

Tutkijalautakunnat selvittäneet jo 15 000 liikenneonnettomuuden taustat

Jaa

Suomessa kuolee tieliikenteessä yli 200 ihmistä vuosittain. Onnettomuuksien syiden tunnistaminen auttaa ehkäisemään vastaavanlaisia turmia tulevaisuudessa, ja siksi jokainen tie- tai maastoliikenteessä tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus tutkitaan tarkoin. Tutkinnasta vastaa moniammatillinen, alueellinen tutkijalautakunta, joita on eri puolella Suomea yhteensä 20. Tähän mennessä lautakunnat ovat tutkineet jo yli 15 000 kuolonkolaria. Onnettomuustietoinstituutti (OTI) koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa, mutta ei puutu lautakuntien riippumattomaan työskentelyyn.

Ensimmäiset onnettomuustutkinnat tehtiin 1960-luvun lopulla. Kuva: Onnettomuustietoinstituutti.
Ensimmäiset onnettomuustutkinnat tehtiin 1960-luvun lopulla. Kuva: Onnettomuustietoinstituutti.

Tieliikenneonnettomuuksien tutkinnalla on Suomessa pitkät perinteet, ensimmäiset tutkinnat tehtiin vuonna 1968. Alkuvuodet olivat synkkiä, silloin liikenteessä menehtyi vuosittain yli tuhat henkeä. Vuosien saatossa tilanne on parantunut merkittävästi, etenkin kun huomioidaan samaan aikaan tapahtunut ajoneuvokannan määrän nopea kasvaminen. Esimerkiksi 80-luvulla kuolleita oli vuosittain yli 600, eli kolminkertaisesti nykyiseen verrattuna, ja rekisteröityjen ajoneuvojen määrä oli tuolloin alle puolet nykyisestä.

Lautakunta selvittää syitä, ei syyllisiä

Suomen hallituksen tavoite on puolittaa liikennekuolemien vuosittainen määrä vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Jotta onnettomuuksia voidaan erilaisin toimin vähentää, täytyy niiden syyt pystyä selvittämään. Onnettomuustutkinnan keskeisimpänä tavoitteena onkin tuottaa tietoa liikenneturvallisuuden edistämiseksi ja sitä kautta ennaltaehkäistä onnettomuuksia.

Tutkijalautakunnissa on asiantuntijoita poliisista sekä lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon ja käyttäytymistieteen aloilta. He keräävät yksityiskohtaista tietoa kuljettajista, ajoneuvoista, teistä ja olosuhteista sekä analysoivat näiden tekijöiden vaikutusta onnettomuuksien syntyyn ja seurauksien vakavuuteen. Lautakunnat eivät ota kantaa syyllisyys- tai korvauskysymyksiin. Jäsenet toimivat virkavastuulla, ja heillä on vaitiolovelvollisuus. Heillä on myös lain tuoma oikeus tehdä tutkimuksia onnettomuuspaikalla, tarkastaa ajoneuvoja ja saada tietoja viranomaisilta onnettomuuden taustojen selvittämiseksi. Tekemiensä huomioiden perusteella lautakunnat antavat ehdotuksia, joilla liikenneturvallisuutta voisi parantaa.

- Lautakuntien aineistoja hyödynnetään laajasti liikenneturvallisuustyössä, ja niitä käytettiin myös tuoreen liikenneturvallisuusstrategian taustalla. Lisäksi tutkintamenetelmiä kehitetään jatkuvasti ajan vaatimusten mukaisiksi, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari toteaa.

Ainutlaatuista tietoa liikenneturvallisuustyön tueksi

Onnettomuustutkinnasta kerätyn tiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. Onnettomuustietoinstituutti OTI hallinnoi kerättyä tietoa ja tuottaa siitä erilaisia raportteja ja muuta materiaalia liikenneturvallisuustyötä tekevien tahojen käyttöön. Aineistot ovat myös tutkijoiden käytettävissä. Tiedon avulla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla.

Kattavan onnettomuustiedon lisäksi OTI hallinnoi myös massiivista liikennevahinkoaineistoa (Liikennevahinkoportti). Avoimessa, kaikkien käytössä olevassa nettiportaalissa on kymmenen vuoden ajalta tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Korvattavia vahinkoja tapahtuu vuosittain noin 100 000, eli nettiportaali sisältää yhteensä noin miljoonan liikennevahingon tiedot vuosilta 2011–2020.

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.

Lue lisää onnettomuustutkinnasta:

Tietoa tutkijalautakunnista ja tutkinnasta

600 liikenneonnettomuustutkintaa tehnyt Harri Hyytiäinen toivoo malttia liikenteeseen

Surutaloon meneminen pysäyttää kokeneen onnettomuustutkijan

Tilastoja ja raportteja onnettomuuksista ja liikennevahingoista

Liikennevahinkoaineisto vuosilta 2011–2020 (Liikennevahinkoportti)

Vuosiraportti kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 2020

Vuositilasto liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista 2020

Lisätiedot:

Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, 050 306 9884

etunimi.sukunimi(at)oti.fi

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tietopalvelu, 040 450 4666, tietopalvelu(at)oti.fi

Viestintä, 040 450 4700, viestinta(at)vakuutuskeskus.fi

www.oti.fi

Kuvat

Ensimmäiset onnettomuustutkinnat tehtiin 1960-luvun lopulla. Kuva: Onnettomuustietoinstituutti.
Ensimmäiset onnettomuustutkinnat tehtiin 1960-luvun lopulla. Kuva: Onnettomuustietoinstituutti.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Miten liikenneturvallisuutta parannetaan järjestelmätasolla?29.6.2022 07:45:00 EEST | Blogi

Viime vuosina liikenteen turvallisuuskehitys liikennekuolemilla mitattuna on polkenut paikallaan. Tilanteen korjaamiseksi on keskeisissä ministeriöissä, eli liikenne- ja viestintäministeriössä, sosiaali- ja terveysministeriössä sekä sisäministeriössä valmisteltu strategioita ja toimenpideohjelmia tuleville vuosille. Taustalla on uudelleen vahvistettu turvallisuusvisio kahdenkymmenen vuoden takaa: liikennejärjestelmä on suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai vakavasti loukkaantua tieliikenteessä.

Liikennekuolemat usean tekijän summa – moni niistä ratkeaisi peiliin katsomalla16.6.2022 07:44:20 EEST | Tiedote

Liikenneonnettomuudet ovat inhimillisiä tragedioita, ja niiden vähentäminen on liikenneturvallisuustyön iso, yhteinen tavoite. Kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet tutkitaan tarkoin, ja kerätyn tiedon avulla pyritään ehkäisemään vastaavanlaisen onnettomuuden toistuminen. Ylikomisario Mika Peltola on toiminut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtajana Varsinais-Suomen lautakunnassa jo 20 vuotta. Hän korostaa jokaisen omaa vastuuta liikenteessä.

Vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan uutta tietoa31.5.2022 07:37:28 EEST | Tiedote

Suomessa on tavoitteena vähentää liikennekuolemia ja vakavia vammautumisia. Kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on kuitenkin vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla. Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa. Onnettomuustietoinstituutti on kehittänyt uuden menetelmän vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkintaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme