Tutkijat vaativat tietotyön ergonomian päivittämistä informaation aikakaudelle

Keskeyttääkö sähköpostin tai pikaviestin saapuminen yhtenään käsillä olevan työtehtäväsi? Koetko informaatiotulvan vähentävän omaa kontrollia työhösi? Onko digitaalisten työvälineiden mahdollistama paikasta riippumaton työskentely hämärtänyt työn ja muun elämäsi välistä rajaa? Näiden aiheiden parissa askartelee tuloaan tekevä uusi informaatioergonomian ala.

Kalevi Sorsa -säätiön uusimmassa julkaisussa "Informaatioergonomian näkökulma tietotyöhön" suomalaistutkijat Tampereen yliopistosta vaativat tietotyön ergonomian nykyistä tietoisempaa huomioimista kaikilla toiminnan tasoilla työpaikoilta lainsäädäntöön.

Perinteisesti ergonomia liittyy fyysiseen työympäristöön, mutta tietotyön lisääntyessä työergonomian käsitettä on aika laajentaa huomioimaan nykyistä vahvemmin työn informaatioympäristöön liittyvät tekijät. Tietotyön ergonomiassa tarkastellaan informaation käsittelytyön viestinnällisiä, sosiaalisia ja kognitiivisia ulottuvuuksia.

Työn organisaatiokäytännöistä riippuu, toimiiko uusi teknologia työhyvinvointia edistävänä voimavarana vai sitä heikentävänä vaatimuksena. Työ ja digitaalinen työympäristö tuleekin sovittaa ihmiseen ja hänen työntekoon liittyviin tarpeisiinsa, ei päin vastoin.

Vastuu työhön liittyvästä informaatiokuormituksesta ja informaatioergonomian edistämisestä on suomalaisessa työelämässä epäselvää. Vastuullisen tietotyön tulevaisuuden rakentamisessa on keskeistä arvioida ja seurata digitaalisten työympäristöjen kehitystä sekä sitä, miten ne vaikuttavat työn kuormittavuuteen ja työntekijän hyvinvointiin. Informaatioergonomista ajattelutapaa tulee kehittää sekä luoda siihen liittyvää virallista säätelyä.

Lisätietoja: Projektitutkija Markku Valtanen, markku.valtanen@sorsafoundation.fi, puh. 050-547 4316

Artikkeli on julkaistu Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjassa. Julkaisu on saatavilla säätiön verkkosivuilla http://sorsafoundation.fi/fi/laura-bordi-jussi-okkonen-informaatioergonomian-nakokulma-tietotyohon/(pdf). Painetun kappaleen voi tilata maksutta info@sorsafoundation.fi

Kirjoittajien yhteystiedot: Laura Bordi (sähköp. laura.bordi@uta.fi, puh. 040-190 1206) ja Jussi Okkonen (sähköp. jussi.okkonen@uta.fi, puh. 040-556 6986)

Kalevi Sorsa -säätiö on sosiaalidemokraattinen ajatushautomo, joka ylläpitää yhteiskunnallista, tasa-arvoa ja demokratiaa edistävää keskustelua.

Raportti: Euroalueen kriisi ei osoittanut finanssipolitiikkaa rajoittavien sääntöjen tarpeellisuutta17.5.2019 14:01:08 EESTTutkimus

Euroalueen kriisin syynä olivat erityisesti yksityisen sektorin velkaantuminen ja pitkäaikaiset kilpailukyvyn erot jäsenmaiden välillä. Näihin ongelmiin ei voida puuttua asettamalla jäsenvaltioiden budjeteille uusia rajoitteita. Lisäksi etenkin Suomen kannalta on tärkeää, etteivät EU:n säännöt liikaa rajoita finanssipolitiikan liikkumavaraa. Näin väittää dosentti Jaakko Kiander Kalevi Sorsa -säätiön julkaisemassa raportissa ”EMUn kehittäminen ja Suomi – rahaliiton uudistaminen kriisikokemusten valossa”. Raportissa tehdään katsaus eurokriisin historiaan ja EMUn kehittämisehdotuksiin, joita kriisin jälkeen on tehty.

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin17.4.2019 05:55:00 EESTKutsu

Tiettyjen alustayritysten liiketoimintamallin ytimessä on työntekijöiden oikeuksien polkeminen. Nämä yritykset eivät olisi kannattavia, mikäli ne maksaisivat työn tekemisestä aiheutuvat sosiaaliset kulut täysimääräisesti. Näin sanoo yhteiskuntatieteiden tohtori ja Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija Maija Mattila, joka on kirjoittanut raportin "Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin".

Kutsu raportin julkaisutilaisuuteen: Työ ja työntekijöiden oikeudet alustataloudessa – Ongelmista ratkaisuihin12.4.2019 05:55:00 EESTKutsu