Tutkimus osoitti: Elon sijoitukset huomioivat ilmastonmuutoksen erinomaisesti ja ovat linjassa Pariisin ilmastotavoitteen kanssa

Työeläkeyhtiö Elon sijoitustoiminnan varautuminen ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin arvioitiin jo toistamiseen tänä vuonna erinomaiseksi. Elon sijoitussalkussa ei ollut lainkaan sijoituksia kivihiiliyhtiöihin ja hyvin vähän muitakaan fossiilisia polttoaineita tuottavia yhtiöitä. Lisäksi Elon sijoituksissa oli huomattavan paljon uusiutuvaa energiaa käyttäviä yhtiöitä. Tulosten perusteella sijoitukset olivat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kahden asteen tavoitteen kanssa.

Joulukuussa 2015 hyväksytyn Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteena on ilmaston lämpenemisen rajoittaminen alle kahteen asteeseen. WWF tutki, ovatko eläkesijoittajien sijoitukset linjassa kahden asteen tavoitteen kanssa. Tutkimuksessa arvioitiin osakesijoitusten määrää kivihiilikaivoksiin, hiilivoimaan ja uusiutuvaan energiaan ja verrattiin sijoituksia kansainvälisen energiajärjestön (International Energy Agency, IEA) kahden asteen ilmastoskenaarioon vuonna 2020.

Tulosten mukaan Elon sijoitukset olivat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kahden asteen tavoitteen kanssa kaikilla valituilla mittareilla tarkasteltuna. Elon salkussa ei ollut yhtään kivihiiliyhtiötä ja hyvin vähän muitakaan fossiilisia polttoaineita tuottavia yhtiöitä. Elon salkussa oli tavoitteeseen nähden myös huomattavasti enemmän uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä yhtiöitä. Vesivoimaa oli jopa neljä kertaa enemmän. Elo oli tulosten perusteella Euroopassa kuuden parhaan sijoittajan joukossa. Suomalaisista sijoittajista Elolla oli vähiten hiilivoimaa.

– Eläkesijoittajana Elon vastuut eläkkeiden maksamisesta ulottuvat vuosikymmenten päähän. Ilmastonmuutos ja siihen liittyvä hiiliriski on huomioitava osana sijoitusten riskiarviointia ja tuottonäkymiä. Tavoitteenamme on varmistaa, että sijoitustemme tuotot ovat kestävällä pohjalla, kertoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

– Elon tavoitteena on, että yli 50 prosenttia sijoituskohteistamme, suorat osake- ja yrityslainasijoitukset sekä kaikki infra- ja reaalisijoitukset, olisivat vuoteen 2025 mennessä sellaisia, joilla on positiivinen vaikutus ympäristöön tai yhteiskuntaan. Tavoitteen saavuttamiseksi tulemme lisäämään sijoituksiamme muun muassa uusiutuvaan energiaan, kuten tuuli- ja aurinkovoimaan, metsään sekä yhtiöihin, jotka tuotteillaan edistävät kestävän kehityksen toteutumista, kertoo Elon vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Kirsi Keskitalo

– Jatkuvana tavoitteena pyrimme varmistamaan, ettei sijoituksiimme liity liiallista ilmastoriskiä. Julkistamme sijoitustemme hiilijalanjäljen vuosittain Montréal Pledgen allekirjoittajana, Kirsi Keskitalo kertoo.

– Pyrimme arvioimaan sijoituskohteiden ilmastoriskejä monipuolisesti huomioimalla hiilijalanjäljen lisäksi muun muassa yhtiöiden fossiilisia polttoainevarantoja, liiketoiminnan muutoksia ja riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Lisäksi arvioimme tavoitteita ilmastoriskien suhteen. Kannustammekin yhtiöitä raportoimaan ilmastovaikutuksistaan ja pienentämään ilmastoriskejään, sanoo Keskitalo.

Elon sijoitustoiminta sijoittui parhaaseen AAA-kategoriaan maailmanlaajuisessa ilmastonmuutosarvioinnissa

Aiemmin tänä vuonna Elo sijoittui kansainvälisen ilmastojärjestön AODP:n arvioinnissa parhaaseen AAA-kategoriaan ja oli sijalla 10 maailmanlaajuisesti 500 sijoittajasta. AODP:n arvion mukaan Elo on maailmanlaajuisesti parhaan kolmen prosentin joukossa ilmastonmuutoksen huomioimisessa sijoitustoiminnassaan. Tämän sarjan sijoittajat ovat osoittaneet parasta suoriutumista kaikilla osa-alueilla ilmastonmuutoksen huomioimisessa.

– Sijoituksemme parani merkittävästi viime vuodesta, jolloin Elo oli suomalaisista sijoittajista paras. Arvioitavina osa-alueina ovat ilmastonmuutosstrategia, ilmastoriskien hallinta sekä asetetut mittarit ja tavoitteet. Elo pärjäsi kaikissa osa-alueissa todella hyvin. Erityisen hyvin Elo sijoittui tavoitteiden ja mittareiden asettamisessa, missä olimme sijalla 6 maailmanlaajuisessa vertailussa, Elon arvopaperijohtaja Jonna Ryhänen kertoo.

AODP (Asset Owners Disclosure Project) on itsenäinen voittoa tavoittelematon organisaatio, joka arvioi vuosittain maailman 500 suurinta sijoittajaa niiden ilmastonmuutoksen riskeihin ja mahdollisuuksiin varautumisen perusteella. Kärkipaikoilla selvityksessä oli sijoittajia Australiasta, Iso-Britanniasta, Yhdysvalloista ja Hollannista.

Elon arvopaperijohtaja Jonna Ryhänen, puh. 020 703 5707

WWF: Suomalaiset eläkeyhtiöt eurooppalaista kärkeä ilmastonmuutoksen torjunnassa

Elon ilmastostrategia

2degrees-investing.org

Asset Owners Disclosure Project

Taustatietoja:

Tutkimuksessa käytetyn 2°C portfolio assessmentin metodologian on kehittänyt ajatushautomo 2° Investing Initiative. Metodologia on Euroopan komission rahoittama ja siinä ovat olleet mukana mm. WWF, CDP (ent. Climate Disclosure Project), Climate Bonds Initiative ja Zürichin yliopisto. Tutkimuksessa on hyödynnetty kansainvälisen energiajärjestön (International Energy Agency, IEA) tekemiä ilmastonmuutosskenaarioita. Tutkimuksessa oli mukana 80 merkittävää sijoittajaa Euroopassa, joiden joukosta 5 maan sijoittajia analysoitiin.

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kati Kniivilä Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi11.1.2018 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi on nimitetty Kati Kniivilä. Hän on aloittanut Elon listaamattomat sijoitukset -yksikössä 2.1.2018. Kniivilällä on erittäin pitkä kokemus kiinteistösijoitusalalta. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Ovenian, Saton ja Newsecin kehitysjohtajana. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri. Kati Kniivilä raportoi tehtävässään listaamattomista sijoituksista vastaavalle johtajalle Timo Steniukselle. - Kati on erinomainen lisä Elon riveihin. Hänen kattava osaamisensa ja kokemuksensa tukee Elon listaamattomat sijoitukset -yksikön toimintaa sekä auttaa kehittämään siitä entistä parempaa. Olen erittäin iloinen Katin liittymisestä tiimiimme, kertoo Stenius. Lisätietoja: Timo Stenius, johtaja, listaamattomat sijoitukset, timo.stenius.elo.fi, puh. 020 703 5359

Elo osti Exilion Real Estate 1 Ky:n osuudet2.1.2018 15:21Tiedote

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo osti 2.1.2018 toteutetulla kaupalla Kevan ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen osuudet Exilion Real Estate 1 -kommandiittiyhtiöstä. Kaupan myötä yhtiön omistus siirtyi kokonaan Elolle ja Elon sijoituksen arvo nousi noin 250 miljoonaan euroon. Ennen kauppoja Elon omistusosuus Exilion Real Estate 1 Ky:ssä oli noin 55 prosenttia. Exilion Real Estate 1 Ky omistaa kolme toimitilakiinteistöä, jotka sijaitsevat Helsingin keskustassa ja Ruoholahdessa. Kiinteistöjen vuokrattava pinta-ala on noin 50 000 neliömetriä koostuen toimisto-, hotelli- ja liiketiloista. Yhtiö jatkaa vastuullista sijoitustoimintaansa keskittyen suuriin riskitasoltaan maltillisiin toimitilakohteisiin. ”Vuonna 2007 perustetun Exilion Real Estate 1 Ky:n 10-vuotinen sijoitustoiminta on ollut menestyksekästä. Olemme tyytyväisiä mahdollisuuteen kasvattaa omistustamme yhtiössä ja jatkaa sen erinomaisen kiinteistösalkun aktiivista kehittämistä Exilionin sitoutuneen ja osaavan organisaa