Tutkimus osoittaa: Yli 90 prosenttia yrityskaupoista onnistuu - yritykset toiminnassa vielä kolmen vuoden jälkeen

Yrityskauppa on tilastojen valossa paljon riskittömämpi vaihtoehto verrattuna uuden yrityksen perustamiseen. Kolmen vuoden jälkeen 92 prosenttia omistajaa vaihtaneista yrityksistä jatkaa toimintaansa ja vielä viiden vuoden jälkeenkin selviytymisaste on 81,5 prosenttia. Luvut ovat kovat, jos niitä vertaa yritystoiminnan aloittamiseen täysin nollasta. Yli puolet perustetuista yrityksistä lopettaa toimintansa joko vapaaehtoisesti tai ajautuu konkurssiin ensimmäisen viiden vuoden aikana.

Tiedot käyvät ilmi Finnveran tilastoista, jossa on mukana 1 629 omistajanvaihdosta vuosilta 2010-2011. Omistajanvaihdosten selviytymisasteen tutkiminen on yksi osa Finnveran rahoituspäällikön Elisa Sipposen pro gradu -tutkimusta.

-Selviytymisasteen tulokset olivat positiivinen yllätys. Startup-yrittäjyys ja ylipäätään uusien yritysten syntyminen saavat paljon näkyvyyttä, mutta myös olemassa olevien yritysten potentiaalin hyödyntäminen omistajanvaihdosten kautta on tärkeää huomioida, Sipponen sanoo.

Omistajanvaihdoksiin erikoistunut Finnveran aluepäällikkö Janne Koivuniemi on Sipposen kanssa samoilla linjoilla. Koivuniemen mukaan yrittäjyyttä miettivän kannattaa tosissaan pohtia yrityskauppaa yhtenä vaihtoehtona sen sijaan, että lähtee rakentamaan kaikkea alusta.

-Liiketoimintamalli on testattu ja yrityksellä on valmis asiakaskunta. Yritys tuottaa jo myyntiä ja kassavirtaa, Koivuniemi luettelee.

Suuri osa nollasta liikkeelle lähtevistä yrityksistä kompastuu nimenomaan kassavirtaan. Odotukset tuloista ovat alussa liian optimistiset. Samalla kulut ja tarvittavan rahoituksen määrä on arvioitu alakanttiin.

Hinta kulmakivenä

Sipponen selvitti tutkimuksessaan tarkemmin yrityskaupan menestystekijöitä. Hän tarkasteli aihetta viidestä näkökulmasta, joita olivat ostajan inhimillinen pääoma, ostajayrityksen taustat, ostettavan yrityksen ominaisuudet, toimintaympäristö ja yrityskauppatekijät.

-Tärkeimmiksi menestystekijöiksi nousevat ostajan erityisosaaminen, yrittäjyyskokemus, ostettavan yrityksen ikä ja toimiala, kaupan rahoitusrakenne, myyjän osallistuminen kauppaan sekä ostajayrityksen kannattavuus, Sipponen luettelee.

Sen sijaan ostajan koulutustasolla ei vaikuttaisi olevan merkitystä, ainakaan pienempien yritysten kaupoissa. Suurin syy yrityskaupan epäonnistumiselle on liian korkea valuaatio eli käytännössä kauppahinta suhteessa kannattavuuteen. Heikko kannattavuus korostuu, jos kauppa on pääosin rahoitettu lainarahalla.

Janne Koivuniemen mukaan järkevän kauppahinnan löytyminen on erityisen haastavaa ammatinharjoittajien liiketoimintaa myytäessä.

-Yrityskauppaa pitäisi katsoa aina tuoton kautta. Jos esimerkiksi miljoonan euron kauppahinta perustuu pitkälti substanssiin, pitäisi tarkastella myös millainen tuotto sille saadaan, Koivuniemi sanoo.

Rahoittaja katsoo yrityksen lainanhoitokykyä. Vieras pääoma pitää pystyä maksamaan pois muutamassa vuodessa. Koivuniemi myös varoittaa ostajia luottamasta liikaa tuleviin tuottoihin.

-Ostaja ajattelee helposti, että myynnin tehostaminen on automaatio tuloksen kasvattamiseksi. Jos se on niin helppoa, niin miksi myyjä ei ole tehnyt sitä aikaisemmin? Koivuniemi kysyy.

Finnvera rahoitti viime vuonna tuhatta pk-yrityksen omistusjärjestelyä 141 miljoonalla eurolla. Alkuvuonna yrityskauppojen kasvu on jatkunut kuuden prosentin vauhdilla.

Yhteensä Suomessa tehdään 2 000–3 000 yrityskauppaa vuosittain.

FAKTA: Näin yrityskauppa onnistuu

• Yrityskaupan menestystekijät ovat seuraavat: ostajan erityisosaaminen, yrittäjyys- ja johtamiskokemus, ostajayrityksen ja ostettavan yrityksen ikä ja kannattavuus, toimiala, yrityskaupan rahoitusrakenne sekä myyjän osallistuminen kauppaan.
  • Yrityskaupan sudenkuopat ovat: toimialan kova kilpailutilanne ja liian korkea valuaatio.
  • Putsaa taseesta kaikki liiketoiminnan kannalta ylimääräinen, kuten autot ja sijoitusvarallisuus sekä kiinteistöomistukset.
  • Joillakin toimialoilla pidetään suuntaa-antavana nyrkkisääntönä, että yrityksen arvo on suunnilleen käyttökate kertaa 3. Myyjä katsoo yleensä historiallista tuottoa, ostaja taas tuottoja tulevaisuudessa.
  • Aloita omistajanvaihdoksen suunnittelu ajoissa, viimeistään 3-5 vuotta ennen yrityskauppaa.

Elisa Sipponen, rahoituspäällikkö, 044 325 7224

Janne Koivuniemi, aluepäällikkö, 040 708 2422

etunimi.sukunimi@finnvera.fi

Vaikuttavuustutkimus: Monet vientikaupat jäisivät syntymättä ilman vientitakuita ja ostajarahoitusta4.2.2019 12:45:00Tiedote

Finnveran vientitakuut ja rahoitus ratkaisevat monien vientikauppojen kääntymisen suomalaisyrityksen voitoksi. Tämä selviää suurimmille suomalaisille vientiyrityksille ja joukolle pk-vientiyrityksiä tehdystä tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistuivat suuryrityksistä Andritz, Outotec, Valmet, Wärtsilä, Meyer Turku ja Nokia. Yritysten mukaan ulkomainen ostaja vaatii yhä useammin, että viejä tarjoaa kilpailukykyisen tuotteen lisäksi ostajarahoitustarjouksen julkiselta vienninrahoittajalta, kuten kilpailijamaiden vientiyritykset. Rahoitustarjous on jopa edellytys pääsylle tarjouskilpailuun. Tietyillä aloilla yksittäisiä kauppoja ei syntyisi tai koko liiketoimintaa olisi ilman Finnveran mukanaoloa.

Ennakkotietoja Finnvera-konsernin vuodesta 2018: Viennin rahoituksen kysyntä korkealla tasolla – Pk- ja midcap-rahoituksessa investointien osuus nousi31.1.2019 08:16:28Tiedote

Finnveran suuryritysten vientikauppoihin myöntämä rahoitus oli vuonna 2018 ennätyksellistä vuotta 2017 alemmalla tasolla, mutta uusien vientitakuiden, erityistakausten ja vientiluottojen kysyntä pysyi edellisvuoden tapaan erittäin korkealla. Pk- ja midcap-yritysten rahoitus oli lähes edellisvuoden tasolla. Investointien osuus pk- ja midcap-rahoituksen kokonaishankkeista nousi käyttöpääomarahoituksen pienentyessä. Pk- ja midcap-yritysten vientiin liittyvien takausten ja takuiden osuus oli lähes 20 prosenttia myönnetystä rahoituksesta. Omistajanvaihdosten rahoitus kasvoi euromääräisesti kuusi prosenttia.

Advance information about Finnvera Group’s operations in 2018: Demand for export financing at a high level – in SME and midcap financing, the share of investments increased31.1.2019 08:15:51Tiedote

In 2018, financing granted to large corporates for export trade by Finnvera did not reach the level of the record-breaking year 2017, but demand for new export credit guarantees, special guarantees and export credits remained very high, as in the previous year. SME and midcap financing was nearly at the same level as in the previous year. The share of investments out of overall projects in SME and midcap financing grew, while financing for working capital decreased. The guarantees related to SMEs’ and midcap enterprises’ export activities accounted for nearly 20 per cent of all financing granted. The financing for transfers of ownership in euros grew by 6 per cent.

Pohjois-Pohjanmaan vientiyritykset tähyävät uusille markkinoille, mutta pelko luottotappioista saattaa jarruttaa vientiä7.11.2018 09:03:08Tiedote

Pohjoispohjalaiset vientiyritykset pyrkivät rohkeasti uusille markkinoille: useampi kuin kaksi kolmesta maakunnan vientiyrityksistä (71 %) suunnittelee vientikaupan aloittamista uusiin maihin, kertoo Finnveran vt. aluejohtaja Kari Tuominen Finnveran ja Kauppakamarin Vientikaupan rahoitusbarometrin tuloksista. Vientikaupan rahoitusbarometrin tuloksiin perustuva Vientikaupan rahoituskiertue saapuu Ouluun 9.11.2018. Kiertueella halutaan vahvistaa pk-yritysten rahoitusosaamista.