Tutkimus paljasti pohjoissuomalaiset suoranaisiksi tarjoushaukoiksi

Tarjoukset ja edulliset hinnat ovat tärkeä tekijä määritettäessä pohjoissuomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymistä, selviää Fonectan tekemästä tutkimuksesta. Toisaalta myös laatua arvostetaan ja siitä ollaan valmiita maksamaan.

36 % pohjoissuomalaisista kertoo hyödyntävänsä tarjouksia ja ostavansa aina mahdollisimman edullisesti. Muuhun Suomeen verrattuna tarjousten perässä ”juokseminen” korostuu pohjoisessa selkeästi – vain 9 % pohjoissuomalaisista ei kerro tarjousten ja edullisuuden vaikuttavan ostokäyttäytymiseensä.

Samalla kuitenkin pohjoissuomalaisten laatutietoisuus korostuu tuloksissa: laatua arvostetaan ja siitä ollaan myös valmiita maksamaan, kertoo 79 % pohjoissuomalaisista vastaajista, mikä on suhteellisesti eniten verrattuna muiden alueiden vastaajiin.

Suoranaisiksi heräteostosten tekijöiksi pohjoissuomalaiset eivät taas profiloidu: vain 24 % heistä kertoo tekevänsä usein ostoksia hetken mielijohteesta kun vastaava luku esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on 33 %. Tämän lisäksi pohjoisessa annetaan muuta Suomea enemmän arvoa asiantuntevalle tiedolle ostopäätösten yhteydessä.

Asiantuntevan tiedon lisäksi erilaisten vaihtoehtojen vertailu ennen ostopäätöstä korostuu pohjoissuomalaisten keskuudessa verrattuna muuhun Suomeen. Jopa 92 % pohjoissuomalaisista vastaajista kertoo väitteen ”vertailen mielelläni eri vaihtoehtoja ennen ostamista” kuvaavan ostokäyttäytymistään.

”Pohjoissuomalaiset profiloituvat kuluttajasegmentointi-tutkimuksessamme ”laatutietoisiksi tarjoushaukoiksi”, niin erikoiselta kuin se kuulostaakin. Laadusta ollaan tarvittaessa valmiita maksamaan, mutta myös hyviä tarjouksia ja edullisia hintoja arvostetaan”, summaa Fonectan asiakasymmärryspäällikkö Annukka Toivanen tutkimuksen tuloksia.

Tulokset käyvät ilmi Fonectan ja Red Noten vuonna 2014 tekemästä suomalaisten asenteita ja käyttäytymistä luotaavasta tutkimuksesta, jossa oli 1 708 vastaajaa.

Annukka Toivanen, asiakasymmärryspäällikkö, Fonecta, p. 040 7002 585, annukka.toivanen@fonecta.com