Aalto-yliopisto

Tutkijat selvittivät ensimmäistä kertaa, mikä vangitsee katseen mobiilisovelluksissa

Jaa

Kirkkaat värit eivät saaneetkaan käyttäjien huomiota; kuvakkeissa ja tunnuksissa vetosivat niiden tekstielementit. Jos kaikki on suunniteltu erottumaan, mikään ei erotu, kiteyttää Aalto-yliopiston tutkija.

Punaisella merkitty alue sai eniten käyttäjän huomiota. Kuvakaappaus mobiilisovelluksesta.
Punaisella merkitty alue sai eniten käyttäjän huomiota. Kuvakaappaus mobiilisovelluksesta.

Huomion kiinnittäminen ei mobiilisovelluksessa onnistu samoilla visuaalisilla keinoilla kuin tietokoneen ruudulla. Tämä käy ilmi Aalto-yliopiston osana kansainvälistä yhteistyötä tekemästä tutkimuksesta, joka perustuu laajaan Android- ja Apple IOS -laitteiden käyttäjien silmänliikkeistä kerättyyn dataan. Kyseessä on ensimmäinen juuri mobiilisovellusten visuaalisiin elementteihin keskittyvä empiirinen tutkimus.

”Sovellukset näyttävät puhelimessa erilaisilta kuin tietokoneen ruudulla: näyttö on pienempi, eikä siihen siten mahdu yhtä paljon elementtejä. Lisäksi mobiililaitteita katsotaan vertikaalisesti, pystyasennossa, ei horisontaalisesti. Tähän saakka on kuitenkin ollut epäselvää, miten nämä tekijät vaikuttavat tapaan, jolla sovellukset kiinnittävät huomiomme”, selittää Aalto-yliopiston professori Antti Oulasvirta.  

Tutkijat seurasivat 30 koehenkilön silmänliikkeitä näiden katsellessa mobiilisovelluksista otettuja näyttökuvia. Tähän asti on uskottu, että katse kiinnittyy ensin suurikokoisiin ja värikkäisiin elementteihin ja jää myös niiden pariin pidemmäksi aikaa. Aiemmissa tutkimuksissa on myös päätelty, että luontokuvien. kuten maisemien, kohdalla katse kiinnittyy näytön keskiosaan ja liikkuu näytöllä pikemminkin sivusta sivuun kuin ylhäältä alas.

Tutkimus osoitti, etteivät oletukset pidä mobiilisovellusten kanssa paikkaansa.

”Yllättäen kirkkaat värit eivät vaikuttaneet siihen, miten käyttäjien katse kiinnittyi sovellusten yksityiskohtiin. Yksi syy voi olla, että mobiililaitteen käyttöliittymä itsessään on täynnä välkkyviä ja värikkäitä elementtejä, joista mikä tahansa voi kiinnittää huomiomme. Kun kaikki on suunniteltu erottumaan, käy niin, että mikään ei erotu”, kertoo tutkijatohtori Luis Leiva.

Teksti ja kasvot kiinnostavat

Tietoa hakevan käyttäjän katse kiinnittyi yleensä ensin puhelimen ruudun vasempaan yläkulmaan. Tutkijat havaitsivat myös, että ensimmäisellä kerralla käyttäjät keskittyivät kuvakkeiden, tunnusten ja logojen tekstielementteihin. Myös kasvot herättivät tarkkaavaisuuden, mutta jos niiden yhteydessä oli tekstiä, katse kohdistui kuitenkin enemmän tekstin suuntaan.  

”Monet tekijät vaikuttavat siihen, mihin visuaalinen huomiomme kiinnittyy. Valokuvissa näitä ovat värit, rajat, kuviot ja liike. Kun kyse on visuaaliseen käyttöön suunnitellusta sisällöstä, kuten graafisista käyttöliittymistä, muotoilulla on merkitystä”, sanoo tekniikan tohtori Hamed Tavakoli, joka myös kuului Aalto-yliopiston tutkimusryhmään.

Tutkimus toteutettiin kansainvälisenä yhteistyönä, johon osallistuivat muun muassa IIT Goa (Intia), Yıldızin teknillinen korkeakoulu (Turkki) ja Huawei Technologies (Kiina). Tutkimusryhmä esittelee tuloksiaan 6. lokakuuta 2020 MobileHCI’20-konferenssissa, joka on ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen alan mobiililaitteita ja -palveluita käsittelevä lippulaivakonferenssi.

Linkki tutkimuksen verkkosivuille

Linkki julkaisuun 

 

Animaatio näyttää, mihin silmät kiinnittyvät puhelimen ruudulla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Luis Leiva
Tutkijatohtori; Aalto-yliopisto
puh. 050 472 9910
luis.leiva@aalto.fi

Antti Oulasvirta
Professori, Aalto-yliopisto
puh. 050 384 1561
antti.oulasvirta@aalto.fi

Kuvat

Punaisella merkitty alue sai eniten käyttäjän huomiota. Kuvakaappaus mobiilisovelluksesta.
Punaisella merkitty alue sai eniten käyttäjän huomiota. Kuvakaappaus mobiilisovelluksesta.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Aalto-yliopisto
Aalto-yliopisto
PL 18000
00076 AALTO

09 47001, viestinta@aalto.fihttp://aalto.fi

Aalto-yliopisto. Kohti parempaa maailmaa. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 12 000 opiskelijaa ja 400 professoria. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme