Saarioinen

Tutkimus: Saarioinen on suomalaisten mielestä ylivoimaisesti jouluisin elintarvikebrändi

Suosituimman joululaatikon tittelistä kilpailevat lanttu- ja porkkanalaatikko.

Jo vuodesta 1957 rakastettuja joulupöydän laatikkoruokia valmistanut Saarioinen on suomalaisten mielestä maan jouluisin elintarvikebrändi, kertoo yrityksen teettämä kyselytutkimus. Tämä ei ole mikään ihme, sillä herkullinen ruoka on perhekeskeisyyden ohella yksi joulun tärkeimmistä tekijöistä.

Saarioisen tutkimuksesta selvisi myös, että joululaatikot pitävät pintaansa yhtenä joulupöydän tärkeimmistä ruokalajeista. Suosituimman joululaatikon asemasta kisaavat lanttu- ja porkkanalaatikko. Tutkimuksen mukaan jopa 65 % suomalaisista vastaa ostavansa joululaatikot täysin tai ainakin osittain valmiina. Rosollia löytyy edelleen valtaosan (yli 50 %) joulupöydästä.

Joululaatikoilla on vahva symbolinen arvo, ja 42 % suomalaisista uskookin joulupöydän pysyvyyteen. Joulupöytään kuitenkin tuodaan mielellään myös uusia makuelämyksiä perinteisten rinnalle. Tulevaisuudessa esimerkiksi tuttujen joululaatikoiden tuunaus sekä kasvisvaihtoehtojen määrän kasvu näkyvät joulupöydässä. Saarioisen somekanavien joulukalenterissa jaetaan tänä vuonna maistuvia tuunausvinkkejä joulukuun jokaiselle päivälle.

“On ilo huomata, että Saarioinen tuo joulun suomalaisten koteihin. Joulun rakastetut klassikot ja lempiruoat herättävät henkiin ikimuistoiset lapsuuden joulut, mutta synnyttävät samalla myös uusia jouluperinteitä ja makumuistoja. Saarioisten joululaatikot valmistuvat tänäkin vuonna pienessä Sahalahden kylässä, kotimaisista lähitilojen raaka-aineista ja äitien perinteisiä reseptejä noudattaen. Aivan kuten kotona, mutta suuremmissa kattiloissa ja uuneissa. Tänäkin jouluna me myös lahjoitamme jouluruokia tuhansien suomalaisten joulupöytiin – se on reseptimme joulumieleen”, Saarioisen kuluttajakokemuksen johtaja Tia Yrjölä kertoo.

Saarioinen suosii tuotteidensa valmistuksessa parhaita, kotimaisia raaka-aineita, ja yritys tekee tiiviisti yhteistyötä kotimaisten vihannes- ja juurestoimittajien kanssa.

“Käytämme jouluruoissamme valtaosin kotimaisia vihanneksia ja juureksia, ja hyödynnämme ainoastaan suomalaisten toimittajien satokauden parhaimmistoa. Kotimaiset toimijat ovat meille tärkeitä yhteistyökumppaneita, sillä käyttämiemme kasvisten ja vihannesten kotimaisuusaste on noin 90 %”, Yrjölä jatkaa.

Joulun tunnelmointi ennakkoon näkyi viime vuonna myynnin kasvuna

Saarioisen teettämä tutkimus osoittaa, että vuoden 2020 joulu erottui selvästi aikaisemmista. Jopa 60 % suomalaisista kertoi koronapandemian vaikuttaneen eri tavoin heidän tapoihinsa viettää joulua. Muun muassa 30 % vastanneista juhli joulua tavallista pienemmällä porukalla, joka vaikutti omalta osaltaan myös joulupöydän tarjoiluiden määrään. Joulun makuja ja herkkuja kuitenkin tunnelmoitiin jo joulunalusaikaan edellisvuotta enemmän, mikä näkyi muun muassa laatikoiden, joulusalaattien, riisipuuron ja Tähtitorttu-marmeladien myynnin kasvuna.

Vuoden 2020 joululta odotettiin erityisesti vapaata aikaa rauhoittumiseen (54 %) ja rentoutumiseen (20 %). Joulun ei haluttu aiheuttavan ylimääräistä stressiä tai suorituspaineita, ja joulunaika nähtiin enemmänkin lepotaukona ja mahdollisuutena ladata akkuja vaikean koronavuoden jälkeen.

Saarioisen tutut joulutuotteet löytää tulevana sesonkina uudistetuista pakkauksista

Saarioisten tutut laatikkoruoat ovat saaneet uuden kuvituksen, joka huokuu joulun tunnelmaa ja värimaailmaa. Ilmeen taustalla on kuvittaja ja graafikko Riku Ounaslehto. Tuotteet löytyvät kauppojen hyllyiltä lokakuun loppupuolelta alkaen. Uusi jouluinen ilme näkyy myös Saarioisten joulumainonnassa ja monikanavaisessa joulutekemisessä. Saarioisten valikoimaan kuuluvat laktoosittomat ja gluteenittomat joululaatikot sekä jouluiset salaatit ja riisipuuro. Yhteensä valikoimassa on 22 joulupöydän tuotetta.

Lähde: Saarioinen joulututkimus, 1/2021, n=1011

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: