Tutkimus: Jopa 70 prosenttia tyypin 2 diabeteksen diagnooseista tehdään sattumalta – moni oire tunnetaan huonosti

Kakkostyypin diabetes voi vaikuttaa elämänlaatuun monin tavoin. Väsymys, unettomuus ja jaksamattomuus harrastaa nousivat esiin, kun Taloustutkimus kysyi tyypin 2 diabetespotilailta sairauden vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Tutkimuksen mukaan yli kahdella kolmesta potilaasta sairaus on havaittu sattumalta, ja moni kärsii oireista pitkäänkin ilman diagnoosia ja oikeaa hoitoa.

Tyypin 2 diabetes eli niin sanottu aikuisiän diabetes on krooninen aineenvaihduntasairaus, joka on todettu 350 000 suomalaisella. Heidän lisäkseen noin 100 000 suomalaisen arvioidaan sairastavan kakkostyypin diabetesta tai sen esiastetta tietämättään.1 Taloustutkimus toteutti helmikuussa 2020 yhdessä Novo Nordiskin kanssa kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin sairauden vaikutusta potilaiden ja heidän läheistensä elämään.

Tutkimuksessa nousi esiin, että sairaus voi vaikuttaa potilaiden elämänlaatuun monin tavoin. Tyypillisimpiä vaikutuksia olivat väsymys, unettomuus, taloudellinen taakka sekä jaksamattomuus harrastaa.

”Kun verensokeri on jatkuvasti pitkään koholla, se lisää väsymystä ja heikentää unenlaatua. Hoitotasapainolla on suora yhteys myös jaksamiseen, mielialaan ja muistiin”, sanoo Novo Nordiskin lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen.

Sairauden hoidossa kuormittaviksi koettiin erityisesti ravitsemuksen noudattaminen ja säännöllisen liikunnan toteuttaminen, joita pitivät haasteellisina liki puolet potilaista. Lisäksi noin joka kuudes vastaaja (17 %) kertoi välttelevänsä joitakin sosiaalisia tilanteita sairautensa vuoksi.

”Jos elintapamuutoksia on vaikeaa noudattaa, potilas saattaa välttää esimerkiksi tilanteita, joissa on vaikea syödä kohtuullisesti. Lohduttava viesti kuitenkin on, että pienetkin muutokset vaikuttavat. Ei tarvitse laihduttaa 50 kiloa vaan voi aloittaa 5 prosentin painonlaskulla. Tunnin juoksulenkin sijaan voi aloittaa 10 minuutin kävelystä”, Saukkonen muistuttaa.

Diabeetikot eivät tunnista kaikkia riskitekijöitä

Vaikka tyypin 2 diabetes on Suomessa hyvin yleinen sairaus2, sen riskitekijöitä tunnetaan vaihtelevasti. Tutkimuksessa suurin osa potilaista tunnisti sairauden riskitekijöiksi ylipainon (95 %), vähäisen liikunnan (84 %) ja sukurasitteen (71 %), mutta esimerkiksi tupakointi (45 %) ja uniapnea (33 %) osattiin yhdistää kakkostyypin diabetekseen harvemmin. ”Nämäkin olisi hyvä tunnistaa, jotta esimerkiksi uniapnean kohdalla osattaisiin sulkea myös diabetes pois”, Tero Saukkonen toteaa.

Moni sairastaa tyypin 2 diabetesta pitkään tietämättään: tutkimuksen osallistuneista potilaista peräti seitsemän kymmenestä (69 %) kertoi, että oma sairaus on tunnistettu sattumalta esimerkiksi muun lääkärikäynnin yhteydessä. Onkin ilmeistä, että diabeteksen oireita ei aina tunnisteta eikä niiden pohjalta osata hakeutua hoitoon.

Tero Saukkosen mukaan on erittäin yleistä, ettei potilas itse tiedä sairastavansa tyypin 2 diabetesta. Väsymys ja huono nukkuminen voivat johtua monesta seikasta, ja pahimmillaan sairaus tunnistetaan esimerkiksi vasta sydäninfarktin yhteydessä.

”Vaikka oireet eivät olisi alussa merkittävät, alusta asti tehokas hoito voi hidastaa sairauden etenemistä ja tehdä sen kanssa elämisestä helpompaa. Jos itsellä on pieniäkin epäilyjä kakkostyypin diabeteksesta, asiaa ei kannata viivyttää vaan ottaa saman tien yhteyttä terveydenhuoltoon ja nostaa diabetes puheeksi. Diabetesliiton sivuilta löytyvä testi auttaa nopeasti arvioimaan omaa diabetesriskiä”, Saukkonen vinkkaa.

Oikea hoito parantaa elämänlaatua

Diagnoosin jälkeen myös hyvän hoitotasapainon löytäminen on tärkeää. Kakkostyypin diabeteksen hoidon keskeiset kohteet ovat samoja kuin sairauden riskitekijät: painon hallinta, liikunta, ravitsemus ja uni. Lääkehoito tukee elintapamuutoksia.3,Tutkimuksessa yli neljäsosa (28 %) vastaajista kuitenkin kertoi, ettei ota heille määrättyjä lääkkeitä ainakaan täysin määräyksen mukaisesti.

