S-Pankki

Tutkimus: Lähes puolet suomalaisista valmiita hoitamaan kaikki pankkiasiat digitaalisesti

Jaa

Jo 43 prosenttia suomalaisista olisi valmis hoitamaan kaikki pankkiasiansa digitaalisesti verkossa ja mobiilissa. Myönteisimmin digitaalisiin pankkipalveluihin suhtautuvat S-Pankin asiakkaat. S-Pankki erottuu myönteisesti myös uutta pankkikumppania harkitsevien joukossa.

Suomalaiset ovat tunnetusti tottuneita verkko- ja mobiilipankin käyttäjiä. Iso osa kansasta olisi kuitenkin valmis menemään vielä pidemmälle, sillä lokakuussa julkaistun EPSI Rating- tutkimuksen mukaan 43 prosenttia suomalaista olisi valmis hoitamaan kaikki pankkiasiat digitaalisissa kanavissa, jos se olisi mahdollista.

”Digitaalisiin palveluihin siirtymisen myönteisyys korostuu S-Pankin asiakkaiden parissa. Heistä 59 prosenttia voisi hoitaa kaikki pankkiasiansa digitaalisesti”, kertoo EPSI Ratingin maajohtaja Heidi Laitinen.

Henkilökohtainen yhteydenpitokin nähdään edelleen tärkeänä suuremmissa päätöksissä. 65 prosenttia suomalaisista kaipaa henkilökohtaista yhteydenpitoa säästämisen ja sijoittamisen asioissa ja 62 prosenttia asuntolaina-asioissa.

”Eläkepalveluiden, sekä kulutusluoton osalta henkilökohtaisen yhteydenpidon tarve on alle 30 prosentin luokkaa”, Laitinen sanoo.

”On ilo huomata, miten innokkaita digipalvelujen käyttäjiä suomalaiset ovat. Tämä asettaa meille pankeille paineita luoda yhä parempia palveluita. Vertailukohtana ei ole enää vain muiden pankkien vastaavat palvelut vaan kaikki digipalvelut. Myös henkilökohtainen yhteydenpito onnistuu hyvin digikanavissa, se ei välttämättä aina tarkoita tapaamista kasvokkain”, kertoo S-Pankin digitaalisen kehityksen johtaja Carl-Edvard Holmberg.

Yli puolet vaihtaisi mieluiten S-Pankkiin

EPSI Rating -tutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisten innokkuutta vaihtaa pankkia. Suurin osa suomalaisista on tyytyväinen nykyiseen pankkiinsa, mutta pankkien välillä on kuitenkin suuria eroja vaihtohalukkuudessa.

”Vaihtohalukkuus vaihtelee melko voimakkaasti eri pankkien välillä. S-Pankin asiakkaiden kohdalla vaihtohalukkuus on erittäin matalaa, vain yhden prosentin luokkaa”, Laitinen kertoo.

”Pankin vaihtoa, tai uutta asiakkuutta harkitsevista noin puolet on jo valinnut pankin, jonka asiakkuuden tulevat aloittamaan. 53 prosenttia näistä vastaajista kertoi aloittavansa S-Pankin asiakkuuden seuraavan 12 kuukauden aikana”, Laitinen sanoo.

”Tulevaisuudessa käsitys omasta pankista ja pankin vaihtamisesta tulee todennäköisesti muuttumaan, kun asiakkaat pystyvät aiempaa helpommin hyödyntämään myös muiden kuin oman pankin tarjoamia palveluita esimerkiksi taloudenhallintaan tai maksamiseen. Tässä mielessä kuulostaa hyvältä, että palveluillamme on kysyntää”, Holmberg sanoo.

EPSI Rating Pankki ja rahoitus 2018 -tutkimus
Uppolumi Oy haastatteli Pankki ja rahoitus 2018 -tutkimukseen 1 729 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta yksityisasiakasta, sekä 936 yritysasiakasta. Puhelinhaastattelut tehtiin 5.8.–21.9.2018.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Carl-Edvard Holmberg, johtaja, Digitaaliset kanavat ja kehitys, S-Pankki, p. 040 750 4451, carl-edvard.holmberg@s-pankki.fi
Heidi Laitinen, maajohtaja, EPSI Rating Finland, p. 050 406 8796, heidi.laitinen@epsi-finland.org

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki
S-Pankki
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

010 768 011http://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3,1 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme