Tutkimus selvitti kaupunkien kyvyn houkutella huippuosaajia – näin sijoittui Helsinki

Helsinki tuli kolmanneksi kansainvälisessä tutkimuksessa, joka selvitti kaupunkien kykyä houkutella työvoimaa puoleensa. Global Cities Talent Competitiveness Index -tutkimus vertaili keskenään 46 kaupunkia eri puolilta maailmaa. Ensimmäistä kertaa toteutetussa tutkimuksessa houkuttelevimmaksi kaupungiksi seuloutui Kööpenhamina ja toiseksi Zürich.
Helsinki sijoittui kolmanneksi Adecco Groupin ja sen yhteistyöorganisaatioiden tekemässä tutkimuksessa, jossa kartoitettiin kaupunkien vetovoimatekijöitä huippuosaajien houkuttelemisessa.

Adecco Groupin ja sen yhteistyökumppaneiden toteuttama tutkimus osoitti, että menestyksekkäimmin teknologian tuomia mahdollisuuksia sovelletaan kaupungeissa, joissa on vahvat ekosysteemit. Samoin hyvin menestyneiden kaupunkien taloudellinen itsenäisyys ja talouskasvu ovat yleensä korkeammalla tasolla kuin kyseisen maan taso.

Pienten ja suurten kaupunkien edut yhdessä paketissa
TOP 10 -kaupunkeja yhdisti hyvän osaamistason ohella korkea elämänlaatu, hyvät yhteydet sekä mahdollisuudet kansainvälisille urille. Merkillepantavaa oli pienehköjen kaupunkien vahva sijoittuminen. Kärkikymmenikössä on peräti seitsemän kooltaan noin 400 000 asukkaan kaupunkia.

”Näissä kaupungeissa kuten Helsingissä yhdistyvät erikokoisten asuinpaikkojen parhaat puolet. Ne tarjoavat pienen kaupungin elämänlaatua, mutta ne ovat kuitenkin riittävän suuria ollakseen ilmapiiriltään kansainvälisiä”, summaa Adecco Finlandin toimitusjohtaja Jukka-Pekka Annala.

Kaupunkien houkuttelevuusindeksit muodostettiin 19 eri mittarista, jotka jaoteltiin kuuteen eri asiakokonaisuuteen.

Helsinki sijoittui viidenneksi mahdollisuuksien luomisessa, jossa rankattiin muun muassa tutkimus- ja kehitystoiminnan osuus BKT:stä sekä internet-yhteyksillä varustettujen kotitalouksien määrä. Houkuttelevuudessa Helsinki sijoittui yhdeksänneksi. Siinä mittareina olivat bruttokansantuote sekä ympäristön ja elämän laatu. Osaajien kasvattamisessa Helsinki oli kuudes. Siinä mitattiin mm. huippuyliopistojen määrää sekä ammatilliseen koulutukseen ja korkeakoulutukseen osallistuvien prosenttiosuutta.

Suomi houkuttelevimpien maiden TOP 10:ssä
Kaupunkitutkimus on osa Global Talent Competitive Index –kokonaisuutta. Nyt jo neljättä kertaa tutkittiin eroja huippuosaajien kasvattamisessa ja houkuttelemisessa maatasolla.

Tämän vuoden teemana oli Kyvyt ja teknologia (Talent and Technology), ja tutkimuksessa oli mukana 118 maata. Viimevuotiseen tapaan Suomi sijoittui top 10:een, yhdeksänneksi.

Suomi suoriutui erityisen hyvin ammatillisten ja teknisten taitojen sekä kasvun mittareilla mitattuna. Näiden osalta Suomi sijoittui viiden parhaan maan joukkoon.

Maiden kilpailukykyjen vertailussa todettiin, että käytännössä maiden kilpailukyky syntyy tietyillä alueilla tai kaupungeissa. Tämän vuoksi kaupunkien kilpailukykytekijöiden selvittäminen otettiin tutkimuskokonaisuuteen mukaan.

Tutkimukset toteuttivat yhteistyössä maailman suurin HR-alan konserni Adecco Group sekä kansainvälinen MBA-tutkimuksen ranskalainen huippukoulu INSEAD ja singaporelainen tutkimuslaitos Human Capital Leadership Institute.

Top 10 : Global Cities Talent Competitiveness Index 2017

• Kööpenhamina
  • Zürich
  • Helsinki
  • San Francisco
  • Madrid
  • Pariisi
  • Los Angeles
  • Eindhoven
  • Dublin

Linkki tutkimukseen:

Lisätietoja:
Marketing & Communications Manager Liisa Laitinen
liisa.laitinen@adecco.fi
puh. 358 44 333 0512

Adecco Finland kuuluu Adecco Groupiin, joka on maailman johtava henkilöstöratkaisuja tuottava yritys. Adeccolla on globaalisti 32 000 työntekijää 5 100:ssä yksikössä yli 60:ssa maassa ympäri maailman. Adecco Groupin pääkonttori sijaitsee Zürichissä Sveitsissä.