Tutkimus: palkka nousi keskiöön työnhaussa – työnhakijat vaativat avoimuutta

Duunitori tutki työnhakua Suomessa ja havaitsi, että palkka on entistä merkittävämpi työntö- ja vetovoima työmarkkinoilla.
Duunitori tutkii vuosittain rekrytointialan ja työnhaun trendejä.

Duunitorin tuoreen työnhakijatutkimuksen mukaan palkka on noussut varsinaisen työnkuvan jälkeen toiseksi tärkeimmäksi tiedoksi, kun hakija päättää hakea töitä. Nyt jo 57 prosenttia työnhakijoista ajattelee palkan olevan tärkein tieto työnhaussa. Vuonna 2020 tehdyssä tutkimuksessa näin ajatteli 47 prosenttia vastaajista.

Samaan aikaan palkka on noussut johtamisen jälkeen toiseksi merkittävimmäksi tyytymättömyyden aiheuttajaksi. Nykyiseen työhönsä tyytymättömistä 41 prosenttia ilmoittaa syyksi liian pienen palkan. Duunitorin edellisessä työnhakijatutkimuksessa vain 24 prosenttia ilmoitti palkan olevan syynä työnhakuun.

”Tulosten valossa on perusteltua sanoa, että palkka on tällä hetkellä tärkein yksittäinen tekijä, joka aiheuttaa sekä veto- että työntövoimaa työelämässä”, toteaa Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Niko Pikkuaho.

Syitä hurjan nousun taustalla ovat todennäköisesti ainakin laukkaava inflaatio sekä epävarmuus taloudesta ja maailmantilanteesta. Esimerkiksi Tilastokeskuksen kuluttajien luottamusindikaattori saavutti syyskuussa pohjanoteerauksensa. Myös kuluttajien näkemykset omasta taloudestaan olivat mittaushistorian synkimmät.

”On ymmärrettävää, että katse kääntyy palkkaan, kun bensapumpulla, ruokakaupassa ja sähkölaskussa eurot juoksevat kiihtyvällä tahdilla silmissä. Nyt on selvästi tultu pisteeseen, jossa yhä useammat ihmiset toteavat tai vähintäänkin pelkäävät, että nykyinen palkka ei riitä”, Pikkuaho pohtii.

Tutkimuksesta paistaa ylipäätään silmään työnhakijoiden ja työntekijöiden kova arvostus perusasioita kohtaan.

”Työtehtäviä, palkkaa ja sijaintia pitää tärkeänä vähintään puolet, kun taas työnantajan arvoja esimerkiksi vain 16 prosenttia. Avointen työtehtävien kuorruttaminen kermavaahdolla on tehotonta, jos perusasiat eivät ole kunnossa.”

Hakijat kaipaavat lisää tietoa palkasta

Työnhakijatutkimuksesta käy myös ilmi, että hakijat toivovat palkan selkeämmin näkyville rekrytoinnissa. Kolmannes työnhakijoista kokee epäselvän palkkatiedon tai palkasta sopimisen turhauttavaksi ja ongelmalliseksi.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, millaisen viestin työnhakijat haluaisivat lähettää työnantajille.

”Vastauksissa painottuivat selvästi eniten avoimuuteen liittyvät teemat. Avoimuutta kaivataan palkkaan, työnkuvan avaamiseen ja rekrytointiprosessiin yleisesti. Duunitorilla on huomattu sama: työnhakijat peräänkuuluttavat usein avoimen tehtävän palkkatietoa, mikäli sitä ei kerrota ilmoituksessa”, Pikkuaho kertoo.

Palkan merkityksen korostuminen näkyy myös Duunitorin datassa: palkkatiedon sisältäviä työpaikkailmoituksia avataan noin tuplasti enemmän kuin muita ilmoituksia.

Duunitori Oy selvittää vuosittain työnhaun nykytilaa ja trendejä Suomessa. Työnhakua käsittelevä tutkimus toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2020 ja toisen kerran nyt vuonna 2022. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää 18–64-vuotiaiden suomalaisten kokemuksia työnhausta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Taloustutkimus Oy:n kanssa ja se on osa Duunitorin Kansallista rekrytointitutkimusta. Tutkimuksen tiedonkeruu tapahtui 29.8.–13.9.2022, ja siihen osallistui 3 596 suomalaista.

Duunitori tutkii vuosittain rekrytointialan ja työnhaun trendejä.
Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Niko Pikkuaho
Duunitorin johtava työnantajakuva- ja strategiakonsultti Lauri Vaisto