Tutkimus: Parempaa musiikkia, kiinnostavampia uutisia? Suosittelujärjestelmät kaipaavat käyttäjän aktiivisempaa vuorovaikutusta – ”On aika siirtyä algoritmiuupumuksesta yhteistyöhön”

Jaa
Solita ja Alice Labs julkistivat tänään kansainvälisen tutkimuksen, joka porautuu tekoälypohjaisten suosittelujärjestelmien ja käyttäjän suhteeseen. Viidessä maassa toteutettu tutkimus on osa kaksivuotista Everyday AI -hanketta, jossa oli myös mukana kaksi suurta suoratoistopalvelua, kotimaasta YLE. Tulokset kyseenalaistavat käyttäjän nykyisen roolin passiivisena vastaanottajana. Raportti suosittelee koneen ja ihmisen luovempaa yhteistyötä tarjoamalla käyttäjille monipuolisempia vuorovaikutustapoja.

Strategiseen kuluttajaymmärrykseen ja digitaalisten palveluiden kehitykseen erikoistuneiden Alice Labsin ja Solitan tutkimusraportti keskittyy erityisesti mobiili- ja verkkouutisten, sekä musiikki- ja videostriimauksen suosittelujärjestelmiin. Tutkimustulokset pohjautuvat 60:een suoratoistopalveluiden käyttäjien syvähaastatteluun USA:ssa, Kiinassa, Hollannissa, Intiassa ja Suomessa vuosien 2020–2021 aikana. Alice Labs toteutti tutkimuksen yhteistyössä Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen kanssa ja sitä rahoitti Liikesivistysrahasto.

Suosittelujärjestelmien kehitys jatkuu

Tämän hetken tekoälypohjaiset suosittelujärjestelmät pyrkivät pitkälti rakentamaan suosituksensa autonomisesti käyttäjän käyttäytymisen perusteella. Tutkijat muistuttavat, että tämä voi kuitenkin johtaa paikkansapitämättömiin johtopäätöksiin, koska sekä käyttökonteksti että käyttäjien odotukset muuttuvat taajaan.

Haastatteluihin perustuva tutkimus esittelee neljä tyypillistä tilannetta, joissa nykyisten suosittelujärjestelmien ja käyttäjien välille syntyy ratkaisematon jännite: 

  1. Käyttäjä, jonka toiveissa tapahtuu äkillinen muutos, turhautuu, kun suosittelut eivät reagoi muutokseen. 
  2. Käyttäjä, joka seuraa syvällisesti tiettyä aihepiiriä, pettyy, koska hänen suosituksensa eivät kehity kasvavan tietämyksen tahdissa.  
  3. Käyttäjä haluaa pureutua häntä kiinnostavaan seikkaan, mutta kokee suosittelujärjestelmän käyttämät luokittelut rajoittaviksi. 
  4. Käyttäjä haluaa löytää toisenlaista sisältöä kuin tavallisesti eikä suosittelujärjestelmä tarjoa oikeanlaista apua.

”Henkilökohtaisille suositteluille asetut odotukset vaihtelevat riippuen käyttäjän senhetkisistä mielihaluista, vireystilasta ja käyttökontekstista. Kun juopa tarjottujen suositusten ja käyttäjän todellisten odotusten välille kasvaa käyttäjän näkökulmasta liian isoksi, käyttäjän ja suosittelujärjestelmän välille muodostuu jännite. Tätä jännitettä täysin autonomisesti toimivan järjestelmän on usein erittäin vaikeaa ratkaista, kuvaa tutkija Kirsi Hantula Alice Labsista.


Tekoäly ja suositukset: algoritmiuupumuksesta yhteistyöhön 

Sen sijaan, että suosittelujärjestelmistä pyritään rakentamaan kaiken kattavia autonomisia järjestelmiä, tutkijoiden suositus onkin tarjota käyttäjille jatkossa aiempaa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omiin suositteluihinsa.

“Tulokset kyseenalaistavat nykyisen ajattelutavan, jossa käyttäjän rooli on passiivinen vastaanottaja, ja osoittavat tien kohti uutta tapaa ajatella suosittelun ja käyttäjän luovaa vuorovaikutusta. Uuden ymmärryksen valossa voidaan rakentaa suositteluja, jotka vastaavat paljon nykyistä rikkaammin inhimillisiin tarpeisiin”, uskoo Solitan Insight Lead Antti Rannisto.

Raportti tarjoilee useita ehdotuksia tulevaisuuden suosittelujärjestelmien kehittämiseen. Lataa koko raportti täältä 



LISÄTIETOJA

Alice Labs, johtava tutkija Kirsi Hantula, p. +358 45 670 5523 kirsi.hantula@alice-labs.com 

Solita, Insight Lead Antti Rannisto, p. +358 40 504 7196 antti.rannisto@solita.fi




Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Manifesto Oy
Viestintätoimisto Manifesto Oy
Salomonkatu 17 B (Autotalo, 12. krs)
00100 Helsinki

https://www.manifesto.fi

Olemme kokenut ja sitoutunut viestintätoimisto, joka kuuntelee asiakasta ja saa tuloksia aikaiseksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Virta Financial Timesin Euroopan nopeimmin kasvavien yritysten joukossa 4. kerran peräkkäin – Tech Tourin arvioimana yksi seuraavista teknologiajäteistä6.3.2023 15:41:49 EET | Tiedote

Suomalainen sähköautojen latauspalveluyritys Virta (Liikennevirta) ylsi Financial Timesin FT 1000 -listalla Euroopan nopeimmin kasvavien yritysten joukkoon neljättä kertaa peräkkäin. Vuosittainen, nyt seitsemättä kertaa ilmestyvä raportti julkaistiin 1. maaliskuuta. Tutkimusyhtiö Statistan kanssa laaditussa rankingissa listataan eurooppalaiset yritykset, jotka saavuttivat liikevaihdon korkeimman vuotuisen kasvuvauhdin vuosien 2018 ja 2021 välillä. Virta oli Euroopan nopeimmin kasvava yritys, joka tarjoaa alustoja sähköautojen lataamiseen. Huomionarvoista on, että Virta kuuluu niihin harvinaisiin 65 yritykseen, jotka ovat päässeet FT 1000 -listalle neljä kertaa peräkkäin. Vuosina 2015–2022 Virran CAGR on ollut 90 %. Virran kasvu jatkui viime vuonna vahvana ja yhtiö saavutti alustavien tilintarkastamattomien tilinpäätöstietojen mukaan 112 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun. FT 1000:n lisäksi Virta pääsi 22. helmikuuta julkaistulle Tech Tour Growth50-listalle. Kahdeksannessa vuosittaisessa

Talvikeli heikentää jätepisteiden turvallisuutta – 8 vinkkiä turvallisempaan jätepisteeseen8.2.2023 08:59:27 EET | Tiedote

Liukkaat pinnat, kinostuva lumi ja pimeys ovat kolmikko, joka tekee jäteautonkuljettajien työympäristöstä talvisin tavallista riskialttiimman. Työtapaturmia ja onnettomuuksia pystytään taklaamaan pitämällä jätepisteet ja reitit hyvässä kunnossa. Jäteautonkuljettajalle turvallinen jätepiste on turvallinen myös asukkaalle ja jätepisteen käyttäjälle itselleen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme