Tutkimus: Päivittäistavarakauppa jatkaa vastuullisimpana toimialana
Suomalaiset arvioivat jälleen päivittäistavarakaupan parhaiten yhteiskuntavastuuta kantavaksi toimialaksi YouGov-tutkimusyrityksen kyselytutkimuksessa. Yhteiskuntavastuuta kartoittavassa tutkimuksessa on mukava elinkeinoelämän 11 toimialaa ja se tehtiin nyt kahdeksannen kerran.
Tutkimuksessa toimialojen vastuullisuutta arvioidaan työllisyyden, työhyvinvoinnin, tuote- ja palvelulaadun, kansantalouden, ympäristön sekä sukupuolten välisen tasa-arvon näkökulmista. Kansantalouden osalta arvioidaan vastuullisuutta kotimaan investointien ja veronmaksun kannalta. Osa-alueiden tulosten perusteella lasketaan yhteiskuntavastuun kokonaisindeksi.
Päivittäistavarakauppa jatkoi kokonaisindeksillä mitattuna yhteiskuntavastuuindeksin ykkösenä ja erottui muihin toimialoihin nähden selkeällä tai melko selkeällä erolla. Kuluttajat arvioivat päivittäistavarakaupan ensimmäiseksi työllisyys-, verojenmaksu- ja tasa-arvovastuiden osa-alueilla.
– On ilahduttavaa, että suomalaiset rankkasivat päivittäistavarakaupan jälleen vastuullisimmaksi toimialaksi. Yrityksissämme tehtävä vastuullisuustyö ja sen jatkuva kehittäminen näkyy tutkimuksessa entisestään parantuneena tuloksena. On hienoa, että kuluttajat arvostavat yritystemme tekemää työtä. Päivittäistavarakaupalla on suuri merkitys suomalaisten elämässä. Haluamme jatkossakin olla rakentamassa kaikille sujuvampaa arkea sekä tarjota tuotteita ja palveluita yhä monipuolisemmin. Esimerkiksi alkoholilain kokonaisuudistus on viety kaupoissa käytäntöön vastuullisesti, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Päivittäistavarakauppa on yhteiskunnan kannalta merkittävä toimiala. Päivittäistavarakaupan ja Foodservice-tukkukaupan yritykset työllistävät suoraan noin 65 000 työntekijää ja investoivat vuosittain satoja miljoonia euroja Suomeen. Kaupan palvelutaso ja elintarvikkeiden turvallisuus ovat Suomessa korkealla tasolla ja esimerkiksi ympäristöystävällisen toiminnan kehittämiseen ja ruokahävikin torjuntaan panostetaan paljon. Suomalaiset tunnistavat kaupan merkityksen koko maan asuttavuuden säilymisessä ja huoltovarmuuden turvaamisessa.
Toimialojen yhteiskuntavastuututkimus on toteutettu aiemmin vastaavana ajankohtana vuosina 2012–2018. Kyselytutkimusta varten haastateltiin marras-joulukuussa 2019 sähköisellä lomakkeella yhteensä 1001 täysi-ikäistä suomalaista iän (18v+), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan edustavalla otoksella YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa.
Tutkimuksessa vuonna 2019 mukana olleet toimialat:
1. Apteekit
2. Elintarviketeollisuusyritykset
3. Energiayhtiöt
4. Finanssisektori
5. Kemianteollisuusyritykset
6. Kuljetusalan yritykset
7. Lääketeollisuusyritykset
8. Metsäteollisuusyritykset
9. Päivittäistavarakaupat
10. Rakennusalan yritykset
11. Teknologiateollisuusyritykset
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja tutkimuksesta:
Ville Haikola, Sales Questor Oy (YouGovin Suomen edustaja), puh. 040 772 2651
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, puh. 0400 688 708
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry
Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?5.5.2021 06:09:09 EEST | Tiedote
Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).
Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla28.3.2021 09:50:00 EEST | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.
Rakasta joka murua: Ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu kunniaan kaupassa ja kotona1.3.2021 07:10:00 EET | Tiedote
Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat päivittäistavarakaupan arkea. Tällä viikolla kaupan työtä näissä asioissa nostetaan esiin osana Rakasta joka murua -kampanjaa. Kampanjan tavoitteena on kannustaa toimiin, joilla hillitään hävikkiä ja parannetaan biojätteen lajittelua.
Koronavuonna 2020 vihannekset valloittivat ostoskorin5.2.2021 00:30:00 EET | Tiedote
Poikkeuksellinen vuosi veti ruokakaupan myynnin jyrkkään nousuun. Eniten kasvoi vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa kiivaaseen tahtiin.
Vältä ruuhkahuiput, hoida joulun hankinnat hyvissä ajoin27.11.2020 05:30:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset toivovat, että kuluttajat jakaisivat jouluostostensa teon pidemmälle ajalle. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi heikkenevästä koronatilanteesta huolimatta.