Jyväskylän yliopisto

Tutkimus pienten lasten digilaitteiden käytöstä alkamassa

Jaa

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan lokakuussa käynnistyvässä tutkimuksessa selvitetään digilaitteiden käytön ja liikkumisen yhteyksiä 2–6-vuotiailla lapsilla. Syntyjäänkö diginatiivi? -tutkimuksessa kerätään tietoa päiväkotilasten vanhemmilta ympäri Suomen.

Uudessa tutkimuksessa selvitetään, miten lapset käyttävät erilaisia digitaalisia laitteita.
Uudessa tutkimuksessa selvitetään, miten lapset käyttävät erilaisia digitaalisia laitteita.

Tutkimuksessa selvitetään, missä iässä ja mihin tarkoitukseen lapset käyttävät erilaisia digitaalisia laitteita. Lisäksi tutkitaan vanhempien käsityksiä ja huolenaiheita laitteiden käytön vaikutuksista lasten liikkumiseen, terveyteen ja hyvinvointiin.

- Tutkimus lisää ymmärrystä suomalaisten pikkulasten liikkumisen, liikunnallisen elämäntavan ja hyvinvoinnin kannalta tärkeistä asioista. Niihin kuuluvat esimerkiksi digilaitteiden ja digimedian käytön erot eri väestöryhmissä, toinen hankkeen vastuullisista johtajista, yliopistotutkija Arja Sääkslahti kertoo. 

Tutkimuksessa myös verrataan suomalaislasten ruutuaikaa kansainvälisiin suosituksiin.

Tietoa kerätään kyselyllä kolmena peräkkäisenä syksynä. Kyselyyn kutsutaan vastaamaan tuhansia päiväkotilasten vanhempia ympäri maan.

- Olemme lähiviikkoina yhteydessä tutkimusotokseen valikoituneisiin kuntiin ja sitä kautta päiväkoteihin ympäri Suomen. Näin voimme tavoittaa parhaiten pienten lasten vanhempia myös eri kieli- ja kulttuuritaustoista, yliopistonlehtori Hanna Vehmas kertoo. Vehmas on toinen hankkeen vastuullisista johtajista. 

Tutkimus on osa kansainvälistä, monitieteistä tutkimushanketta International Ipreschooler Surveillance Study Among Asians and otheRs (IISSAAR): a comparison of screen media use among preschool children in Asia and elsewhere. Kansainvälistä tutkimushanketta koordinoi Singaporen Nanyang Technological Universityn National Institute of Education. Hankkeessa on mukana yli 20 Aasian ja Euroopan maata, ja hanke tuottaa myös kansainvälistä vertailutietoa lasten digimedian käytöstä.

Suomen tutkimusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

yliopistotutkija Arja Sääkslahti, arja.saakslahti@jyu.fi, 040 805 3974
yliopistonlehtori Hanna Vehmas, hanna.m.vehmas@jyu.fi, 040 805 3977
tutkijatohtori Elina Hasanen, elina.hasanen@jyu.fi, 040 626 2184
tiedottaja Martta Walker, martta.a.walker@jyu.fi, 040 805 4717
tutkimuksen verkkosivut: www.jyu.fi/sport/fi/tutkimus/hankkeet/syntyjaanko-diginatiivi

liikuntatieteellinen tiedekunta: www.jyu.fi/sport
Twitter: jyu.fi/sport Facebook: @jyusport

Kuvat

Uudessa tutkimuksessa selvitetään, miten lapset käyttävät erilaisia digitaalisia laitteita.
Uudessa tutkimuksessa selvitetään, miten lapset käyttävät erilaisia digitaalisia laitteita.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 17.9.2020: Kun kirjaimet vaihtuvat – Tutkimus lukutaidosta kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä konson kielessä Etiopiassa9.7.2020 13:40:25 EESTTiedote

FM Aija Katriina Ahlberg tutkii väitöksessään luku- ja kirjoitustaidon oppimista kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä. Tulokset osoittavat kirjainmerkkien tärkeän roolin siinä, miten lukija hahmottaa kielen äännerakenteita. Tutkimus toteutettiin Lounais-Etiopiassa konson kieltä puhuvien aikuisten parissa, mutta tutkimuksen tuloksilla on annettavaa myös maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetukseen Suomessa.

Väitös 14.8.2020: Mitä silmämme kokevat? Uusi tulkinta Merleau-Pontyn ruumiinfenomenologiasta (Yli-Tepsa)9.7.2020 11:29:20 EESTTiedote

Kun havaitaan kohde, nähdään vaikkapa sohva, katseen on jo täytynyt tarkentua siihen. Huomion kiinnittämistä on luontevaa kuvailla aivoissa tapahtuvana prosessina, joka säätelee silmien liikettä. Entä jos prosessia pitää kuvailla kokemuksellisesti? Mitä koetaan ennen kuin varsinaisesti havaitaan, vai koetaanko mitään? Onko havaitsemista edeltävä katseen tarkentuminen ja huomion kiinnittyminen luonteeltaan tiedostamatonta, ja tapahtuuko havaitsemisessa siirtymä tiedostumattomasta tietoiseen?

Vertailu osoitti: suomalaisten yksinolo lisääntynyt8.7.2020 10:06:30 EESTTiedote

Koronan aikana on huomattu yksinolon lisääntyminen. Suomalaisten sosiaalinen etäisyys on tutkimusten mukaan muuttunut tosin jo aiemmin. Jyväskylän yliopiston tutkijaryhmä on tarkastellut ajankäyttöaineistojen avulla sosiaalisen vuorovaikutuksen muutosta 1980-luvulta 2010-luvulle. Ryhmä osallistui myös kansainväliseen tutkimukseen, jossa vertailtiin lasten ja nuorten ajankäyttöä Suomessa, Englannissa ja Espanjassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme