Tutkimus: Pk-yrityksillä vain laimeita kasvutavoitteita – lähes 40 % hakee kasvua jo markkinoilla olevista tuotteista ja palveluista

KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen. Kuva KPY/Markus Aspegren Ei julkaisurajoituksia.

Osuuskunta KPY selvitti suomalaisten pk-yritysten kasvutavoitteita, jotka ovat eri barometrien mukaan jo vuosia olleet varsin maltillisia. Vain noin kymmenesosa pk-yrityksistä tavoittelee vähintään 10 %:n liikevaihdon vuosittaista kasvua.

– Pientä liikevaihdon kasvua tavoittelevissa yrityksissä korostuu merkitsevästi tuonti- ja vientiliiketoiminnan puute. Sen sijaan toimialoista palvelualalla on keskimääräistä enemmän hyvin vahvaa liikevaihdon kasvua tavoittelevia yrityksiä. Tähän syynä lienevät poistetut koronarajoitukset ja myös pandemian kausivaihtelu, KPY:n toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen kertoo.

Vastanneista yritysjohtajista ja omistajista 8 % ei hae lainkaan kasvua seuraavan kolmen vuoden aikana. Toisaalta noin kolmasosa yrityksistä tavoittelee seuraaville kolmelle vuodelle jo selvästi voimakkaampaa eli 11–30 % liikevaihdon kasvua.

– Alhaisia kasvutavoitteita selittänee synkentyneet tulevaisuuden näkymät. Vaikka yrittäjien huolta ymmärränkin, kannustaisin heitä myös näkemään tilanteen yli. Uudistus- ja kasvuhaluttomuudella yrittäjä saattaa syöstä itsensä pitkäaikaiseen laskukauteen, Lehikoinen varoittaa.

Liikevaihdon kasvua tavoittelevista yrityksistä lähes kaksi viidestä hakee kasvua ensisijaisesti sellaisten uusien tuotteiden tai palveluiden kautta, joita kilpailijoilla jo on.

– Valitettavasti aika alhaiseksi eli kymmeneen prosenttiin jää niiden yritysten määrä, jotka uskovat saavansa kasvua täysin uusista tuotteista tai palveluista. Kansainvälistymiseen usko on selvästi vahvempaa ja sitä kautta kasvua hakee noin viidennes yrityksistä.

Helsinki-Uusimaan yrittäjät ovat tutkimuksen mukaan alueista kaikista positiivisimpia kasvun suhteen. Sen sijaan Pohjois- ja Itä-Suomen luvut yllättävät.

– Pohjois- ja Itä-Suomesta löytyy eniten yrityksiä, jotka ovat asettaneet kaikista kovimmat kasvutavoitteet seuraavalle kolmelle vuodelle. Peräti 14 % tavoittelee yli 30 % kasvulukuja. Toisaalta alueilla on myös eniten nollakasvun määrittäneitä yrityksiä eli 13 %, Lehikoinen sanoo.

KPY:n tilaama tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Business Telebus -monitilaajatutkimusta. Tutkimuksen vastaajina olivat 300 ensisijaisesti toimitusjohtajaa/yrittäjää/omistajaa ja toissijaisesti talousjohdon edustajaa. Kohderyhmänä oli 5 - 249 työllistävät yritykset kaikilta toimialoilta valtakunnallisesti (pl. Ahvenanmaa). Tiedonkeruu tehtiin 11.4.-19.4.2022.

Lisätiedot:

Anssi Lehikoinen, KPY-konsernin toimitusjohtaja
p. 050 328 2648, sähköposti anssi.lehikoinen(at)kpy.fi

KPY-konsernin toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen. Kuva: KPY/Markus Aspegren. Ei julkaisurajoituksia.

KPY etsii aktiivisesti omistuskohteita kotimaisesta yrityskentästä. KPY on arvopohjainen, suomalaista omistajuutta tukeva kumppani, joka sitoutuu omistusyhtiöidensä jatkuvaan kehittämiseen.

Ydintoimintomme jakautuvat kahteen toisiaan tukevaan strategiaan, KPY Momentum -strategiaan ja KPY Nova - strategiaan, joilla molemmilla on vahva keskinäinen synergia liike-elämänvoiman vauhdittajana. Molemmat luovat omalla toiminnallaan lisäarvoa toisilleen.

KPY ja LähiTapiola vähemmistöomistajiksi vauhdittamaan Gebwell Oy:n kasvutavoitteita22.6.2022 09:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Savossa Leppävirralla toimiva Gebwell Oy on ympäristöystävällisiä ja ekologisia lämmitys- ja jäähdytys-ratkaisuja toimittava yhtiö, jonka asiakkaita ovat LVI-urakoitsijat ja loppukäyttäjinä erityisesti suuret yrityskiinteistöt ja asunto-osakeyhtiöt. Vuonna 2006 perustettu Gebwell tavoittelee merkittävää roolia ympäristöystäväl-listen ratkaisuiden tuottajana energiamurroksessa, jossa tarve uusille fossiilittomille ratkaisuille on voimakkaassa kasvussa.

Voimatel Oy osaksi Enersense International Oyj:ta – KPY:stä yksi Enersensen suurimmista omistajista20.6.2022 12:11:39 EEST | Tiedote

Arvopohjainen monialakonserni KPY ja päästöttömien energiaratkaisuiden toteuttaja Enersense International Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaisesti Enersense hankkii KPY:n kriittiseen infrastruktuuriin ja energiapalveluihin erikoistuneen tytäryhtiö Voimatel Oy:n koko osakekannan osakevaihdolla. Kyseessä on merkittävä järjestely toimialalla, minkä vuoksi yrityskauppa on ehdollinen muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnälle. Yrityskaupan toteuttamiseksi Enersense International Oyj toteuttaa suunnatun osakeannin Osuuskunta KPY:lle. Osakevaihdon lisäksi Osuuskunta KPY tekee 2,2 miljoonan euron sijoituksen Enersenseen.

KPY vähemmistöomistajaksi Osuma Henkilöstöpalveluihin12.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kuopiolainen Osuma Henkilöstöpalvelut Oy on kasvanut kuudessa vuodessa yli 12 miljoonaa euroa vaihtavaksi henkilöstöalan arvostetuksi kumppaniksi. KPY:n omistuksen tuella yhtiö tähtää entistä vahvempaan kasvuun. KPY tulee yhtiön vähemmistöomistajaksi vajaan 30 prosentin omistajuudella. Tähtäimessä on pitkäaikainen kumppanuus ilman ennakkoon määritettyä exit-tavoitetta. KPY tuo Osumalle verkostoja, osaamista ja pääomia kasvun tueksi.