Tutkimus: Cannes Lionsissa somekampanjoiden osuus jo 76 % - määrä yli kolminkertaistunut viiden vuoden takaiseen
Kuudetta vuotta julkaistava suomalaisen sometoimisto Kurion ja Cannes Lions -organisaation yhteistutkimus osoittaa somemarkkinoinnin tulleen valtavirtaan. Tarkastelluista 673 tämän vuoden voittajasta jopa 76 % hyödynsi sosiaalista mediaa olennaisena osana kampanjaa. Kuudetta kertaa toteutettu tutkimus pyrkii valottamaan strategisia ja taktisia valintoja maailman menestyneimpien somekampanjoiden takana.
”Keskeisimpiä havaintoja, joita näiden vuosien aikana olemme yli 3 600 Lions-voittajista löytäneet, on altruismin voima osallistajana”, kommentoi tutkimuksesta vastannut Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Osallistaminen on somemarkkinoinnin keskeisiä tavoitteita: sillä saadaan aikaan paljon peräänkuulutettua vuoropuhelua ja toisaalta myös algoritmien kautta lisää näkyvyyttä. Ihmisten auttamisen haluun vetoaminen on todennäköisin menestysresepti niin kansalaisjärjestöille kuin kaupallisille toimijoille.”
Osallistamista tutkitaan Kurion sosiaalisen brändin viitekehyksen kautta, jossa inhimilliset motivaattorit on jaettu seitsemään eri ulottuvuuteen. Altruismiin vetosi ennätykselliset 45 % voittajista. Muita tämän vuoden Cannes Lions -voittajissa korostuneita motivaattoreita olivat itsensä viihdyttäminen ja uteliaisuus.
Cannesissa näkyvät trendit - ja niiden poismeno
Tänä vuonna Cannes Lionsissa nähtiin jälleen hype-termien esiinmarssi onnistuneiden toteutusten muodossa. Somekanavien livevideoformaattia hyödynnettiin monissa kampanjoissa lanseerauksen yhteydessä omien medioiden näkyvyyden nostamiseen, osana isompaa keinovalikoimaa. Botit olivat toinen merkittävä esiintulo. Useimmissa toteutuksissa alustana toimi Facebook Messenger, yleensä kampanjan pääkanavana.
”Olemme nähneet nyt chatbotien ensimmäisen sukupolven”, toteaa Kurion toimitusjohtaja, tekoälystä väitöskirjansa tehnyt Tommi Opas. ”Hyvä esimerkki tästä on Kurion suunnittelema Cannes Lions -chatbot, joka tarjosi festivaalikävijöille vinkkejä ja pientä viihdettä festivaalien aikana. Yhä useampien markkinoijien lähtiessä mukaan tulemme varmasti näkemään innovatiivisia, täysin ennennäkemättömiä käyttötapoja.”
Yllättäviä kehityssuuntia löytyi myös sisältömarkkinoinnin ja somevaikuttajien saralta. Somekampanjoista 36 % hyödynsi sisältömarkkinoinnin keinoja, kun vielä vuosi sitten luku oli 45 %. Somevaikuttajia hyödynnettiin keskeisenä osana ainoastaan 6 % somekampanjoista. ”Luvut ovat mielenkiintoisia, etenkin kun molemmista puhutaan somemarkkinoinnin yhteydessä paljon”, kommentoi Lähdevuori.
Tutkimuksen tarkempia tuloksia esitellään syyskuussa IAB Finlandin 20-vuotisjuhlaseminaarissa ja marraskuussa Lontoossa järjestettävässä Eurobestissä.
Lataa raportti: http://bit.ly/kurioxcannes
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jari Lähdevuori, Creative Director & Partner
Kurio // The Social Media Age(ncy)
Merimiehenkatu 29, 00150 Helsinki
+358-50-5306639
jari@kurio.fi
http://www.kurio.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio on sosiaalisen median asiantuntijatoimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote
Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.
Ajatteletko ennen kuin jaat? Jaa hyvää energiaa -painike pistää miettimään somekäyttäytymistä22.8.2023 09:04:12 EEST | Tiedote
Helen muuttaa internetin Jaa-painikkeet Jaa hyvää energiaa -painikkeiksi. Muutoksen tekevä selain-plugin on osa Helenin loppuvuoden isoa Hyvää energiaa jakamassa -kampanjaa. Siinä keskitytään nimensä mukaisesti positiivisen energian jakamiseen ihmiseltä ihmiselle.
Kurio panosti työntekijäkokemukseen – tulos näkyy työtyytyväisyyskyselyssä ja sairauspoissaoloissa24.7.2023 16:04:12 EEST | Tiedote
Kurio tarttui korona-aikana esiin tulleisiin haasteisiin ja uudisti strategiansa. Vuodesta 2021 alkanut työ näkyy positiivisesti hyvänä työntekijäkokemuksena, kertoo tuore työtyytyväisyyskysely.
Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana21.4.2023 12:02:05 EEST | Tiedote
Energiayhtiö Helen julkaisi lastenkirjan, joka tuo perheille sekä kasvatuksen ammattilaisille uudenlaisen keinon kertoa lapsille energiasta ja energiamurroksesta. Kirja on osa poikkeuksellisen laajaa hanketta, jonka tarkoitus on paitsi tarjota helposti ymmärrettävää tietoa lapsille myös tukea vanhempia ja ammattilaisia energiakasvatuksessa. Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilöstä luotiin tekoälyn avulla virtuaalivaikuttaja.
Kuriolle kolme palkintoa SABRE Awards EMEA -gaalasta27.3.2023 13:08:14 EEST | Tiedote
Wärtsilä Energylle tehty kampanja voitti kahdessa kategoriassa – Fazer Makeisten Remix-pussin lanseerauskampanja yhdessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme