Tutkimus: Korona-aika on kasvattanut kiinnostusta lemmikkieläimiin

85 prosenttia suomalaisista kasvattajista sanoo koirien ja kissojen kysynnän kasvaneen korona-aikana, kertoo Royal Caninin tuore tutkimus. Lemmikkibuumi ei kuitenkaan näy suunniteltujen pentueiden määrässä – noin 70 prosenttia kyselyyn vastanneista aikoo jatkossa kasvattaa yhtä monta pentuetta kuin aiemmin. Kyselyyn vastasi yli 600 kasvattajaa Suomesta.

Lemmikit ovat tuoneet iloa ja seuraa haasteellisena korona-aikana ja vähentäneet yksinäisyyttä, kun ihmiskontakteja on ollut pakko vähentää. Royal Caninin kyselytutkimuksen perusteella kissojen ja koirien kysyntä on kasvanut selvästi – jopa 85 prosenttia kyselyyn vastanneesta 614 suomalaiskasvattajasta kokee kysynnän kasvaneen. Kuitenkin noin 70 prosenttia kasvattajista kertoi aikovansa jatkossakin kasvattaa pentueita samaan tahtiin kuin aiemminkin.

– Kun kasvattajat suunnittelevat samaa määrää pentueita kuin aiemmin kasvavasta kysynnästä huolimatta, ajattelevat he eläinten parasta. Vaikka lemmikistä on paljon iloa ja seuraa, koiran tai kissan hankkiminen tarkoittaa myös suurta vastuuta ja velvollisuuksia, sanoo Pia Raistakka, Royal Caninin asiantuntijaeläinlääkäri.

Lemmikin hankinnassa maltti on valttia

Koira tai kissa vaatii perheeltä sitoutumista pitkäksi ajaksi sekä halua ymmärtää kyseisen eläimen ja rodun tarpeet. Lemmikkiä hankkivan kannattaakin pitää pää kylmänä ja tehdä taustatyö huolella.

Sopivan rodun ja pennun etsimiseen on hyvä varata aikaa. Kannattaa harkita esimerkiksi rotuyhdistysten pentuvälittäjien apua. Myös kasvattajan kanssa kannattaa tutustua rauhassa, koska hän tuntee tietyn pennun taustat parhaiten ja voi toimia tarvittaessa tukena läpi lemmikin elämän.

– Kasvattaminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja vastuullisia valintoja. On erittäin tärkeää, että pentuni saavat hyvän, lemmikkiä ymmärtävän kodin. Koiran omistaja saa parhaimmillaan elämänkumppanin 10–15 vuodeksi, kissa elää usein pidempäänkin. Riskinä on, että joku hankkii lemmikin, koska hänellä on juuri tällä hetkellä runsaasti aikaa käytettävissä. Mutta mitä tapahtuu, kun on taas aika palata työpaikalle, sanoo Kennel Morrinin kasvattaja ja Royal Canin Professional -tiimin manageri Riitta Niemelä.

Kun arki palaa raiteilleen pandemian jälkeen, muutos voi aiheuttaa haasteita tuoreelle lemmikinomistajalle. Vapaa-aikaa ei välttämättä enää olekaan yhtä runsaasti ja lemmikin kanssa voi törmätä yksinolo-ongelmiin.

– Pandemian aikana hankitut koirat eivät sopeudu välttämättä hyvin uuteen arkeen. Ne eivät ole tottuneita olemaan yksin ja voivat kokea eroahdistusta, kun omistaja yhtäkkiä on poissa suuren osan päivästä. Yksinolo on tärkeimpiä ja samalla vaikeimpia taitoja, joita koiran kanssa on harjoiteltava. Harjoittelu on hyvästä myös vanhemmille koirille, jotka ovat nyt pandemian aikana saaneet nauttia etätyössä olevan omistajan seurasta lähes jatkuvasti, sanoo Raistakka.

Näin harjoittelet yksinoloa koirasi kanssa välttääksesi eroahdistuksen:

Luo harjoittelulla rauhoittavat rutiinit: Vietä päivittäin hetkiä erossa koirasta ja lisää yksinoloa asteittain harjoittelun edetessä. Panosta siihen, että yksin jäädessään koiran mielentila olisi mahdollisimman levollinen. Luo rutiineja, joiden perusteella koira tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Suhtaudu lähtemiseen ja kotiin palaamiseen neutraalisti.

Luo turvallinen reviiri: Koiralla ei tarvitse olla pääsyä kaikkiin kodin huoneisiin poissa ollessasi. Luo sen sijaan turvallinen reviiri, jossa koiralla on rauhallinen ja mukava paikka levätä. Voit myös jättää koiralle huovan, joka tuoksuu sinulta.

Sopivassa suhteessa vaihtelevaa fyysistä liikuntaa ja aivotyöskentelyä: Rentoutunut ja fyysisesti sekä henkisesti riittävästi aktiviteettia saanut koira suhtautuu yksinoloon paremmin. Jos yksinoloa edeltävät aktiviteetit kiihdyttävät koiraa ja nostavat stressitasoa, on sen vaikeampi hetken kuluttua rauhoittua ja rentoutua, mikä olisi tärkeä tila saavuttaa ennen yksin jäämistä.

Säännöllisyys tuo turvaa. Lemmikit tuntevat kellon melko tarkasti. Olisi hyvä, jos lemmikkisi saisi ruokaa kotona ollessasi samoihin kellonaikoihin kuin jatkossa ollessasi töissä.

Mikäli havaitset koiralla eroahdistuksen oireita, jotka eivät lievenny kotiharjoittelulla, saat käyttäytymiseen perehtyneeltä eläinlääkäriltä parhaat neuvot tilanteen ratkaisemiseksi.

Tutkimuksesta
Kyselytutkimuksen toteutti Royal Canin maaliskuussa 2021. Yhteensä 614 kasvattajaa Suomesta osallistui tutkimukseen. Kaikki vastaajat ovat aktiivisia kasvattajia, joista 493 kasvattaa koiria, 96 kissoja ja 25 sekä koiria että kissoja. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä.