Tutkimus: Kaksi kolmasosaa Cannes Lions -voittajista hyödyntää sosiaalista mediaa
Cannes Lions 2016 -festivaalin palkituista kampanjoista jopa 66 % hyödynsi sosiaalista mediaa keskeisenä osana kampanjaa, selviää kotimaisen sometoimisto Kurion ja Cannes Lionsin yhteisestä tutkimuksesta. Somen merkitys on vahvistunut kuluneiden viiden vuoden aikana: vuonna 2012 somea hyödynsi 20 % voittajista ja vuonna 2014 44 %.
Vuoden 2016 Cannes-voittajien analyysi osoittaa myös, että somen hyödyntäminen nostaa kampanjan tehoja ja menestystä. Grand Prix -palkituista jopa 85 % hyödynsi somea, Gold- ja Silver-palkituista noin 70 % ja Bronze-kampanjoista vain 61 %.
”Sosiaalisen median merkityksen kasvu on noteerattu myös Cannes Lionsin ohjelmassa”, toteaa Cannes Lionsin akatemioista vastaava Steve Latham. ”Tänä vuonna lanseerattu Social Media Creative Academy pyrkii opettamaan niitä uudenlaisia taitoja, joita somemarkkinointi vaatii. Tarve on kova, koska maailma muuttuu niin nopeasti.” Kurion tekemän tuoreen tutkimuksen tulokset tullaankin esittelemään syvällisemmin myös Euroopan luovalle alalle joulukuun Eurobest-festivaaleilla Roomassa.
Menestyksen avaimet
Sosiaalisen median markkinoinnissa menestyvät vuodesta toiseen parhaiten ne kampanjat, jotka motivoivat osallistumaan altruismiin vedoten.Tutkimuksessa tarkasteltiin osallistamista Sociability of the Brand -viitekehyksellä, joka jakaa käyttäjien motivaatiot seitsemään eri kategoriaan. Muut tulosten valossa merkittävät motivaatiotekijät ovat uteliaisuus, itsensä viihdyttäminen ja arvostuksen saaminen.
Cannes Lionsissa 2016 palkituista somekampanjoista 55 % sisälsi aitoja tekoja, joko ennen kampanjan alkua tai kampanjan lopputulemana. Teot näkyvät sosiaalisessa mediassa niistä tallennettuina sisältöinä ja niistä syntyneinä keskusteluina.
”Sosiaalista mediaa ei kannata ajatella erillisenä oikeasta maailmasta. Monissa eniten somekeskustelua herättäneissä kampanjoissa tehdään, rakennetaan tai tuotetaan jotain todellista, käsin kosketeltavaa”, kertoo tutkimuksesta vastannut Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Paljon puhutaan sisältömarkkinoinnista, mutta lukujen valossa sitäkin enemmän pitäisi puhua teoilla markkinoinnista, act marketingista.”
Kurion tekemä tutkimus Cannes Lionsin voittajista toteutettiin nyt viidettä kertaa. Tänä vuonna analysoitiin 636 voittajaa kahdeksasta eri kategoriasta. Yhteensä vuosien varrella tutkimuksessa on tarkasteltu liki 3 000 voittajaa.
Lataa white paper: bit.ly/kurioxcannes
Lisätietoa:
Jari Lähdevuori, Creative Director & Partner
Kurio // The Social Media Age(ncy)
Laivurinkatu 43, 00150 Helsinki
+358-50-5306639
jari@kurio.fi
http://www.kurio.fi
Kurio // The Social Media Agency
Kurio on sosiaalisen median asiantuntijatoimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Yhteyshenkilöt
Jari Lähdevuori, Creative Director & Partner
Kurio // The Social Media Age(ncy)
Laivurinkatu 43, 00150 Helsinki
+358-50-5306639
jari@kurio.fi
http://www.kurio.fi
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio // The Social Media Agency
Kurio on sosiaalisen median asiantuntijatoimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote
Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.
Ajatteletko ennen kuin jaat? Jaa hyvää energiaa -painike pistää miettimään somekäyttäytymistä22.8.2023 09:04:12 EEST | Tiedote
Helen muuttaa internetin Jaa-painikkeet Jaa hyvää energiaa -painikkeiksi. Muutoksen tekevä selain-plugin on osa Helenin loppuvuoden isoa Hyvää energiaa jakamassa -kampanjaa. Siinä keskitytään nimensä mukaisesti positiivisen energian jakamiseen ihmiseltä ihmiselle.
Kurio panosti työntekijäkokemukseen – tulos näkyy työtyytyväisyyskyselyssä ja sairauspoissaoloissa24.7.2023 16:04:12 EEST | Tiedote
Kurio tarttui korona-aikana esiin tulleisiin haasteisiin ja uudisti strategiansa. Vuodesta 2021 alkanut työ näkyy positiivisesti hyvänä työntekijäkokemuksena, kertoo tuore työtyytyväisyyskysely.
Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana21.4.2023 12:02:05 EEST | Tiedote
Energiayhtiö Helen julkaisi lastenkirjan, joka tuo perheille sekä kasvatuksen ammattilaisille uudenlaisen keinon kertoa lapsille energiasta ja energiamurroksesta. Kirja on osa poikkeuksellisen laajaa hanketta, jonka tarkoitus on paitsi tarjota helposti ymmärrettävää tietoa lapsille myös tukea vanhempia ja ammattilaisia energiakasvatuksessa. Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilöstä luotiin tekoälyn avulla virtuaalivaikuttaja.
Kuriolle kolme palkintoa SABRE Awards EMEA -gaalasta27.3.2023 13:08:14 EEST | Tiedote
Wärtsilä Energylle tehty kampanja voitti kahdessa kategoriassa – Fazer Makeisten Remix-pussin lanseerauskampanja yhdessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme