Tutkimus: Selvä enemmistö suomalaisista pitäisi lääkkeet apteekissa

Selvä enemmistö suomalaisista rajoittaisi reseptivapaiden lääkkeiden myynnin jatkossakin vain apteekeille, ilmenee IRO Researchin tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta.
Lääkeneuvontaa apteekissa. Kuva: Katja Lösönen

Naisista liki kolme neljästä (73 %) ja miehistä joka toinen (51 %) on joko täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että reseptivapaiden lääkkeiden myynti on syytä rajoittaa jatkossakin vain apteekeille.

Valtaosa (84 %) suomalaisista käyttää mielellään apteekin asiantuntijan apua sopivan lääkkeen valinnassa.

Naisilla miehiä paremmat tiedot reseptivapaista lääkkeistä

Suomalaisten tietämys lääkkeistä vaihtelee. Yli puolet (53 %) esimerkiksi arvioi, että flunssan hoitoon voi käyttää tulehduskipulääkettä ja kuumana juotavaa flunssalääkettä samanaikaisesti.

- Näin ei pitäisi tehdä, sillä kuumana juotavan flunssalääkkeen vaikuttava aine on useimmiten tulehduskipulääke, ja yhteiskäytössä riski haittavaikutuksille kasvaa, farmaseuttinen johtaja ja farmasian tohtori Charlotta Sandler Apteekkariliitosta muistuttaa.

Sen sijaan melko hyvin tiedossa on, että tulehduskipulääkettä ei kannata käyttää päivittäin ennaltaehkäisemään päänsärkyä, ja että mietoa kortisonivoidetta ei pidä käyttää ihottuman hoitoon useita viikkoja yhtäjaksoisesti.

- Yllättävää oli, että vain reilu puolet tutkimukseen vastanneista tiesi, että hiilitabletit vaikuttavat muiden lääkkeiden tehoon. Hiilitabletit sitovat lääkeaineita ruoansulautuskanavassa, ja estävät näin lääkkeiden imeytymistä, Sandler muistuttaa.

Tutkimuksen perusteella naisten tiedot lääkkeistä näyttävät olevan paremmat kuin miehillä.

Puolueetonta ja asiantuntevaa neuvontaa arvostetaan

Tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä pitää tärkeänä, että apteekkien neuvonta on puolueetonta ja perustuu tutkimuksiin ja hoitosuosituksiin, ja että apteekissa kerrotaan reseptivapaan lääkkeen mahdollisista yhteisvaikutuksista muiden lääkkeiden ja ruoan kanssa.

Sitä, että apteekissa terveydenhuollon ammattilaisen voi tavata maksutta ja aikaa varaamatta, ja että apteekissa suositellaan sopivin hoito asiakkaan vaivaan ja ohjataan tarvittaessa lääkäriin, pitää erittäin tai melko tärkeänä kolme neljästä.

Etenkin naiset sekä nuoret ja nuoret aikuiset (15-34 v.) arvostavat apteekkien neuvontaa ja suosituksia.

Yhdeksän kymmenestä on tyytyväinen pääsääntöisesti käyttämänsä apteekin neuvontaan reseptivapaissa lääkkeissä ja reseptivapaiden lääkkeiden valikoimaan. Lähes yhtä moni (87 %) on tyytyväinen reseptivapaiden lääkkeiden saatavuuteen ylipäänsä.

Etenkin naiset (84 %) pitävät tärkeänä, että reseptivapaiden lääkkeiden hinnat ovat kaikissa apteekeissa samat, mutta enemmistö (58 %) miehistäkin pitää sitä erittäin tai melko tärkeänä.

Näin tutkimus tehtiin

Suomalaisten näkemyksiä ja tietämystä reseptivapaista lääkkeistä selvitettiin osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta, jonka tiedot kerättiin internetissä valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa maaliskuun puolivälissä.

Tutkimus tehtiin Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta. Tutkimusotos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin 13.–17.3.2017 yhteensä tuhat. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enintään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Vastaajaryhmittäiset tiedot liitteenä.

Lisätietoja: Farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler, p. 050 543 0411, charlotta.sandler@apteekkariliitto.fi ja viestintäjohtaja Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188, erkki.kostiainen@apteekkariliitto.fi

Lisää apteekkiaiheisia kuvituskuvia medialle www.apteekkariliitto.fi > media > kuvapankki

Lääkeneuvontaa apteekissa. Kuva: Katja Lösönen