Tutkimus: joka kymmenes Cannes Lions -voittaja hyödynsi tekoälyä
Kurion ja Cannes Lionsin yhteisessä World-Class Lessons on AI Marketing -tutkimuksessa analysoitiin 743 voittanutta kampanjaa Cannes Lions 2018 -kisasta. 10 % voittajista hyödynsi tekoälyä osana kampanjaa. Kasvu on ollut tasaista viime vuosina: vuoden 2017 voittajista tekoälyä käytti 7 % ja vuoden 2016 voittajista 4 %.
Voittajakampanjoita analysoitiin viesti–idea–toteutus-viitekehyksellä, jolla tarkasteltiin missä markkinointiviestinnän suunnittelun osa-alueessa tekoälyä erityisesti käytetään. Tarkastelu osoittaa, että tekoäly ei ole enää vain keino toteuttaa kampanjoita, vaan siitä on tullut enenevässä määrin osa kampanjoiden ideaa. Viitekehyksen kehitti Kurion toimitusjohtaja Tommi Opas tekoälyä ja luovuutta käsitelleessä väitöskirjassaan.
”Muutos kohti idea-tason hyödyntämistä kertoo siitä, että markkinoinnin suunnittelijat ovat sisäistämässä mistä tekoälyssä on kyse”, toteaa Tommi Opas. ”Se, että joka kymmenes kampanja hyödynsi tekoälyä, kertoo isosta ilmiöstä. Kun esittelimme tuloksia Cannes Lionsin palkinto- ja kategoriatiimille, he olivat pudota penkeiltään.”
Tekoälyä hyödynnettiin esimerkiksi puheentunnistuksen, data-analyysien ja koneoppimisen muodossa. 60 % AI-voittajista hyödynsi tekoälypohjaista automaatiota, 40 % AI-vetoista data-analyysiä ja 24 % koneoppimista.
Lataa raportti:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jari Lähdevuori
Luova johtaja
Kurio // The Social Media Agency
+358 50 5306639
jari@kurio.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio on sosiaalisen median oimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote
Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.
Ajatteletko ennen kuin jaat? Jaa hyvää energiaa -painike pistää miettimään somekäyttäytymistä22.8.2023 09:04:12 EEST | Tiedote
Helen muuttaa internetin Jaa-painikkeet Jaa hyvää energiaa -painikkeiksi. Muutoksen tekevä selain-plugin on osa Helenin loppuvuoden isoa Hyvää energiaa jakamassa -kampanjaa. Siinä keskitytään nimensä mukaisesti positiivisen energian jakamiseen ihmiseltä ihmiselle.
Kurio panosti työntekijäkokemukseen – tulos näkyy työtyytyväisyyskyselyssä ja sairauspoissaoloissa24.7.2023 16:04:12 EEST | Tiedote
Kurio tarttui korona-aikana esiin tulleisiin haasteisiin ja uudisti strategiansa. Vuodesta 2021 alkanut työ näkyy positiivisesti hyvänä työntekijäkokemuksena, kertoo tuore työtyytyväisyyskysely.
Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana21.4.2023 12:02:05 EEST | Tiedote
Energiayhtiö Helen julkaisi lastenkirjan, joka tuo perheille sekä kasvatuksen ammattilaisille uudenlaisen keinon kertoa lapsille energiasta ja energiamurroksesta. Kirja on osa poikkeuksellisen laajaa hanketta, jonka tarkoitus on paitsi tarjota helposti ymmärrettävää tietoa lapsille myös tukea vanhempia ja ammattilaisia energiakasvatuksessa. Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilöstä luotiin tekoälyn avulla virtuaalivaikuttaja.
Kuriolle kolme palkintoa SABRE Awards EMEA -gaalasta27.3.2023 13:08:14 EEST | Tiedote
Wärtsilä Energylle tehty kampanja voitti kahdessa kategoriassa – Fazer Makeisten Remix-pussin lanseerauskampanja yhdessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme