Tutkimus: Energian säästäminen taloyhtiöissä kiinnostaa enemmistöä suomalaisista

Suomalaisia taloyhtiön osakkaita kiinnostaa energian säästö omassa taloyhtiössään. Tutkimuksen mukaan osakkaista 64 % on valmis investoimaan taloyhtiön energian säästöön tähtääviin hankkeisiin kustannussäästöjen saavuttamiseksi. Realia Isännöinti selvitti lokakuussa 2017 asunto-osakeyhtiössä asuvien suomalaisten näkemyksiä energian säästöön tähtäävistä hankkeista.

Taloyhtiöiden osakkaat ovat eniten kiinnostuneita vedenkäytön seurantaan ja tehostamiseen liittyvistä hankkeista. Näistä kertoi olevansa kiinnostunut 58 % vastaajista. Vastaajista hiukan yli puolet (55 %) oli kiinnostunut sähkön käytön seurantaan ja tehostamiseen liittyvistä toimenpiteistä.

”Kiinnostus vedenkäytön sekä sähkönkulutuksen seurantaan on ymmärrettävä, sillä näillä on suora vaikutus osakkaiden vastikkeen suuruuteen”, Realia Isännöinnin liiketoimintajohtaja Timo Aarvala sanoo.

Vain 27 prosentissa vastaajien taloyhtiöistä on jo tehty energian säästöön tähtääviä toimenpiteitä, joista osakas oli tietoinen. Vastaajista 11 % kertoi, että heidän taloyhtiössään on parhaillaan käynnissä energian säästöön tähtäävä hanke. Lähes kolmannes vastaajista (32 %) ei osannut sanoa, onko omassa taloyhtiössä toteutettu tällaisia hankkeita tai tehty toimenpiteitä.

”Vaikuttaa siltä, että Suomessa osakkaiden keskuudessa on paljon epätietoisuutta taloyhtiöissä suunnitteilla sekä meneillään olevista toimenpiteistä. Isoissa taloyhtiöissä epätietoisten osuus oli tutkimuksen mukaan vielä suurempi. Tämä kertoo siitä, että taloyhtiöiden hallitusten sekä isännöitsijöiden on viestittävä entistä aktiivisemmin erilaisista hankkeista. Positiivista on, että kiinnostus energiansäästöä kohtaan on olemassa, sillä 43 % vastaajista toivoi enemmän energian säästämiseen tähtääviä projekteja omaan taloyhtiöönsä”, Timo Aarvala sanoo.

Osakkaat valmiita investoimaan energiahankkeisiin

Osakkaista 64 % oli valmis investoimaan taloyhtiön energian säästöön tähtääviin hankkeisiin kustannussäästösyistä ja 28 % vastaajista ympäristösyistä. Ainoastaan 12 % osakkaista ilmoitti, ettei ole valmis investoimaan energiansäästöön tähtääviin hankkeisiin. Investointi tarkoittaisi esimerkiksi yhtiövastikkeen nousua lyhyellä tähtäimellä energiansäästöhankkeen toteuttamiseksi.

Tärkeänä energian säästöön tähtäävissä hankkeissa osakkaat pitivät saavutettavia euromääräisiä säästöjä ja sitä, että energiatehokkuutta voidaan parantaa muiden korjaushankkeiden yhteydessä. Myös asumismukavuuden parantuminen koettiin tärkeänä asiana energiansäästöön liittyen.

Realia Isännöinti tutki suomalaisten näkemyksiä energian säästöön tähtäävistä hankkeista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena online-kuluttajapaneelissa lokakuussa 2017. Kyselyyn vastasi 204 osakasta. Tutkimuksen toteutti GoodHouse Oy.

Lisätietoa:

Liiketoimintajohtaja
Timo Aarvala
Realia Isännöinti
timo.aarvala@realia.fi

Realia Isännöinti vahvistaa liiketoimintaansa Espoossa ja Kauniaisissa ostamalla Espoon Isännöinnin10.5.2017 13:50Tiedote

Pohjoismaiden suurimpaan kiinteistöjohtamis- ja kiinteistönvälityspalveluita tarjoavaan Realia Group -konserniin kuuluva Realia Isännöinti on ostanut Espoon Isännöinnin. Yrityskauppa on osa Realia Groupin ja sen tytäryhtiö Realia Isännöinnin kasvustrategiaa ja tukee Realia Isännöinnin tavoitetta toimia isännöintialan suunnannäyttäjänä erityisesti asiakaskokemuksen kehittämisessä.

Realia Isännöinti vahvistaa yritysostolla liiketoimintaansa Helsingissä13.1.2017 10:02Tiedote

Pohjoismaiden suurimman asunto-, kiinteistö- ja toimitilaomaisuuden hallintaan ja välitykseen erikoistuneen Realia Group -konsernin tytäryhtiö Realia Isännöinti Oy on ostanut helsinkiläisen isännöintialan toimija Isännöitsijäkonttori Oy:n. Yrityskauppa on osa Realia Groupin ja sen tytäryhtiö Realia Isännöinnin kasvustrategiaa ja tukee yhtiön tavoitetta toimia isännöintialan suunnannäyttäjänä erityisesti asiakaskokemuksen kehittämisessä.

Asukkaat toivovat taloyhtiöiltä monipuolisempia palveluita – toiveissa erityisesti pienremonttiapu ja yhteiskäyttöiset liikennevälineet 12.12.2016 10:29Tiedote

Realia Isännöinti kysyi avoimessa verkkokyselyssä, millaisia palveluita ihmiset toivoisivat taloyhtiön tarjoavan. Toivotuimmiksi palveluiksi nousivat pienremonttiapu, yhteiskäyttöiset autot ja pyörät sekä siivouspalvelut. Kynnyksen erilaisten palveluiden käyttöön koettiin madaltuvan, jos ne tilattaisiin keskitetysti taloyhtiön kautta.