Tutkimus osoitti: Elon sijoitukset huomioivat ilmastonmuutoksen erinomaisesti ja ovat linjassa Pariisin ilmastotavoitteen kanssa

4.7.2017 09:10 | Työeläkeyhtiö Elo

Työeläkeyhtiö Elon sijoitustoiminnan varautuminen ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin arvioitiin jo toistamiseen tänä vuonna erinomaiseksi. Elon sijoitussalkussa ei ollut lainkaan sijoituksia kivihiiliyhtiöihin ja hyvin vähän muitakaan fossiilisia polttoaineita tuottavia yhtiöitä. Lisäksi Elon sijoituksissa oli huomattavan paljon uusiutuvaa energiaa käyttäviä yhtiöitä. Tulosten perusteella sijoitukset olivat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kahden asteen tavoitteen kanssa.

Joulukuussa 2015 hyväksytyn Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteena on ilmaston lämpenemisen rajoittaminen alle kahteen asteeseen. WWF tutki, ovatko eläkesijoittajien sijoitukset linjassa kahden asteen tavoitteen kanssa. Tutkimuksessa arvioitiin osakesijoitusten määrää kivihiilikaivoksiin, hiilivoimaan ja uusiutuvaan energiaan ja verrattiin sijoituksia kansainvälisen energiajärjestön (International Energy Agency, IEA) kahden asteen ilmastoskenaarioon vuonna 2020.

Tulosten mukaan Elon sijoitukset olivat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kahden asteen tavoitteen kanssa kaikilla valituilla mittareilla tarkasteltuna. Elon salkussa ei ollut yhtään kivihiiliyhtiötä ja hyvin vähän muitakaan fossiilisia polttoaineita tuottavia yhtiöitä. Elon salkussa oli tavoitteeseen nähden myös huomattavasti enemmän uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä yhtiöitä. Vesivoimaa oli jopa neljä kertaa enemmän. Elo oli tulosten perusteella Euroopassa kuuden parhaan sijoittajan joukossa. Suomalaisista sijoittajista Elolla oli vähiten hiilivoimaa.

– Eläkesijoittajana Elon vastuut eläkkeiden maksamisesta ulottuvat vuosikymmenten päähän. Ilmastonmuutos ja siihen liittyvä hiiliriski on huomioitava osana sijoitusten riskiarviointia ja tuottonäkymiä. Tavoitteenamme on varmistaa, että sijoitustemme tuotot ovat kestävällä pohjalla, kertoo Elon sijoitusjohtaja Hanna Hiidenpalo.

– Elon tavoitteena on, että yli 50 prosenttia sijoituskohteistamme, suorat osake- ja yrityslainasijoitukset sekä kaikki infra- ja reaalisijoitukset, olisivat vuoteen 2025 mennessä sellaisia, joilla on positiivinen vaikutus ympäristöön tai yhteiskuntaan. Tavoitteen saavuttamiseksi tulemme lisäämään sijoituksiamme muun muassa uusiutuvaan energiaan, kuten tuuli- ja aurinkovoimaan, metsään sekä yhtiöihin, jotka tuotteillaan edistävät kestävän kehityksen toteutumista, kertoo Elon vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Kirsi Keskitalo

– Jatkuvana tavoitteena pyrimme varmistamaan, ettei sijoituksiimme liity liiallista ilmastoriskiä. Julkistamme sijoitustemme hiilijalanjäljen vuosittain Montréal Pledgen allekirjoittajana, Kirsi Keskitalo kertoo.

– Pyrimme arvioimaan sijoituskohteiden ilmastoriskejä monipuolisesti huomioimalla hiilijalanjäljen lisäksi muun muassa yhtiöiden fossiilisia polttoainevarantoja, liiketoiminnan muutoksia ja riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Lisäksi arvioimme tavoitteita ilmastoriskien suhteen. Kannustammekin yhtiöitä raportoimaan ilmastovaikutuksistaan ja pienentämään ilmastoriskejään, sanoo Keskitalo.

Elon sijoitustoiminta sijoittui parhaaseen AAA-kategoriaan maailmanlaajuisessa ilmastonmuutosarvioinnissa

Aiemmin tänä vuonna Elo sijoittui kansainvälisen ilmastojärjestön AODP:n arvioinnissa parhaaseen AAA-kategoriaan ja oli sijalla 10 maailmanlaajuisesti 500 sijoittajasta. AODP:n arvion mukaan Elo on maailmanlaajuisesti parhaan kolmen prosentin joukossa ilmastonmuutoksen huomioimisessa sijoitustoiminnassaan. Tämän sarjan sijoittajat ovat osoittaneet parasta suoriutumista kaikilla osa-alueilla ilmastonmuutoksen huomioimisessa.

