Tutkijat haastavat puolueet ekologiseen jälleenrakentamiseen

IPCC:n ja Suomen ilmastopaneelin tänä syksynä julkaistut selvitykset ovat olleet karua luettavaa. Ilmastopolitiikassa on paljon kirittävää sekä globaalisti että Suomessa, jotta lämpeneminen saadaan pysäytettyä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti 1,5C asteeseen. Minkälainen talouden rakennemuutos Suomessa tarvitaan tavoitteen saavuttamiseksi?

Viimeistään uusimpien tutkimustulosten valossa on selvää, että ilmastotavoitteiden mukaiset toimenpiteet vaativat aktiivista talouspolitiikkaa, jonka keskiössä on ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen. Kalevi Sorsa -säätiö ja BIOS-tutkimusyksikkö saattavat kaksi puoluejohtajaa ja tutkijat keskustelemaan ilmasto- ja talouspolitiikan suhteesta.

- llmastonmuutoksen hillitsemiseksi hiilipäästöjä ilmakehään on vähennettävä nopeasti, mutta tämän lisäksi on poistettava ilmakehästä valtavia määriä hiiltä, toteaa tutkimusprofessori Jari Liski Ilmatieteen laitokselta.

- Yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kannalta suotuisan elinympäristön säilyttäminen vaatii järjestelmätason muutosta. Suomella on kaikki edellytykset vastata haasteeseen, mutta se vaatii toisen maailmansodan jälkeiseen jälleenrakennukseen verrannollista ekologista jälleenrakennusta, toteaa BIOS-tutkimusyksikön talouteen ja kulttuuriin erikoistunut tutkija Paavo Järvensivu.

- Tämä vaatii uudenlaista tavoiteorientoitunutta toimintaa julkiselta sektorilta. Hyvää tässä on se, että ekologisen jälleenrakennuksen avulla voitaisiin samalla kertaa ratkaista maaseudun työllisyysongelmia, pitää huolta, että osaamisemme vastaa tulevaisuuden haasteisiin ja vähentää päästöjä ripeässä aikataulussa, Järvensivu jatkaa.

Minkälaisella politiikalla SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto vastaavat tutkijayhteisön heittämään haasteeseen?

Vastaukset kuullaan seminaarissa, joka järjestetään Balderin Salissa Senaatintorin laidalla (Aleksanterinkatu 17) 22.11.2018. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tilajärjestelyjä ja tarjoiluja varten pyydämme ennakkoilmoittautumisia. Puhujat ovat lehdistön käytettävissä klo 11.15-11.30 - myös ennakkoon voidaan sopia haastatteluajasta.

Ohjelma:
8.45 Tarjolla kahvia
9.00 Kaisa Penny (Kalevi Sorsa -säätiö): Ilmastonmuutos ja politiikan innovaatiot
9.10 Jari Liski (Ilmatieteen laitos): Ilmastotieteen asettamat haasteet ilmastopolitiikalle
9.30 Paavo Järvensivu (BIOS-tutkimusyksikkö): Yhteiskunnan ekologinen jälleenrakennus
9.50 Pekka Haavisto (Vihreät): Vihreiden talouspolitiikka ja ilmastonmuutos
10.10 Antti Rinne (SDP): SDP:n talouspolitiikka ja ilmastonmuutos
10.30 Paneelikeskustelu
11.15 Tilaisuus päättyy

Lisätietoja: Kaisa Penny, Kalevi Sorsa -säätiö, 040 7217212 ja Paavo Järvensivu, BIOS-tutkimusyksikkö, 040 7378485.

Raportin julkistus: Punainen lanka hukassa kuntien lapsiperhetyössä?29.10.2018 05:55Kutsu

YK:n lapsen oikeuksien sopimus on unohtunut kuntien lapsiperhestrategiatyöstä ja valtion toiminta viimeisen neljän vuosikymmenen aikana on lähinnä keskeyttänyt ja hämmentänyt kunnissa kulloinkin käynnissä ollutta, lasten ja nuorten parhaaksi tehtyä strategiatyötä. Näin väittää THL:n entinen tutkimusprofessori, dosentti Matti Rimpelä, joka on kirjoittanut yhdessä Hämeenlinnan kaupungin strategiajohtaja Markku Rimpelän ja strategiapäällikkö Juuso Heinisuon kanssa tuoreen raportin "Onko strategioista tullut tragedioita? Lapsiperheet ja lapset kuntien strategiatyössä" (Kalevi Sorsa -säätiö).

Raportin julkistus: Punainen lanka hukassa kuntien lapsiperhetyössä?15.10.2018 07:00Kutsu

Raportti: Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) - Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn2.10.2018 15:26Tiedote

Alusta- ja jakamistaloudesta puhutaan toisinaan synonyymeinä. Tämä sekaannus hämärtää jakamistalouden myönteisiä puolia ja houkuttelee päätöksentekijöitä kohtelemaan alustataloutta perusteettoman keveästi. Näin väittää Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija, YTT Maija Mattila tuoreessa raportissaan "Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) – Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn".