TUTKIMUS: Oikea-aikainen maksaminen nähdään luottamuksen rakentajana ja katalysaattorina yrityksille investoida kestävään kehitykseen

Tänään julkaistu Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti kertoo haastavasta taloustilanteesta huolimatta kolmanneksen suomalaisyrityksistä uskovan liiketoimintansa olevan nyt vahvempi kuin ennen koronapandemiaa, ja yli puolella liiketoiminnan kasvattaminen on tänä vuonna ykkösprioriteetti. Jos yritykset aikovat selvitä talouden myrskystä ja vauhdittaa kasvuaan, maksuaikojen varmistaminen on kriittistä. Oikea-aikaiset maksut toimivat moottorina kestävään kehitykseen tehtäville investoinneille, mutta maksumoraali laahaa edelleen jäljessä. Kasvun esteeksi saattaa muodostua korkea inflaatio ja vanhentuneet prosessit.

Euroopan talous on siirtynyt uuteen epävakauden ajanjaksoon, jonka määrittelevät Ukrainan sota, korkea inflaatio ja toimitusketjujen katkeaminen. Myös Suomen talouskasvu on hidastunut Ukrainan sodan syttymisen ja Kiinan uusien koronarajoitusten toimitusketjuvaikutusten seurauksena. Lisäksi keskuspankki on varoittanut kotitalouksien velkaantumisesta. Haastavista olosuhteista huolimatta 30 prosenttia suomalaisyrityksistä uskoo liiketoimintansa olevan nyt vahvempi kuin ennen pandemiaa, mikä on korkeampi kuin Euroopan 23 prosentin keskiarvo. Lisäksi yritykset ovat innokkaita kasvattamaan liiketoimintaansa kahden vuoden koronarajoitusten jälkeen, ja 51 prosenttia suomalaisyrityksistä piti tätä ensisijaisena tavoitteenaan.

Tietoisuus maksuviivästysten sosiaalisista vaikutuksista lisääntyy

Maksun saaminen ajoissa on yrityksille tärkeää vakaan taloudellisen aseman ja vahvan likviditeetin varmistamiseksi. Yli kuusi kymmenestä (63 %) yrityksestä kertoo, että laskujen maksaminen ajallaan on ratkaisevan tärkeää heidän ja tavarantoimittajien sekä kumppaneiden välisen luottamuksen rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Mitä pienemmästä yrityksestä on kyse, sitä kriittisempää maksuajoista kiinni pitäminen on. Kuitenkin 72 prosenttia suomalaisyrityksistä miettii vain harvoin voiko maksuviive vaikuttaa kielteisesti pienempään yritykseen. Kasvava määrä suomalaisyrityksistä on sitä mieltä, että maksuaikojen tulisi olla osa yritysten pakollista vastuullisuusraportointia. Näin vastasi 61 prosenttia yrityksistä, kun vastaava luku vielä viime vuonna oli 56 prosenttia.

”Vastuullisuusasiat nousevat yritysten agendalle enenevässä määrin. Yli puolet suomalaisyrityksistä kertoo menettävänsä nopeasti asiakkaansa, jos he eivät ota ympäristövelvollisuuksiaan vakavasti. Kasvava määrä yrityksiä on myös tehnyt koronavuosien aikana töitä sen eteen, että saavat liiketoimintansa kestävämmälle pohjalle. Maksuaikojen sisällyttäminen osaksi yritysten vastuullisuusraportteja lisäisi läpinäkyvyyttä ja vaatisi suuria yrityksiä toimimaan vastuullisesti myös pk-yrityksiä kohtaan,” toteaa Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Yli seitsemän kymmenestä yrityksestä panostaisi kestävän kehityksen investointeihin, jos velalliset maksaisivat nopeammin. Jopa 69 prosenttia olisi silloin valmiita laajentamaan tuote- ja palveluvalikoimaansa, luku on noussut vuosittain vuodesta 2020 alkaen. Lähes puolet (44 prosenttia) uskoi, että nopeammat maksut mahdollistaisivat yritystoiminnan laajentamisen ulkomaille ja uusien työntekijöiden palkkaamisen (43 prosenttia). Eurooppalaisista yrityksistä vain 39 prosenttia uskoi voivansa laajentua ulkomaille.

Kasvun esteenä korkea inflaatio ja vanhentuneet maksuprosessit?

Ennätyksellisen korkea inflaatio voi jarruttaa yritysten kasvusuunnitelmia. Yli neljä kymmenestä (44 %) suomalaisyrityksestä aikoo kuitenkin varmistaa tai on jo varmistanut lisärahoituksen kasvusuunnitelmien toteuttamiseksi. Pullonkaulaksi saattaa myös muodostua yritysten vanhentuneet talouden ja hallinnon järjestelmät, 46 prosenttia yrityksistä mainitsi ne kasvun hidasteeksi.

”Nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja haastavassa markkinatilanteessa asiantunteva luotonhallinnan kumppani on kuin hyvä ystävä, joka kannattelee yli myrskyjen,” toteaa Iskala.

Intrum Oy, Viestintä

puh: +358 46 5002 8693, sähköposti: viestinta@intrum.com

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja

puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

European Payment Report lyhyesti:

• Intrumin European Payment Report eli yritysten maksutaparaportti arvioi vuosittain yritysten maksukäyttäytymistä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä riskejä.
  • Intrum on julkaissut yritysten maksutaparaporttia jo vuodesta 1998 alkaen. Nyt ilmestynyt Suomea koskeva raportti on järjestyksessä kahdeksas.
  • Vuosittaisen raportin tuottaa ulkoinen tutkimuslaitos - Longitude - joka kerää tietoja samanaikaisesti 29 Euroopan maasta. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui 11 007 yritystä 15 teollisuudenalalta Euroopasta. Suomessa kyselyyn vastasi 500 talouspäättäjää.
  • Tutkimuksen kenttätyö on tehty 14.1.-12.4.2021 välisenä aikana.
  • European Payment Report 2022 julkaistiin 21.6.2022 osoitteessa www.intrum.com/epr2022  ja Suomen osio julkaistiin osoitteessa www.intrum.fi/epr2022
  • Lataa Suomea koskeva EPR 2022 -raportti ja Euroopan laajuinen EPR 2022 -raportti

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

TUTKIMUS: Yli puolet suomalaisyrityksistä odottaa maksuviiveiden lisääntyvän vuoden loppupuoliskolla - Erityisesti pankki- ja rahoitusala, rakennusala ja pk-sektori huolissaan maksuongelmien kasvusta22.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kuusi kymmenestä suomalaisyrityksestä on huolissaan velallisten kyvystä suoriutua maksuista ajallaan kertoo Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti. Yritysten määrä, jotka ennakoivat maksuviiveiden kasvua, on pienentynyt viime vuodesta, mutta se on edelleen huomattavasti korkeammalla tasolla kuin vuonna 2020. Asiakkaiden maksuongelmia aiheuttavat kiihtyvä inflaatio, lisääntyvä sääntely ja nousevat korot. Erityisesti pankki- ja rahoitusala, rakennusala sekä pk-sektori ovat huolissaan kasvavista maksuviiveistä seuraavan vuoden aikana.

Intrum AB – Interim results January-March 202229.4.2022 08:25:46 EEST | Tiedote

- Strong delivery in seasonally slower first quarter, with no direct impact from the war in Ukraine · Macro challenges expected to further drive demand for Intrum services - Delivery on key priorities, transformation program and organic growth – all segments positively contributing to 10 per cent cash revenues growth compared to first quarter 2021 - ONE Intrum program remains fully on track, the new global operating platform is now covering 20 per cent of all cases and global front offices are now serving 16 Intrum markets

Osa nuorista putoamassa velkakuoppaan. Kansainvälinen rahaviikko 21.-25.3.2022: Miten auttaa nuorta navigoimaan talouden turbulenssissa?22.3.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore Taloudellisen hyvinvoinnin barometri antaa kuvan eurooppalaisten kuluttajien kyvystä hoitaa henkilökohtaista talouttaan. Suomi on sijoittunut kokonaistuloksissa perinteisesti kymmenen parhaan joukkoon. Kiihtyvä inflaatio, suomalaisten kotitalouksien lisääntynyt epätasa-arvo sekä nuorten vaikean velkaantumisen kasvu luovat kuitenkin synkkiä näkymiä Suomen talouden ylle. Harmaista pilvistä huolimatta on tärkeää, että nuorten velanhoitokykyä vahvistetaan ja heillä säilyy usko paremmasta tulevaisuudesta.

Analyysi: Pohjoismaissa 20 prosenttia vähemmän perintätapauksia pandemian aikana4.2.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuoreesta analyysista käy ilmi, että huolimatta pandemian aikana tapahtuneista supistuksista ja työttömyyden lisääntymisestä, valtaosalla pohjoismaisista kotitalouksista ja yrityksistä maksukyky on vahvistunut koronaepidemian puhkeamisen jälkeen. Perintätapausten määrä ja koko olivat joulukuun 2021 lopussa keskimäärin 20 prosenttia pienempiä verrattuna pandemian alkuun. Myös taantuma oli lievempi ja elpyminen on ollut nopeampaa kuin euroalueella keskimäärin. Tulevaisuudessa haasteena ovat kuitenkin inflaatio, korkojen nousu sekä pohjoismaisten kotitalouksien korkea velkaantumisaste.