– Sijoituksemme parani merkittävästi viime vuodesta, jolloin Elo oli suomalaisista sijoittajista paras. Arvioitavina osa-alueina ovat ilmastonmuutosstrategia, ilmastoriskien hallinta sekä asetetut mittarit ja tavoitteet. Elo pärjäsi kaikissa osa-alueissa todella hyvin. Erityisen hyvin Elo sijoittui tavoitteiden ja mittareiden asettamisessa, missä olimme sijalla 6 maailmanlaajuisessa vertailussa, Elon arvopaperijohtaja Jonna Ryhänen kertoo.

AODP (Asset Owners Disclosure Project) on itsenäinen voittoa tavoittelematon organisaatio, joka arvioi vuosittain maailman 500 suurinta sijoittajaa niiden ilmastonmuutoksen riskeihin ja mahdollisuuksiin varautumisen perusteella. Kärkipaikoilla selvityksessä oli sijoittajia Australiasta, Iso-Britanniasta, Yhdysvalloista ja Hollannista.

Elon arvopaperijohtaja Jonna Ryhänen, puh. 020 703 5707

WWF: Suomalaiset eläkeyhtiöt eurooppalaista kärkeä ilmastonmuutoksen torjunnassa

Elon ilmastostrategia

2degrees-investing.org

Asset Owners Disclosure Project

Taustatietoja:

Tutkimuksessa käytetyn 2°C portfolio assessmentin metodologian on kehittänyt ajatushautomo 2° Investing Initiative. Metodologia on Euroopan komission rahoittama ja siinä ovat olleet mukana mm. WWF, CDP (ent. Climate Disclosure Project), Climate Bonds Initiative ja Zürichin yliopisto. Tutkimuksessa on hyödynnetty kansainvälisen energiajärjestön (International Energy Agency, IEA) tekemiä ilmastonmuutosskenaarioita. Tutkimuksessa oli mukana 80 merkittävää sijoittajaa Euroopassa, joiden joukosta 5 maan sijoittajia analysoitiin.

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Elo on Suomen suosituin työeläkeyhtiö: vastaamme lähes 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 220 000 eläkkeensaajan eläkkeistä sekä 21,5 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Vertaispalautteella selvä vaikutus luokan ilmapiiriin8.7.2017 10:15Tiedote

Oppilaiden positiivinen vuorovaikutus, hyvä luokkahenki ja kiusaamisen vähentäminen ovat työeläkeyhtiö Elon tavoitteena, kun se tarjoaa sadan suomalaisen koululuokan käyttöön vuodeksi Mightifier-sovelluksen. Suomessa kehitetyn sovelluksen avulla oppilaat antavat positiivista palautetta toisilleen säännöllisesti osana luokan normaalia arkea. Koulupäivästä palautteenanto vie viikossa kerran tai kaksi kertaa kymmenen minuuttia.

Robotit töihin työeläkeyhtiössä6.7.2017 09:10Tiedote

Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen työeläkealalla ei ole pelkkää tulevaisuutta. Työeläkeyhtiö Elossa ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen eri liiketoimintaprosesseissa on edennyt kokeiluvaiheesta käyttöönottoon. Vuoden alussa Elossa kartoitettiin mahdollisia sovelluskohteita ohjelmistorobotiikalle. Vaikka kartoitus kattoi vain noin puolet Elon liiketoimintaprosesseista, löytyi tuloksena jo useita kymmeniä osaprosesseja, joihin robotiikkaa voitaisiin soveltaa. Keväällä näistä valittiin ensimmäiseen kokeiluun kolme vakuuttamisen osaprosessia ja kokeilua on tarkoitus laajentaa syksyllä. - Käytännössä robotti hakee tietoa eri lähteistä ja järjestelmistä ja aktivoi tiedonkeruun jälkeen toimintoja, kuten kirjeitä asiakkaille, kertoo kehityspäällikkö Jari Torppa. Robotit hoitamaan toistuvia ja tarkkuutta vaativia tehtäviä Kokeilu osoitti, että robotiikka soveltuu liiketoimintaprosessien automatisointiin ja Elon IT-ympäristöön. Työeläkeyhtiössä on käytössä lukuisa määrä erilaisia järjestelmiä ja

Elon, AP1:n ja Trevianin yhteisyritys Agore Kiinteistöt on aloittanut toimintansa1.6.2017 15:30Tiedote

Keskinäisen Työeläkevakuutusyhtiö Elon, Ruotsin valtion eläkerahasto Första AP-fondenin (AP1) ja Trevian Asset Management Oy:n yhteisyritys Agore Kiinteistöt Ky on aloittanut toimintansa. Yhtiö on 31.5.2017 tehdyllä kaupalla ostanut Elolta kymmenen liikekiinteistöä käsittävän portfolion, jonka arvo on noin 160 miljoonaa euroa. Kiinteistöt sijaitsevat kahdeksassa suomalaisessa kaupungissa muun muassa Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Salkun yhteenlaskettu vuokrattava pinta-ala on yli 100 000 m2.