Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.

Sateenkaariperheiden vanhemmat – kokemuksia lasten hyvinvoinnista, perhesuhteista ja tuen saannista -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 27.3. klo 10–12. Millaisia vahvuuksia ja haavoittuvuuksia sateenkaariperheillä on? Neljättä vuotta käynnissä ollut Sateenkaariperheiden lasten hyvinvointi -tutkimushanke päättyy tilaisuuteen, jossa julkaistaan tulosraportti vanhempien kyselytutkimuksesta.

Sateenkaariperheiden vanhemmat ovat arvioineet 7–18-vuotiaiden lastensa psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia ja kiusaamiskokemuksia sekä kertoneet perhesuhteistaan ja tuen saannistaan. Vanhempien arvioita lastensa hyvinvoinnista verrataan lasten itsensä antamiin arvioihin. Sateenkaariperheiden vanhempien käsityksiä perhesuhteistaan, parisuhteestaan, palvelukokemuksistaan ja tuen saannistaan verrataan vastaaviin valtaväestön vanhempien käsityksiin.

Julkaisutilaisuudessa tutkija Kia Aarnio esittelee tuoreita tutkimustuloksia ja tutkimuksen tekijöistä koostuva paneeli keskustelee niiden merkityksestä sekä niiden pohjalta nousevista toimenpide-ehdotuksista.

Tilaisuus on Väestöliitossa Kalevankatu 16 A, 5. kerros. Ilmoittaudu mukaan viestinta@vaestoliitto.fi

Seuraa keskustelua somessa: #sateenkaariperhe

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa26.3.2018 13:00Kutsu

Sateenkaariperheet ry järjestää yhdessä kumppanien kanssa tutkimus- ja politiikkaseminaarin sijaissynnytyksestä Turussa 28.3.2018. Seminaarissa syvennytään avusteiseen lisääntymiseen ja siihen liittyvien globaalien markkinoiden kasvuun muun muassa perheen, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon näkökulmista. Tilaisuudessa kuullaan englanninkielisiä tutkitmuspuheenvuoroja ja käydään suomenkielinen paneelikeskustelu sijaissynnyttämisestä; sen lainsäädännöstä, etiikasta ja säätelystä.

Tutkimus sateenkaariperheiden vanhempien kokemuksista julkaistaan 27.3.23.3.2018 11:11Kutsu

Seminaari sijaissynnytyksestä - lisääntymisoikeuksia, etiikkaa ja politiikkaa6.3.2018 16:35Kutsu

Äitiyslaki-kampanjan järjestöt: Kansalaisaloite hyväksyttiin selvällä enemmistöllä - uusi laki parantaa lapsen oikeusturvaa28.2.2018 14:13Kutsu

Suomen eduskunta hyväksyi juuri kansalaisaloitteen äitiyslaista huikean selvällä enemmistöllä luvuin 122 puolesta ja 42 vastaan. Tämä oli toinen kerta Suomen historiassa, kun uutta lainsäädäntöä säädetään kansalaisaloitteen pohjalta. Nyt säädetty äitiyslaki parantaa lapsen oikeusturvaa, kun lapsi on syntynyt naisparin perheeseen hedelmöityshoidoilla. Lapsen oikeudellisen aseman selkeytyminen tukee myös vanhemmuutta, ja sitä kautta tukee lapsen kehitystä ja kasvua. Äitiyslain säätäminen oli lapsen oikeuksien näkökulmasta välttämätöntä.

Eduskunta hyväksyy äitiyslain 28.2. – tästä materiaalit aihetta koskevaan artikkeliin – tervetuloa jännittämään kanssamme23.2.2018 15:00Kutsu

Eduskunta päättää äitiyslain säätämisestä lopullisessa äänestyksessä keskiviikkona 28.2. kello 14 alkavassa istunnossa. Sateenkaariperheet ry odottaa eduskunnan hyväksyvän uuden lain ja järjestää istunnon aikaan iloisen tapahtuman, jossa perheet jännittävät äänestyksen tulosta Kirjasto 10:ssä aivan eduskuntatalon vieressä. Media on tervetullut seuraamaan juhlintaamme! Äitiyslaista on tulossa Suomen historian toinen kansalaisaloite, joka menee läpi eduskunnassa. Kaikki suuret lapsi- ja perhejärjestöt tukevat aloitetta, koska sen nähdään olevan lapsen edun mukainen. Äitiyslaki on yksi merkittävä askel pitkällä polulla kohti perheiden yhdenvertaisuutta!

Lakivaliokunta esitti tänään äitiyslain hyväksymistä – tässä argumentit kansalaisaloitteen puolesta16.2.2018 10:29Tiedote

Eduskunta keskustelee ja äänestää äitiyslain hyväksymisestä lähiviikkojen aikana. Sateenkaariperheet ry iloitsee valiokunnan puoltavasta mietinnöstä ja luottaa eduskunnan enemmistön äänestävän lapsen oikeuksien puolesta. Äitiyslaista on tulossa Suomen historian toinen kansalaisaloite, joka menee läpi eduskunnassa! Kaikki suuret lapsi- ja perhejärjestöt tukevat aloitetta, koska sen nähdään olevan lapsen edun mukainen. Eduskunnan lopullisen äänestyksen päivänä sateenkaariperheet juhlistavat lapsen oikeuksien voittoa koko perheen tapahtumassa. Äitiyslaki on yksi merkittävä askel pitkällä polulla kohti perheiden yhdenvertaisuutta!