Tutkimus paljastaa: näin pääkaupunkiseudulla vietetään terassikesää
HOK-Elannon ja Sokotelintuore terassitutkimus* selvitti, millaisilla terasseilla pääkaupunkiseudulla viihdytään ja mitä niiden tarjonnalta toivotaan. Terassimieltymyksiin lukeutuvat muun muassa aurinko, ystävät, kaunis miljöö, olut sekä mahdollisuus ruokailuun - myös cocktailit ja mocktailit maistuvat. S-ryhmällä on pääkaupunkiseudulla ja sen lähikunnissa yhteensänoin 60 terassia, joten valikoimaa riittää monenlaiseen tarpeeseen ja toiveeseen.
- Halusimme selvittää, mitä asiakkaamme terasseissa erityisesti arvostavat, jotta voimme parhaalla mahdollisella tavalla vastata heidän toiveisiinsa. Runsaalla terassivalikoimallamme meillä on kaikki edellytykset tarjota juuri asiakkaidemme näköinen ja makuinen terassikesä, toteaa HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Henriikka Puolanne.
Enemmistö kyselyn vastaajista arvostaa kesäterasseja, joita auringonsäteet lämmittävät pitkälle iltaan, mutta myös varjoisille terasseille on kysyjänsä. Auringon lisäksi toivelistan kärjessä terassia valittaessa ovat kaunis ympäristö ja kätevä sijainti sekä hyvät puitteet oman porukan kanssa seurusteluun. Myös mahdollisuus ruokailuun nousee merkitykselliseksi valintatekijäksi: enemmistö pitää tapas-tyylisistä pikkuannoksista, mutta moni kaipaa terassilla myös runsaampaa vatsantäytettä.
- Terassiruokailun ystäville voimme iloksemme kertoa, että legendaarinen Tornin piha tekee paluun. Siellä saa tilata ruokaa Tornin OR-ravintolan kehutusta keittiöstä ja samalla se vastaa varjoisammasta terassista pitävän tarpeisiin. Livemusaakin on luvassa! Lisäksi ravintola 10. Kerroksen valtavan suosittu ja aurinkoinen kattoterassi saa lisätilaa, kun avaamme kokonaan uuden After Work Terracen Postikadun puolelle. Siellä mahtuu siis entistä paremmin nauttimaan juomista Helsingin kattojen yllä, paljastaa Sokotelin ravintolaliiketoiminnan johtaja Petra Wikstöm.
- Kappelin terassille kannattaa suunnistaa kokopäivän auringon ja ainutlaatuisen puistomiljöön perässä. Mummotunnelin terasseilla on luvassa ulkoilmajuhlia monipuolisten esiintyjien tahtiin. Tämän kesän uutuutena käynnistyvät kesäkuun alussa Retro Dance-torstait, joiden esiintyjäkattaukseen lukeutuvat muun muassa Rednex ja Solid Base, Puolanne lisää.
Terassit edustavat kesää parhaimmillaan: rentoutumista, olosta nauttimista, makunautintoja ja ajan viettoa läheisten ihmisten kanssa. Kyselyn mukaan monen askel suuntaa terasseille sekä viihtymään pidempään, että lyhyesti piipahtamaan esimerkiksi ostosten lomassa. Terasseilla käydäänkin pääkaupunkiseudulla kesäisin ahkerasti, sillä 30 % vastaajista käy niillä vähintään kerran kahdessa viikossa, alle 34-vuotiaista jopa 42 %.
Olut on ykkösjuoma – nuorille alkoholittomat vaihtoehdot tärkeitä
Vastaajien keskuudessa olut on terassijuomista selkeästi suosituin. Viinit, siideri ja lonkero tulevat tasaväkisinä kakkosina. Alkoholittomat vaihtoehdot nousevat juomasekoituksia suositummaksi.
- Erityisen laaja olutvalikoima meiltä löytyy Kaislasta– itse asiassa senolutvalikoima on koko Suomen laajin sen lähes 250 vaihtoehdollaan. Alkoholittomien vaihtoehtojen suosion kasvaessa olemme halunneet tuoda uusia mocktaileja tarjolle. Uutuutena lanseerasimme kesäksi esimerkiksi raikkaat Virgin Ginger Rogers- ja Virgin Sea Breeze-mocktailit. Meille on tärkeää muokata valikoimaamme asiakkaidemme toiveiden mukaisesti, sanoo Puolanne.
Vapun terassitarjonta:
https://www.raflaamo.fi/fi/terassit-helsinki
Tuloksia terassitutkimuksesta:
- Vastaajia 1010 henkilöä, joista 60 % naisia ja 40 % miehiä
- Enemmistön mielestä terassikesä alkaa heti, kun aurinko lämmittää sopivasti, yksittäisistä ajankohdista vappu on kaikista suosituin
- 30 % vastaajista käy terasseilla vähintään kerran kahdessa viikossa, alle 34 vuotiaista jopa 42 %.
- Kesäpäivästä nauttiminen, rentoutuminen ja ystäväporukan tapaamiset ovat tärkeimmät syyt terasseilla käymiseen.
- Valintakriteereistä tärkeimpiä ovat hyvä sijainti, kaunis miljöö, aurinko ja hyvät puitteet seurusteluun. Myös ruokatarjoilu nousee tärkeäksi.
- Alkoholijuomat ovat yleisesti alkoholittomia suositumpia - alkoholittomat juomat nousevat kuitenkin juomasekoituksia suositummaksi. Tämä korostuu erityisesti nuoremmilla vastaajilla.
- Olut on 62 %:lle miehistä suosikkijuoma.
*Lähde: HOK-Elannon ja Sokotelin asiakastutkimus: Terassikesä 2023, 2-3/2023, vastaajamäärä 1010, Feelback Group
Yhteyshenkilöt
HOK-Elannon viestintäMediapuhelin
Puh:010 766 0590viestinta.hok-elanto@sok.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.
Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo
Hyvikkihevi ja hyvikkileipä rantautuvat Prismoihin – HOK-Elanto vauhdittaa taistelua ruokahävikkiä vastaan19.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elannon Prismoissa myydään maaliskuusta alkaen Hyvikkiheviä ja Hyvikkileipää. Syömäkelpoisia, hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä, vihanneksia ja leipomotuotteita myydään hyvikkilaatikoissa kahden euron hintaan. Tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä yhdessä asiakkaiden kanssa.
Prisma Iso Omenan uudistus päätökseen18.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Reilun kahden kuukauden mittainen uudistus Prisma Isossa Omenassa on valmistumassa. Myymälän kruununjalokivinä toimivat etenkin upea uudistettu makeisosasto sekä Ruokatorin valmisruokavalikoima, josta jatkossa saa niin valmiiksi pakattuja annoksia kuin kotimaisia wingsejäkin. Uudistunutta myymälää juhlitaan 21.3. alkaen.
Kysely: Suomalaiset haluavat lisätä kierrätysvaatteiden ostamista – Sokos ja Emmy avaavat second hand -osastot Helsinkiin11.3.2024 09:34:26 EET | Tiedote
Tavarataloketju Sokos ja Emmy avaavat yhdessä kierrätysvaateosastot Helsingin Sokokselle 18.3. Sokoksen ja Emmyn yhteistyön tavoitteena on tuoda kestävän kuluttamisen mahdollisuudet lähelle arjen asiointia ja madaltaa kynnystä kestävien kulutusvalintojen tekoon.
Ravintolatasoinen kebab rantautuu S-market Rediin6.3.2024 13:58:29 EET | Tiedote
HOK-Elanto lanseeraa uuden kebabbuffetin, Kebabkioskin, S-market Rediin. Kebabkioskissa on tarjolla ravintolatasoista, valmista kebabia erilaisine lisukkeineen ja kastikkeineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme