Tutkijat vaativat tietotyön ergonomian päivittämistä informaation aikakaudelle

Keskeyttääkö sähköpostin tai pikaviestin saapuminen yhtenään käsillä olevan työtehtäväsi? Koetko informaatiotulvan vähentävän omaa kontrollia työhösi? Onko digitaalisten työvälineiden mahdollistama paikasta riippumaton työskentely hämärtänyt työn ja muun elämäsi välistä rajaa? Näiden aiheiden parissa askartelee tuloaan tekevä uusi informaatioergonomian ala.

Kalevi Sorsa -säätiön uusimmassa julkaisussa "Informaatioergonomian näkökulma tietotyöhön" suomalaistutkijat Tampereen yliopistosta vaativat tietotyön ergonomian nykyistä tietoisempaa huomioimista kaikilla toiminnan tasoilla työpaikoilta lainsäädäntöön.

Perinteisesti ergonomia liittyy fyysiseen työympäristöön, mutta tietotyön lisääntyessä työergonomian käsitettä on aika laajentaa huomioimaan nykyistä vahvemmin työn informaatioympäristöön liittyvät tekijät. Tietotyön ergonomiassa tarkastellaan informaation käsittelytyön viestinnällisiä, sosiaalisia ja kognitiivisia ulottuvuuksia.

Työn organisaatiokäytännöistä riippuu, toimiiko uusi teknologia työhyvinvointia edistävänä voimavarana vai sitä heikentävänä vaatimuksena. Työ ja digitaalinen työympäristö tuleekin sovittaa ihmiseen ja hänen työntekoon liittyviin tarpeisiinsa, ei päin vastoin.

Vastuu työhön liittyvästä informaatiokuormituksesta ja informaatioergonomian edistämisestä on suomalaisessa työelämässä epäselvää. Vastuullisen tietotyön tulevaisuuden rakentamisessa on keskeistä arvioida ja seurata digitaalisten työympäristöjen kehitystä sekä sitä, miten ne vaikuttavat työn kuormittavuuteen ja työntekijän hyvinvointiin. Informaatioergonomista ajattelutapaa tulee kehittää sekä luoda siihen liittyvää virallista säätelyä.

Lisätietoja: Projektitutkija Markku Valtanen, markku.valtanen@sorsafoundation.fi, puh. 050-547 4316

Artikkeli on julkaistu Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjassa. Julkaisu on saatavilla säätiön verkkosivuilla http://sorsafoundation.fi/fi/laura-bordi-jussi-okkonen-informaatioergonomian-nakokulma-tietotyohon/(pdf). Painetun kappaleen voi tilata maksutta info@sorsafoundation.fi

Kirjoittajien yhteystiedot: Laura Bordi (sähköp. laura.bordi@uta.fi, puh. 040-190 1206) ja Jussi Okkonen (sähköp. jussi.okkonen@uta.fi, puh. 040-556 6986)

Kalevi Sorsa -säätiö on sosiaalidemokraattinen ajatushautomo, joka ylläpitää yhteiskunnallista, tasa-arvoa ja demokratiaa edistävää keskustelua.

Raportin julkistus: Punainen lanka hukassa kuntien lapsiperhetyössä?15.10.2018 07:00Kutsu

YK:n lapsen oikeuksien sopimus on unohtunut kuntien lapsiperhestrategiatyöstä ja valtion toiminta viimeisen neljän vuosikymmenen aikana on lähinnä keskeyttänyt ja hämmentänyt kunnissa kulloinkin käynnissä ollutta, lasten ja nuorten parhaaksi tehtyä strategiatyötä. Näin väittävät dosentti Matti Rimpelä, strategiajohtaja Markku Rimpelä ja strategiapäällikkö Juuso Heinisuo tuoreessa raportissaan "Onko strategioista tullut tragedioita? Lapsiperheet ja lapset kuntien strategiatyössä" (Kalevi Sorsa -säätiö).

Raportti: Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) - Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn2.10.2018 15:26Tiedote

Alusta- ja jakamistaloudesta puhutaan toisinaan synonyymeinä. Tämä sekaannus hämärtää jakamistalouden myönteisiä puolia ja houkuttelee päätöksentekijöitä kohtelemaan alustataloutta perusteettoman keveästi. Näin väittää Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija, YTT Maija Mattila tuoreessa raportissaan "Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) – Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn".