Liikennevakuutuskeskus

Tutkimus: Ajoneuvon iällä merkittävä vaikutus turvallisuuteen

Jaa
OTIn ja Trafin rahoittamassa, juuri valmistuneessa tutkimuksessa arvioitiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitystä tarkastelemalla eri automallien onnettomuusmääriä sekä kuljettajien loukkaantumisia. Tutkimuksessa todettiin uusimpien autojen tarjoavan kuljettajalleen keskimäärin 10–20 % paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna.

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) ja Trafi
Tiedote 23.5.2017


Tutkimuksen aineistona käytettiin 254 943 liikennevakuutuksesta korvattua kahden henkilöauton välistä yhteenajo-onnettomuutta vuosilta 2005–2014.

Henkilöautojen kolariturvallisuus on parantunut merkittävästi 2000-luvulla. Autojen vakiovarusteiksi tulleiden passiivisten turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen, hätäjarrutustehostimen sekä ajonvakausjärjestelmän rinnalla yhä useammasta autosta löytyy myös edistyneempää aktiivista turvatekniikkaa.

”Kolaritilanteeseen liittyvä turvallisuus alkaa olla uusimmissa autoissa huipussaan, joten kehityksen painopiste siirtyy onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn eli aktiiviseen turvatekniikkaan” kertoo liikenneturvallisuustutkija Esa Räty OTIsta.

”Autojen kolariturvallisuuden ja turvavarusteiden vaikutusten tutkiminen on tärkeää liikenteen turvallisuuskehityksen näkökulmasta. Tulokset myös omalta osaltaan vahvistavat näkemystä autokannan uudistamisen tärkeydestä ja esimerkiksi tässä tutkimuksessa arvioitiin, että ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen yhdellä vuodella voisi vähentää pelkästään henkilöautojen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrää kahdella prosentilla”, toteaa tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista.

”Kaikki onnettomuustyypit huomioiden vaikutus olisi vieläkin suurempi, esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä vähentää suistumisonnettomuuksia tehokkaasti”, Sillanpää lisää.

Ajoneuvon paino vaikuttaa turvallisuuteen – erot kuitenkin tasaantuneet

Autojen paino on pääsääntöisesti lisääntynyt edellisen polven malleista. Tutkimuksen tuloksien perusteella painavammat autot ovatkin yleisesti ottaen kuljettajalleen turvallisempia. Automallien painon kasvu on kuitenkin viime aikoina hidastunut esimerkiksi materiaalien kehittymisen ja ympäristövaatimusten seurauksena. Pienempien autoluokkien painoero suurempiin perheautoihin on kaventunut.

Tutkimuksessa havaittiin eri-ikäisten ja -kokoisten autojen välisten turvallisuuserojen tasoittuneen. Kehitys on ollut merkittävintä pienempien kokoluokkien autoissa, ja niiden turvallisuustaso on entistä lähempänä keskikokoisten ja suurten autojen turvallisuutta. Suurempien kokoluokkien autojen kolariturvallisuuden todettiin olevan vähintään edeltävän sukupolven tasolla, vaikka autojen paino ei ollut enää kasvanut. 

Kuljettaja voi vaikuttaa ajoturvallisuuteen

”Auton tekniikoista ja varusteista huolimatta kuljettaja on ajoturvallisuuden tärkein tekijä. Kuljettaja voi vaikuttaa turvallisuuteen paitsi ajotavoillaan ja ajokunnollaan, myös autoon liittyvillä valinnoilla ja huolenpidolla. Valitessasi autoa tutustu autojen törmäystestien tuloksiin ja muuhun saatavilla olevaan tietoon sekä pyydä myyjältä selvitys auton turvavarusteista. Uutta autoa ostaessasi selvitä myös lisävarusteena saatavat turvavarusteet” Räty vinkkaa.

 

Tutkimus: Räty, E., & Kari, T. 2017, Henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitys 2017

  • Tutkimuksen ovat teettäneet Onnettomuustietoinstituutti (OTI) ja Trafi.
  • Aineisto: 254 943 lakisääteisestä liikennevakuutuksesta vuosina 2005–2014 korvattua kahden henkilöauton välistä yhteenajo-onnettomuutta. Onnettomuuksissa loukkaantui 35 511 henkilöauton kuljettajaa.
  • Matkustajien loukkaantumista ei käsitellä tutkimuksessa, koska matkustajien kokonaismäärä ei käy ilmi onnettomuustiedoista.
  • Tutkimuksessa tarkastellut autot ovat olleet yksityiskäytössä.
  • Yhteenajon tapahtumispaikkana on ollut yleinen tie tai katu.
  • Automalli on otettu mukaan aineistoon vain, jos sillä on sattunut yli 400 onnettomuutta tarkastelujakson (2005–2014) aikana.


Lisätietoja:

Liitteet: Henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitys (2017) -tutkimusraportti sekä automalliliite

www.oti.fi/automallitutkimus

  • Liikenneturvallisuustutkija Esa Räty, OTI, p. 040 922 1365, etunimi.sukunimi@oti.fi
  • Tietovarastoinnin asiantuntija Timo Kari, Liikennevakuutuskeskus, p. 040 450 4554, etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi
  • LVK:n ja OTIn viestintä, p. 040 450 4700
  • Tieliikennejohtaja Marko Sillanpää, Trafi, p. 029 5345 210,
    marko.sillanpaa(@)trafi.fi, Twitterissä @MarkoSillanp
     

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutuskeskus
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä 040 450 4700http://www.lvk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus

Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote

EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.

Liikennevakuuttamisen satavuotinen historia: mellakoista ja kannattavuusongelmista maailman parhaaksi5.10.2023 07:29:58 EEST | Tiedote

Suomalainen liikennevakuuttamisen järjestelmä täyttää tänä vuonna sata vuotta. Sinä aikana niin autot, liikenne ja infra kuin koko toimintaympäristökin ovat muuttuneet. Historian alkumetreillä haasteina olivat kannattavuusongelmat ja paineet vakuutustoiminnan sosialisoimiseksi. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat puolestaan värittäneet liikennevakuuttamisen kehitystä viime vuosikymmeninä. Satavuotinen historia on koottu kirjaksi, joka julkaistiin tänään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye