Tutkimus: joka kymmenes Cannes Lions -voittaja hyödynsi tekoälyä

Kurion ja Cannes Lionsin vuosittainen AI-tutkimus osoittaa tekoälyn tulleen puhtaasti toteutuksista lähemmäs kampanjoiden perimmäistä ideaa.

Kurion ja Cannes Lionsin yhteisessä World-Class Lessons on AI Marketing -tutkimuksessa analysoitiin 743 voittanutta kampanjaa Cannes Lions 2018 -kisasta. 10 % voittajista hyödynsi tekoälyä osana kampanjaa. Kasvu on ollut tasaista viime vuosina: vuoden 2017 voittajista tekoälyä käytti 7 % ja vuoden 2016 voittajista 4 %.

Voittajakampanjoita analysoitiin viesti–idea–toteutus-viitekehyksellä, jolla tarkasteltiin missä markkinointiviestinnän suunnittelun osa-alueessa tekoälyä erityisesti käytetään. Tarkastelu osoittaa, että tekoäly ei ole enää vain keino toteuttaa kampanjoita, vaan siitä on tullut enenevässä määrin osa kampanjoiden ideaa. Viitekehyksen kehitti Kurion toimitusjohtaja Tommi Opas tekoälyä ja luovuutta käsitelleessä väitöskirjassaan.

”Muutos kohti idea-tason hyödyntämistä kertoo siitä, että markkinoinnin suunnittelijat ovat sisäistämässä mistä tekoälyssä on kyse”, toteaa Tommi Opas. ”Se, että joka kymmenes kampanja hyödynsi tekoälyä, kertoo isosta ilmiöstä. Kun esittelimme tuloksia Cannes Lionsin palkinto- ja kategoriatiimille, he olivat pudota penkeiltään.”

Tekoälyä hyödynnettiin esimerkiksi puheentunnistuksen, data-analyysien ja koneoppimisen muodossa. 60 % AI-voittajista hyödynsi tekoälypohjaista automaatiota, 40 % AI-vetoista data-analyysiä ja 24 % koneoppimista.

Lataa raportti:

>> http://kurio.fi/fi/white-papers/

Jari Lähdevuori
Luova johtaja
jari@kurio.fi

Kurio on sosiaalisen median oimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.

Kurio toiseksi paras Suomen viestintätoimistoista tuoreessa mielikuvatutkimuksessa29.1.2019 15:03:01 EETTiedote

Kurio on viestinnästä vastaavien päättäjien ja asiantuntijoiden mukaan yleisarvosanaltaan Suomen toiseksi paras viestintätoimisto, kertoo Taloustutkimuksen tuore tutkimus. Kurion vahvuuksiksi koetaan erityisesti näkemyksellisyys, luovuus ja ajantasainen osaaminen, joissa Kurio on alan ykkönen. Kurion parhaiksi osaamisalueiksi nimettiin tasapistein sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi, jotka molemmat yhdistettiin toimistoon vahvemmin kuin yhteenkään kilpailijaansa. Myös kansainvälinen osaaminen oli alan kärkeä.