Tutkimus: Cannes Lionsissa somekampanjoiden osuus jo 76 % - määrä yli kolminkertaistunut viiden vuoden takaiseen

Menestyneimpiä ovat kampanjat, joissa osallistumisen motivaatio pohjaa toisten auttamiseen. Myös itsensä viihdyttäminen ja tiedonjano toimivat vuodesta toiseen, selviää tänään julkaistusta tutkimuksesta.

Kuudetta vuotta julkaistava suomalaisen sometoimisto Kurion ja Cannes Lions -organisaation yhteistutkimus osoittaa somemarkkinoinnin tulleen valtavirtaan. Tarkastelluista 673 tämän vuoden voittajasta jopa 76 % hyödynsi sosiaalista mediaa olennaisena osana kampanjaa. Kuudetta kertaa toteutettu tutkimus pyrkii valottamaan strategisia ja taktisia valintoja maailman menestyneimpien somekampanjoiden takana.

”Keskeisimpiä havaintoja, joita näiden vuosien aikana olemme yli 3 600 Lions-voittajista löytäneet, on altruismin voima osallistajana”, kommentoi tutkimuksesta vastannut Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Osallistaminen on somemarkkinoinnin keskeisiä tavoitteita: sillä saadaan aikaan paljon peräänkuulutettua vuoropuhelua ja toisaalta myös algoritmien kautta lisää näkyvyyttä. Ihmisten auttamisen haluun vetoaminen on todennäköisin menestysresepti niin kansalaisjärjestöille kuin kaupallisille toimijoille.”

Osallistamista tutkitaan Kurion sosiaalisen brändin viitekehyksen kautta, jossa inhimilliset motivaattorit on jaettu seitsemään eri ulottuvuuteen. Altruismiin vetosi ennätykselliset 45 % voittajista. Muita tämän vuoden Cannes Lions -voittajissa korostuneita motivaattoreita olivat itsensä viihdyttäminen ja uteliaisuus.

Cannesissa näkyvät trendit - ja niiden poismeno

Tänä vuonna Cannes Lionsissa nähtiin jälleen hype-termien esiinmarssi onnistuneiden toteutusten muodossa. Somekanavien livevideoformaattia hyödynnettiin monissa kampanjoissa lanseerauksen yhteydessä omien medioiden näkyvyyden nostamiseen, osana isompaa keinovalikoimaa. Botit olivat toinen merkittävä esiintulo. Useimmissa toteutuksissa alustana toimi Facebook Messenger, yleensä kampanjan pääkanavana.

”Olemme nähneet nyt chatbotien ensimmäisen sukupolven”, toteaa Kurion toimitusjohtaja, tekoälystä väitöskirjansa tehnyt Tommi Opas. ”Hyvä esimerkki tästä on Kurion suunnittelema Cannes Lions -chatbot, joka tarjosi festivaalikävijöille vinkkejä ja pientä viihdettä festivaalien aikana. Yhä useampien markkinoijien lähtiessä mukaan tulemme varmasti näkemään innovatiivisia, täysin ennennäkemättömiä käyttötapoja.”

Yllättäviä kehityssuuntia löytyi myös sisältömarkkinoinnin ja somevaikuttajien saralta. Somekampanjoista 36 % hyödynsi sisältömarkkinoinnin keinoja, kun vielä vuosi sitten luku oli 45 %. Somevaikuttajia hyödynnettiin keskeisenä osana ainoastaan 6 % somekampanjoista. ”Luvut ovat mielenkiintoisia, etenkin kun molemmista puhutaan somemarkkinoinnin yhteydessä paljon”, kommentoi Lähdevuori.

Tutkimuksen tarkempia tuloksia esitellään syyskuussa IAB Finlandin 20-vuotisjuhlaseminaarissa ja marraskuussa Lontoossa järjestettävässä Eurobestissä.

Lataa raportti: http://bit.ly/kurioxcannes

Jari Lähdevuori, Creative Director & Partner
Merimiehenkatu 29, 00150 Helsinki
+358-50-5306639
jari@kurio.fi

Laivurinkatu 43

Kurio on sosiaalisen median asiantuntijatoimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.

Kurion ja Cannes Lionsin yhteistyö laajenee videotuotantoon13.6.2017 08:30Tiedote

Kurio julkaisee jälleen ”World Class Lessons on Social Media” -raportin yhteistyössä Cannes Lionsin kanssa. Kuudetta kertaa toteutettava raportti laajenee nyt ensimmäistä kertaa verkossa julkaistavaksi videosarjaksi. Videosarjassa voittavien somekampanjoiden suunnittelijat avaavat kampanjoita Kurion viitekehyksen kautta. Videosarja julkaistaan Cannesin Lionsin omassa digimediassa Stories from Cannes Lions.