Tutkimus osoittaa: Yli 90 prosenttia yrityskaupoista onnistuu - yritykset toiminnassa vielä kolmen vuoden jälkeen

Yrityskauppa on tilastojen valossa paljon riskittömämpi vaihtoehto verrattuna uuden yrityksen perustamiseen. Kolmen vuoden jälkeen 92 prosenttia omistajaa vaihtaneista yrityksistä jatkaa toimintaansa ja vielä viiden vuoden jälkeenkin selviytymisaste on 81,5 prosenttia. Luvut ovat kovat, jos niitä vertaa yritystoiminnan aloittamiseen täysin nollasta. Yli puolet perustetuista yrityksistä lopettaa toimintansa joko vapaaehtoisesti tai ajautuu konkurssiin ensimmäisen viiden vuoden aikana.

Tiedot käyvät ilmi Finnveran tilastoista, jossa on mukana 1 629 omistajanvaihdosta vuosilta 2010-2011. Omistajanvaihdosten selviytymisasteen tutkiminen on yksi osa Finnveran rahoituspäällikön Elisa Sipposen pro gradu -tutkimusta.

-Selviytymisasteen tulokset olivat positiivinen yllätys. Startup-yrittäjyys ja ylipäätään uusien yritysten syntyminen saavat paljon näkyvyyttä, mutta myös olemassa olevien yritysten potentiaalin hyödyntäminen omistajanvaihdosten kautta on tärkeää huomioida, Sipponen sanoo.

Omistajanvaihdoksiin erikoistunut Finnveran aluepäällikkö Janne Koivuniemi on Sipposen kanssa samoilla linjoilla. Koivuniemen mukaan yrittäjyyttä miettivän kannattaa tosissaan pohtia yrityskauppaa yhtenä vaihtoehtona sen sijaan, että lähtee rakentamaan kaikkea alusta.

-Liiketoimintamalli on testattu ja yrityksellä on valmis asiakaskunta. Yritys tuottaa jo myyntiä ja kassavirtaa, Koivuniemi luettelee.

Suuri osa nollasta liikkeelle lähtevistä yrityksistä kompastuu nimenomaan kassavirtaan. Odotukset tuloista ovat alussa liian optimistiset. Samalla kulut ja tarvittavan rahoituksen määrä on arvioitu alakanttiin.

Hinta kulmakivenä

Sipponen selvitti tutkimuksessaan tarkemmin yrityskaupan menestystekijöitä. Hän tarkasteli aihetta viidestä näkökulmasta, joita olivat ostajan inhimillinen pääoma, ostajayrityksen taustat, ostettavan yrityksen ominaisuudet, toimintaympäristö ja yrityskauppatekijät.

-Tärkeimmiksi menestystekijöiksi nousevat ostajan erityisosaaminen, yrittäjyyskokemus, ostettavan yrityksen ikä ja toimiala, kaupan rahoitusrakenne, myyjän osallistuminen kauppaan sekä ostajayrityksen kannattavuus, Sipponen luettelee.

Sen sijaan ostajan koulutustasolla ei vaikuttaisi olevan merkitystä, ainakaan pienempien yritysten kaupoissa. Suurin syy yrityskaupan epäonnistumiselle on liian korkea valuaatio eli käytännössä kauppahinta suhteessa kannattavuuteen. Heikko kannattavuus korostuu, jos kauppa on pääosin rahoitettu lainarahalla.

Janne Koivuniemen mukaan järkevän kauppahinnan löytyminen on erityisen haastavaa ammatinharjoittajien liiketoimintaa myytäessä.

-Yrityskauppaa pitäisi katsoa aina tuoton kautta. Jos esimerkiksi miljoonan euron kauppahinta perustuu pitkälti substanssiin, pitäisi tarkastella myös millainen tuotto sille saadaan, Koivuniemi sanoo.

Rahoittaja katsoo yrityksen lainanhoitokykyä. Vieras pääoma pitää pystyä maksamaan pois muutamassa vuodessa. Koivuniemi myös varoittaa ostajia luottamasta liikaa tuleviin tuottoihin.

-Ostaja ajattelee helposti, että myynnin tehostaminen on automaatio tuloksen kasvattamiseksi. Jos se on niin helppoa, niin miksi myyjä ei ole tehnyt sitä aikaisemmin? Koivuniemi kysyy.

Finnvera rahoitti viime vuonna tuhatta pk-yrityksen omistusjärjestelyä 141 miljoonalla eurolla. Alkuvuonna yrityskauppojen kasvu on jatkunut kuuden prosentin vauhdilla.

Yhteensä Suomessa tehdään 2 000–3 000 yrityskauppaa vuosittain.

FAKTA: Näin yrityskauppa onnistuu

• Yrityskaupan menestystekijät ovat seuraavat: ostajan erityisosaaminen, yrittäjyys- ja johtamiskokemus, ostajayrityksen ja ostettavan yrityksen ikä ja kannattavuus, toimiala, yrityskaupan rahoitusrakenne sekä myyjän osallistuminen kauppaan.
  • Yrityskaupan sudenkuopat ovat: toimialan kova kilpailutilanne ja liian korkea valuaatio.
  • Putsaa taseesta kaikki liiketoiminnan kannalta ylimääräinen, kuten autot ja sijoitusvarallisuus sekä kiinteistöomistukset.
  • Joillakin toimialoilla pidetään suuntaa-antavana nyrkkisääntönä, että yrityksen arvo on suunnilleen käyttökate kertaa 3. Myyjä katsoo yleensä historiallista tuottoa, ostaja taas tuottoja tulevaisuudessa.
  • Aloita omistajanvaihdoksen suunnittelu ajoissa, viimeistään 3-5 vuotta ennen yrityskauppaa.

Elisa Sipponen, rahoituspäällikkö, 044 325 7224

Janne Koivuniemi, aluepäällikkö, 040 708 2422

etunimi.sukunimi@finnvera.fi

Yli kolmannes Keski-Pohjanmaan vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin25.9.2017 14:00Tiedote

Keski-Pohjanmaan pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna kasvua, ja lähes joka viides maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Noin kolmannes yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Keski-Pohjanmaalla toimivista pk-yrityksistä hieman joka kolmas ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Joka kolmas Varsinais-Suomen vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin19.9.2017 08:50Tiedote

Varsinais-Suomen pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna voimakasta kasvua. 30 prosenttia maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Lähes 40 prosenttia yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Varsinaissuomalaisista pk-yrityksistä reilut 40 prosenttia ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Etelä-Karjalan pk-yritykset luottavaisina tulevaisuuteen – investoinnit ja henkilöstön koulutus suunnitelmissa19.9.2017 08:38Tiedote

Etelä-Karjalan pk-yritykset suhtautuvat melko luottavaisesti tulevaisuuteen. 40 prosenttia maakunnan yrityksistä arvioi asemansa ja toimintansa pysyvän ennallaan lähitulevaisuudessa. Alueen pk-yritykset pyrkivät uusiutumaan investoimalla ja henkilöstöä kouluttamalla. Linjaukset ovat samat kuin koko Suomen tasolla. Neljännes maakunnan kansainvälisesti toimivista pk-yrityksistä kertoo satsaavansa lisää innovaatioihin. Noin kolmannes uskoo viennin arvon kasvavan. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Puolet Pirkanmaan vientiyrityksistä uskoo viennin arvon kasvavan – pk-yritykset panostavat kansainvälistymiseen ja innovaatioihin19.9.2017 08:30Tiedote

Pirkanmaan pk-vientiyritykset hakevat kuluvana vuonna voimakasta kasvua. 40 prosenttia maakunnan kansainvälisillä markkinoilla toimivista yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan kansainvälistymiseen. Noin kolmannes yrityksistä puolestaan kertoo innovaatiosatsaustensa kasvavan. Pirkanmaalla toimivista pk-yrityksistä hieman vajaat 40 prosenttia ilmoittaa toimivansa ensisijaisesti kansainvälisillä markkinoilla. Tämä käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Kasvuhakuiset ja kansainvälistyvät pk-yritykset satsaavat nyt yrityksen kehittämiseen11.9.2017 09:00Tiedote

Kasvuhakuiset ja kansainvälistyvät pk-yritykset pyrkivät viemään toimintaansa voimakkaasti eteenpäin ja aikovat hakea kehityshankkeisiin ulkoista rahoitusta. Voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä peräti puolet ja kansainvälisillä markkinoilla toimivista kolmannes aikoo hakea toimintaansa ulkopuolista rahoitusta tulevan vuoden aikana, selviää Pk-yritysbarometristä. Rahoituksen käyttökohteina erottuvat yrityksen kasvun rahoitus, yrityksen kehittämishankkeet ja liiketoiminnan kansainvälistyminen samoin kuin käyttöpääoman tarve.

Finnveran rahoittamat yrityskaupat lisääntyivät edelleen – Pohjois-Suomessa kasvua 35 prosenttia29.8.2017 08:51Tiedote

Yrityskauppojen määrä kasvoi edelleen alkuvuonna, vaikka jo viime vuosi oli poikkeuksellisen vilkas. Finnveran tammi-kesäkuun tilastojen perusteella veturin roolin on ottanut Pohjois-Suomi, jossa Finnveran rahoittamat yrityskaupat lisääntyivät peräti 35 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Yrityskauppoja syntyy paljon muun muassa terveydenhuoltoalalla yritysten valmistautuessa sote-uudistukseen. Valtakunnallisesti omistajanvaihdoksia tehtiin kolme prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna.