Adecco Finland Oy

Tutkimus: Suomi sijoittui huippuosaajien houkuttelussa kansainvälisesti kuudenneksi

Suomi sijoittui kuudenneksi tutkimuksessa, jossa selvitettiin eri maiden kykyä kasvattaa huippuosaajia, houkutella heitä ulkomailta ja pitää heistä kiinni. Kaupunkitasolla Helsinki oli viides. Global Talent Competitiveness Index -tutkimus toteutettiin jo viidettä kertaa ja se julkaistiin tänään Davosissa Maailman talousfoorumin yhteydessä.

Global Talent Competitiveness Index -tutkimuksessa (GTCI) oli mukana 119 maata ja 90 kaupunkia, jotka on arvioitu sen mukaan, miten ne kasvattavat lahjakkuuksista huippuosaajia, houkuttelevat heitä muualta ja pitävät heistä kiinni. Tutkimuksen kolmen kärjen muodostivat tänä vuonna Sveitsi, Singapore ja USA. Suomi paransi sijoitustaan viime vuodesta kolmella pykälällä ja sijoittui kuudenneksi.

Global Talent Competitiveness Index -tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä maailman suurin HR-yritys Adecco Group, ranskalainen liike-elämän korkeakoulu INSEAD sekä viestintäyritys Tata Communications.

GTCI-tutkimuksessa parhaiten sijoittuneilla mailla oli useita yhteisiä tekijöitä: koulutusjärjestelmä, joka on rakennettu työelämän tarpeita ajatellen, lainsäädännön ja liike-elämän joustavuus, työllistämispolitiikka, joka yhdistää joustavuuden ja sosiaaliturvan sekä avoimuus niin sisäisesti kuin ulospäinkin.

Sulkia hattuun koulutusjärjestelmästä ja sisäisestä avoimuudesta

Tutkimuksen perusteella Suomella on vahva rooli nimenomaan kyvykkyyden ja lahjakkuuden kehittämisessä ja kasvattamisessa. Koulutusjärjestelmämme vastaa hyvin työelämän tarpeisiin ja ammatillisten ja teknisten taitojen osalta Suomi sai erinomaiset indeksipisteet.

”Suomi kasvattaa talentteja myös muiden maiden tarpeisiin: hyvin koulutetut ja sanansa pitävät suomalaiset ovat kansainvälisillä työmarkkinoilla hyvin kysyttyä työvoimaa”, toteaa Adecco Finland Oy:n toimitusjohtaja Jukka-Pekka Annala

Omassa vertaisryhmässään eli eurooppalaisten korkean tulotason maiden joukossa Suomi pärjäsi keskimääräistä paremmin kaikissa tutkimusosioissa ja kaikkien eurooppalaisten maiden vertaisryhmässä vielä paremmin. Yhtenä merkittävänä vahvuutena Suomelle oli sisäinen avoimuus.

”Suomi toimii suuren keskinäisen perusluottamuksen varassa”, analysoi Annala. ”Meillä lähtökohtana asioiden hoitamisessa on, että jos jotain sanotaan, se pitää paikkansa ja siihen voi luottaa. Ei tämä ole itsestäänselvyys kaikkialla.”

Avoimuus ulospäin on meille haaste

Tutkimuksessa todettiin, että Suomella on vaikeuksia houkutella talentteja ulkomailta. Parantamisen varaa on myös ulospäin suuntautuneisuudessa, jossa Suomen sijoitus oli 35:s.

”Haastava ilmasto, aidosti kansainvälisten yritysten vähäisyys ja kykymme markkinoida itseämme voivat vaikuttaa siihen, että aivovuoto ei suuntaudu Suomeen. Meillä on kaikki ainekset nousta tulevaisuudessa myös houkuttelevuuden mittarilla ylöspäin. ”, Annala pohtii.

Monimuotoisuudessa Suomi on huippusuorittaja!

Tämän vuoden GTCI:ssä teemana oli diversiteetti eli monimuotoisuus ja miten se toimii globaalin kilpailukyvyn ajurina. Keskeisenä tutkimuslöydöksenä tutkimuksessa todettiin, että yrityksissä tasainen sukupuolijakauma ja etninen monimuotoisuus korreloivat suuremman liikevaihdon ja asiakaskannan kanssa sekä korkeampien suhteellisten voittojen kanssa.

Yksikään maa ei noussut yli muiden monimuotoisuuden maailmanmestarina vaan kärkimaillakin oli vahvuuksien ohella omat haasteensa. Esimerkiksi tutkimuksen ykkösellä Sveitsillä vahvuuksina oli sosiaalinen liikkuvuus ja avoimuus ulospäin, heikkoutena puolestaan naisten asema: naisia valmistuu yliopistosta vähän ja naispuoliset johtajat ovat harvassa. Yhdysvaltojen vahvuutena oli brain gain, sisään tuleva aivovuoto, heikkoutena suvaitsemattomuus vähemmistöjä kohtaan.

Diversiteetin mittaamisessa Suomi sijoittui kärkimaiden joukkoon kaikilla mittareilla.

Yhteiskunnallisessa liikkuvuudessa Suomi sai huippupisteet, sukupuolien välinen tasa-arvo on erinomaisella tasolla ja vähemmistöjä sekä maahanmuuttajia kohtaan ollaan suvaitsevaisia. Yritysten välinen yhteistyö nostettiin erityisesti esille ja se tulkittiin merkiksikypsien ekosysteemien olemassaolosta.

Helsinki viides 90 kaupungista, Delhi viimeinen

Kaupungeista ykköseksi sijoittui Zürich ja viiden parhaan joukossa olivat kaikki pohjoismaiset pääkaupungit Reykjavikia lukuun ottamatta. Helsinki sai huippupisteet elämän ja ympäristön laadussa sekä kotitalouksien internet-yhteyksien määrässä. Tutkimuksen ja kehityksen osalta Helsinki pärjäsi pisteiltään kolmen kärkeä paremmin.

Tutkimuksen julkaisutilaisuudessa Davosissa pidetyssä paneelikeskustelussa Suomen näkökulmaa ja parhaita käytäntöjä oli avaamassa Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Pia Pakarinen.

"Olen iloinen, että Suomi pitää kärkisijaa sekä koulujärjestelmän vertailussa että yhteiskunnan tasa-arvoisuudessa. Nämä ovat ehdottomasti Suomi-brändin vahvuudet. Helsinki tunnetaan lisäksi toimivana, luotettavana ja turvallisena kaupunkina. Pohjoismaat ovat tuloksissa rintarinnan, mutta kansainvälisyydessä ja osaajien houkuttelussa meidän tulee lisätä panoksia ja ottaa oppia läntisiltä naapureilta. Tutkimustuloksista ilmenee vahvasti pääkaupungin tärkeä rooli koko maan menestyksessä", Pia Pakarinen sanoo.

GTCI-tutkimus kokonaisuudessaan:

Lisätietoja:

Adecco Finland Oy: Jukka-Pekka Annala, toimitusjohtaja. Yhteydenotot Communications & Brand Manager Liisa Laitisen kautta: puh. 044 333 0512  / liisa.laitinen@adeccogroup.com

Pia Pakarinen, kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari, Helsinki, puh.  040 529 4989

Yhteyshenkilöt

Communications & Brand Manager Liisa Laitinen, liisa.laitinen@adeccogroup.com, +358 44 333 0512

Adecco Finland Oy
Kaisaniemenkatu 14

046 7102500http://www.adecco.fi

Adecco Finland kuuluu Adecco Groupiin, joka on maailman johtava henkilöstöratkaisuja tuottava yritys. Adecco Finland Oy on ollut toiminnassa vuodesta 1997. Olemme Henkilöstöpalveluyritysten liiton auktorisoima yritys. Kauttamme työskentelee päivittäin tuhansia ammattilaisia eri aloilla ja rekrytoimme ammattilaisia myös suoraan asiakasyrityksiimme. Adeccolla on globaalisti 34 000 työntekijää yli 60 maassa ympäri maailman. Adecco Group on Fortune 500 -yritys ja sen pääkonttori sijaitsee Zürichissä, Sveitsissä. Adecco AG on rekisteröity Sveitsissä (ISIN: CH0012138605) ja listattu Sveitsin pörssiin SIX (ADEN).

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Adecco Finland Oy