”Lääkkeet saattavat jäädä ottamatta, jos omahoito koetaan epämotivoivana tai oireet eivät ole niin selkeät, että potilas tuntisi olevansa sairas. Lääkkeistä ja niiden sivuvaikutuksista on liikkeellä myös paljon vanhentunutta tietoa, joka ei päde enää kaikkiin nykyisiin valmisteisiin”, Tero Saukkonen sanoo.

Saukkonen muistuttaa, että oikean hoidon noudattaminen on tärkeää, sillä huono hoitotasapaino heikentää lyhyellä aikavälillä jaksamista ja voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä monenlaisia liitännäissairauksia.

”Mitä aiemmin riskitekijöihin ja oireisiin puututaan, sitä paremmat mahdollisuudet on hallita myös sairautta ja sen etenemistä. Tarttumalla hoitoon ajoissa voi tulevaisuudessa päästä vähemmällä.”

Taloustutkimuksen ja Novo Nordiskin järjestämässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten tyypin 2 diabeetikoiden ja heidän läheistensä elämää. Kyselytutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internetpaneelissa 11.–24.2.2020, ja siihen vastasi yhteensä 202 potilasta ja 150 läheistä. Tuloksia ei ole julkaistu aiemmin.

Lisätiedot:

Tero Saukkonen, lääketieteellinen johtaja, Novo Nordisk Farma Oy

p. 040 843 3339tskk@novonordisk.com

Diabetesliiton riskitesti tyypin 2 diabetesriskin arvioimiseksi: https://www.diabetes.fi/terveydeksi/diabeteksen_ehkaisy/riskitesti

Lue lisää tyypin 2 diabeteksesta: www.diabeteksesta.com

FAKTA: Kakkostyypin diabeteksen hoito ehkäisee myös lisäsairauksia

• Kakkostyypin diabetes ja korkea verensokeri vahingoittavat valtimoita ja pieniä verisuonia ja lisäävät niihin liittyvien lisäsairauksien riskiä. 5
  • Tyypin 2 diabetes altistaa sydän- ja aivoinfarktille sekä muille sydän- ja verisuonisairauksille. Merkittävä lisäsairaus on myös munuaissairaus. 5,6
  • Korkea verensokeri vahingoittaa myös pieniä verisuonia esimerkiksi silmänpohjassa ja hermostossa. Lisäksi tulehdukset paranevat huonommin. Tyypin 2 diabetespotilaan tuleekin tarkkailla erityisesti näön ja alaraajojen muutoksia sekä huolehtia suun ja hampaiden terveydestä.7,8
  • Tyypin 2 diabeteksen lisäsairauksia ehkäisevät pitkälti samat keinot, joilla myös diabetesta hoidetaan. Keskeistä ovat verensokeriarvojen, verenpaineen ja veren rasva-arvojen alentaminen sekä tupakoinnin lopettaminen ja painonhallinta.9,10

Lähteet:

1 Tyypin 2 diabetes. Diabetesliiton verkkosivuthttps://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_2_diabetesKatsottu 31.5.2020.

2 Diabeteksen yleisyys. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n verkkosivut. https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/diabetes/diabeteksen-yleisyys. Katsottu 31.5.2020.

3 Tyypin 2 diabetes. Lääkärikirja Duodecimin Käypä hoito -suositus 18.5.2020. https://www.kaypahoito.fi/hoi50056#s21. Katsottu 31.5.2020.

4 Vältä diabeteksen liitännäissairaudet. Terveydeksi! 8.12.2016. https://www.apteekki.fi/terveydeksi/hoidossa/valta-diabeteksen-liitannaissairaudet.htmlKatsottu 31.5.2020.

5 Elinmuutosten ehkäisy. Diabetesliiton verkkosivut. https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_1_diabetes/elinmuutosten_ehkaisy. Katsottu 31.5.2020.

6 Diabetes ja munuaiset. Diabetesliiton verkkosivut. https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_1_diabetes/diabetes_ja_munuaiset.

Katsottu 31.5.2020.

7 Diabetes (”sokeritauti”). Lääkärikirja Duodecimin Terveyskirjasto 5.2.2018. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00011.

Katsottu 31.5.2020.

8 Diabetes ja suun terveys. Lääkärikirja Duodecimin Terveyskirjasto 19.12.2019. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=trv00127.

Katsottu 31.5.2020.

9 Diabetes – sairastatko diabetesta tietämättäsi? Lääkärikirja Duodecim: Käyvän hoidon potilasversiot 22.5.2018. https://www.kaypahoito.fi/khp00066. Katsottu 31.5.2020.

10 Tyypin 2 diabeteksen hoitoLääkärikirja Duodecimin Terveyskirjasto 6.3.2020. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00775. Katsottu 31.5.2020.

FI20NNM00009 062020

Novo Nordisk on maailmanlaajuinen lääkealan yritys, joka on toiminut uudistajana ja edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä yli 95 vuoden ajan. Tämä on antanut meille kokemusta ja osaamista auttaa myös ihmisiä, jotka kärsivät lihavuudesta, hemofiliasta, kasvuhäiriöistä ja muista vakavista kroonisista sairauksista. Novo Nordiskin pääkonttori sijaitsee Tanskassa. Yhtiöllä on noin 43 500 työntekijää 80 maassa ja sen tuotteita myydään yli 170 maassa. Lisätietoja: www.novonordisk.com, Facebook, TwitterLinkedIn ja YouTube.